Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklas.L
#111951
Vad får man betala för bromsbelägg och monteringssatser, ?, runt om till en V40? Har kollat på bilia.se men finner ingenting.
av varri
#111982
monteringssatser behöver du inte!

Bytt skivor runt om och belägg, monteringssatserna lämna ja tillbaka.. bara för att sälja mer, satt heller inga monteringssatser på, förra ägaren bytte bromsar hos Bilia, så de sätte inte på nått på bilen som jag nu bytte på.

Hos Helmia bil (motsvarighet till bilia i värmland typ) kostade skivor samt belägg fram 1998 typ, på mekonomen bak (köpte mina skivor samt belägg där bak) kostade skivorna 406 kr st och en sats med belägg 363.

Mekonomen tar 542 kr för beläggen fram samt 604 kr per skiva.
av Niklas.L
#111983
varri skrev:monteringssatser behöver du inte!

Bytt skivor runt om och belägg, monteringssatserna lämna ja tillbaka.. bara för att sälja mer, satt heller inga monteringssatser på, förra ägaren bytte bromsar hos Bilia, så de sätte inte på nått på bilen som jag nu bytte på.

Hos Helmia bil (motsvarighet till bilia i värmland typ) kostade skivor samt belägg fram 1998 typ, på mekonomen bak (köpte mina skivor samt belägg där bak) kostade skivorna 406 kr st och en sats med belägg 363.

Mekonomen tar 542 kr för beläggen fram samt 604 kr per skiva.
Okej, nu ska jag dock bara byta beläggen och inte skivorna, men jag får tacka så mycket för ditt genomförliga svar!
av Niklas.L
#112159
Nu är iaf beläggen bytta och allt gick problemfritt. Verktyget som MartinS tipsade om var till otroligt stor hjälp och jag tipsar alla som ska göra en liknande operation att införskaffa sig ett liknande! Det tog mig ungefär 2,5 tim att byta allt och även fast det kanske inte är så jättesnabbt så är jag ändå nöjd. Var ju första gången jag gjort detta själv. Sedan hjälpte det ju en del att läsa beskrivningen som man fick med beläggen också :wink: Tipsar starkt att ni köper Volvo orginal! Lika delar leker bäst som man brukar säga :lol: Tack för all er hjälp, den behövdes verkligen!

Mvh/Niklas
#613404
Lånar tråden :D

har köpt bromsok, bromsskivor och bromsklossar bak till min V40 från biltema.

bromsokshållaren på bilen både höger och vänster bak är trasiga så köpte orinigal hållarna från bilia 480kr stycket ungefär.

den jag undrar är behöver jag detta från biltema med för att kunna fästa bromsklossarna på hållaren? ?:-/

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... AGG-59436/

eller är det något jag kan hoppa?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]