Mot bättre vetande pga tidsbrist så byttes ju bara dämparen och det på förarsidan tidigare. Men nu vart det dags att göra bytet på andra sidan också. Trodde att den skulle vara läskigare att köra med en bra och en slut dämpare fram, men det gick bättre än väntat. Men jag skulle inte rekommendera det. Kändes verkligen skillnad mellan sidorna i hur dem jobbar.
Passagerarsidans lagring såg lika dålig ut som den på förarsidan, men förarsidan var sämre i själva lagret. Men nog var det glapp i detta också. Övre fjäderskålarna var dock oväntat friska. Dem brukar ju kunna vara rejält rostiga.
Biltema-dämparna har ju inte hållare för absgivarkabeln monterat när man köper dem utan man får en liten påsa med dem och 2 skruvar i. Som inte fungerade. På ena sidan vart det gängpaj direkt och på den andra sidan gick det inte att få dem att sitta fast riktigt. Var först inne på att svetsa fast dem...
...men det slutade med att jag satte fast dem med popnitar istället. Det var enklast och även om det bara hade behövts 2 punkter så är jag emot det där med att svetsa i stötdämpare. Jag har sett vad som kan hända om man inte tänker sig för i såna fall.
Den har ju blivit klart mycket stötigare att köra nu när det finns stötdämpare som fungerar. Klart tystare också utan alla skumma ljud från framvagnen. En hjulinställning ska bokas in framöver.
Exyzäta skrev:Och plåtfälgar på vinterdäcken är gravt underskattat då de oftast kräver mindre balansering och mindre med vikter.
Hade plåtfälgar till vinterdäcken på S60'n jag hade för några år sedan men böt ut dem till Mimas istället... Drog in snö och så frös det till is mellan fälg och bromsok ganska ofta. Ett bekymmer jag aldrig haft med plåtfälgar där det inte är lika lätt för snön att komma in emellan.