Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1117618
Nja, i den övriga världen så anses en motor som drar mycket olja att vara en dålig motor oavsett om det är en dieselmotor eller bensindito. Jag ansluter mig till den uppfattningen.
Trådskaparen angav dessutom att det gällde en D4-motor av den nya s.k. VEA-generationen - alltså en dieselmotor. Om detta inte är en ren tillfällighet som drabbat bara trådskaparens bil, så borde Volvo ta detta ta på stort allvar. En motor som är konstruerad/byggd så att den drar olja låter knappast reparera sig själv via några mjukvarujusteringar.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
#1117626
Håller fullständig med, min D5:a har nu rullat 23000 och jag behöver aldrig mellan fylla den, kör ca 2500/3000 mil sedan servas den


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Nordan
#1122587
Vet om två D4or till i vår organisation som drar liknande mängder olja som min. På måndag blir det motorbyte för mig.
#1122638
MartinS skrev:Den visar Max, eller låg. Men det är ytterligare ett snäpp innan den ber om olja. Att den är låg innebär inte att den ber om olja.
Intressant! Att mätaren i själva verket bara har två lägen trots att den är utformad så att det ser ut att finnas fler har jag haft klart för mig sedan jag köpte min V70 D4 -15 för runt ett år sedan. Men jag har fram till nu trott att den ber om olja så snart den börjar visa låg. Har därför som säkerhetsåtgärd en liter av Volvos dyra specialolja i skuffen så att jag vid behov kan fylla på närhelst och varhelst bilen behagar be om det. Den oljan lär man ju inte hitta på närmsta mack och det är ju inte så kul om bilen vill ha olja en söndagsmorgon med långt kvar att köra eller när man befinner sig timtals från närmsta Volvo ÅF.

Kan du säga något om hur lång förvarning man får och om bilen därvid räknar tid, körsträcka eller helt enkelt fortsätter mäta nivån tills den faller under något nytt tröskelvärde? Och dyker det upp något meddelande om låg oljenivå i instrumentet (digitalt i mitt fall) utan att man går in och tittar särskilt på oljenivån? Eller måste man gå in och titta där då och då för att bli förvarnad om att bilen snart kommer att vilja ha lite olja?
av DA123
#1141789
I förra veckan varnade min VEA D4 om låg oljenivå och ville ha 1 liter olja. Åkte till den lokala Volvohandlaren direkt och köpte olja efter att ha pratat med en i butiken.

När varningen om oljenivån inte försvann efter 3 mils körning (står i manualen att det tar så lång körsträcka innan nivån rapporteras rätt) åkte jag tillbaka till handlaren. Serviceteknikern fyllde själv på 1 liter olja och enligt honom rapporterade bilen att den fanns 4.6 liter olja, när det borde varit över 5 liter. Han sa också att motorn började rusa och ryka en hel del när den stod på tomgång.

Efter att han varit i kontakt med Volvo i Göteborg kom de fram till att ett motorbyte är aktuellt. Köpte bilen i februari 2015, men då det var en demobil har nybilsgarantin gått ut. Bilen har gått strax över 2000 mil och servades senast i augusti. Den är försäkrad hos Volvia. Ser i avtalet att självrisken är 2000 kr om bilen gått högst 5000 mil, får hoppas att det stämmer ett motorbyte annars lär ju inte vara billigt.
#1141807
Det räcker inte med att köra 30 km för att oljenivån skall visas korrekt. Man måste därefter också vänta minst två timmar med bilen stående på plan mark.

Vad beträffar serviceteknikerns besked om att nivån låg på 4,6 liter: Var det före eller efter att han/hon fyllt på ytterligare en liter? Om han/hon fyllde på en liter olja efter att ha konstaterat att nivån var 4,6 liter gjorde han/hon fel. Normalvärde efter oljebyte/oljeservice är 4,8 liter (+ 0,4 liter i filtret). Om det nu istället blev 5,6 liter på grund av påfyllningen ligger värdet för högt vilket i sin tur kan ha varit det som orsakade att motorn rusade. Oljan kan då tränga upp på ställen där den inte borde finnas och in i förbränningsrummet varvid motorn får mer bränsle än den borde få.
av DA123
#1141830
Bilen hade varit stående i ca 14 timmar efter att jag kört 30 km, och varit stående på plan mark under tiden.

Är osäker om denna nivå uppmättes före eller efter serviceteknikern fyllde på med olja. De har haft bilen i två dagar och efter det kom servicetekniker i samband med Volvo fram till att motorn behövde bytas. Jag har hållit koll på bilen via VOC och där har de haft bilen i servicehallen i åtminstånne 6 timmar båda dagarna. Vet inte hur tillförlitlig bränslenivån som man får via VOC är, men jag ser att den minskat med 2 liter sedan jag lämnade in den.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]