Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Exyzäta
#1116248
Dubbdäck där dubben sitter mer utspritt över hela banan ger bättre styrrespons än om de bara sitter i ytterkanterna,så det är nog ett bra val där.

Och plåtfälgar på vinterdäcken är gravt underskattat då de oftast kräver mindre balansering och mindre med vikter.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1116747
Bild

Mot bättre vetande pga tidsbrist så byttes ju bara dämparen och det på förarsidan tidigare. Men nu vart det dags att göra bytet på andra sidan också. Trodde att den skulle vara läskigare att köra med en bra och en slut dämpare fram, men det gick bättre än väntat. Men jag skulle inte rekommendera det. Kändes verkligen skillnad mellan sidorna i hur dem jobbar.

Bild

Passagerarsidans lagring såg lika dålig ut som den på förarsidan, men förarsidan var sämre i själva lagret. Men nog var det glapp i detta också. Övre fjäderskålarna var dock oväntat friska. Dem brukar ju kunna vara rejält rostiga.

Bild

Biltema-dämparna har ju inte hållare för absgivarkabeln monterat när man köper dem utan man får en liten påsa med dem och 2 skruvar i. Som inte fungerade. På ena sidan vart det gängpaj direkt och på den andra sidan gick det inte att få dem att sitta fast riktigt. Var först inne på att svetsa fast dem...

Bild

...men det slutade med att jag satte fast dem med popnitar istället. Det var enklast och även om det bara hade behövts 2 punkter så är jag emot det där med att svetsa i stötdämpare. Jag har sett vad som kan hända om man inte tänker sig för i såna fall.

Bild

Den har ju blivit klart mycket stötigare att köra nu när det finns stötdämpare som fungerar. Klart tystare också utan alla skumma ljud från framvagnen. En hjulinställning ska bokas in framöver.
Exyzäta skrev:Och plåtfälgar på vinterdäcken är gravt underskattat då de oftast kräver mindre balansering och mindre med vikter.
Hade plåtfälgar till vinterdäcken på S60'n jag hade för några år sedan men böt ut dem till Mimas istället... Drog in snö och så frös det till is mellan fälg och bromsok ganska ofta. Ett bekymmer jag aldrig haft med plåtfälgar där det inte är lika lätt för snön att komma in emellan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1116770
Ja, dämpare ska man alltid byta axelvis.. Har också kört en bil med en ok dämpare på ena sidan och en helkass på andra sidan... Det är... spännande.... :lol: Speciellt i kurvor, känns som att man kommer rulla runt när som helst :lol:


Håller med dig, svetsa i stötdämpare kan vara lite småfarligt... Och popnitarna lär ju hålla lika bra som ett par svetspunkter ändå, är ju ingen vikt dom ska hålla upp direkt :P
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1116803
Lucif3r skrev:Ja, dämpare ska man alltid byta axelvis.. Har också kört en bil med en ok dämpare på ena sidan och en helkass på andra sidan... Det är... spännande.... :lol: Speciellt i kurvor, känns som att man kommer rulla runt när som helst :lol:
Det är lurigt även om man vet om det. Snabba höger/vänsterkombinationer blir klart speciella när egenskaperna ändras beroende på åt vilket håll och hur hårt man svänger. För all del så var det en skum känsla på rak landsväg när man körde igenom en liten svacka och bilen neg ner mer på ena sidan. Vinterväg och dem viktförflyttningar man borde kunna råka ut för då lär kunna bli väldigt intressanta på helt fel sätt.
Lucif3r skrev:Håller med dig, svetsa i stötdämpare kan vara lite småfarligt... Och popnitarna lär ju hålla lika bra som ett par svetspunkter ändå, är ju ingen vikt dom ska hålla upp direkt :P
Nu bör det väl inte vara någon fara att bränna dit 2 punkter när det inte är direkt i själva kroppen på dämparen. Men dem flesta andra lösningar är bättre Och jag har sett vad som kan hända av bara strålningsvärme. En garagegranne höll på och svetsade något i sin 740 när strålningsvärmen(?) gjorde att det vart tryck i dämparen och oljan läkte ut och tog eld :shock: Som tur var fanns släckare till hands så det vart ju inga stora skador. Men det tog en bra stund att vädra ut doften / röken.
av Exyzäta
#1117043
Marlboroman skrev:Bild

Hade egentligen tänkt ta årets oljebyte i samband med bytet till vinterdäck, men fick tid över idag.
Ajajaj, visa bilder på Biltemaolja på detta forumet. Så okristligt att du kommer få de allra heligaste på detta forum efter dig, och snart är det halloween och allting. Att du bara vågar.;-) skulle jag aalldrig göra fast det står några dunkar även i mitt förråd. :-)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1117053
Exyzäta skrev:Ajajaj, visa bilder på Biltemaolja på detta forumet. Så okristligt att du kommer få de allra heligaste på detta forum efter dig, och snart är det halloween och allting. Att du bara vågar.;-) skulle jag aalldrig göra fast det står några dunkar även i mitt förråd. :-)
Har kört med olja från detta folkhemsföretag i många bilar och kommer fortsätta med det. Och för att vara riktigt säker på att provocera så fick flush-flaskan vara med på bild också :D
av Schmoyoho
#1117207
Oljan från biltema tror jag inte heller det är några fel på men oljefilterna är väl inget att spara på? Vet inte hur filterförmågan skiljer men mindre area brukar billigare filter kunna ha, inget jag kan tänka mig hjälper.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]