Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DKarlsson
#107975
Hej jag ska byta damask (höger yttre)
Jag har läst lite andra inlägg om hur man får bort drivknuten men dom flesta verkar ha tagit bort hela drivaxeln.
Det skulla jag vara glad om jag slapp.
Så min fråga är om det är svårt att få bort drivknuten på plats (behövs det mycket slagkraft när man väl har lossat låsringen och var slår man för att inte skada ??
Eller ska jag helt enkelt ta bort hela ??

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
av #27
#107978
Ta bort hela drivaxeln mycket enklare att ha de i ett skruvstycke..
av DKarlsson
#107980
Ok
Måste jag byta inre damasken också ? eller kan jag åter andvända den om jag är försiktigt ?
Användarvisningsbild
av #27
#107985
DKarlsson skrev:Ok
Måste jag byta inre damasken också ? eller kan jag åter andvända den om jag är försiktigt ?
Nej om du inte vill för du behöver inte röra den för du delar den vid yttre knuten, men var försiktig så att den inte delar sig vid inre knuten..
Användarvisningsbild
av fxr-90
#108010
Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..
av DKarlsson
#108153
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..
Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?
Användarvisningsbild
av ketto
#108160
DKarlsson skrev:
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..
Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?
kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!
av DKarlsson
#108178
ketto skrev:
DKarlsson skrev:
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..
Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?
kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!
Gummiklubba eller finns det nått annat bra sätt /ställe att slå på med vanlig slägga ??
Användarvisningsbild
av ketto
#108194
DKarlsson skrev:
ketto skrev:
DKarlsson skrev: Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?
kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!
Gummiklubba eller finns det nått annat bra sätt /ställe att slå på med vanlig slägga ??
finns ett ställe man kan knacka på, sitter precis där låsringen är, man bänder isär ringen samtidigt som knackar på klacken
av DKarlsson
#108893
ketto skrev:
DKarlsson skrev:
ketto skrev: kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!
Gummiklubba eller finns det nått annat bra sätt /ställe att slå på med vanlig slägga ??
finns ett ställe man kan knacka på, sitter precis där låsringen är, man bänder isär ringen samtidigt som knackar på klacken
Jag har inte kommit igång för ens i dag men när jag tog bort de inre damsken så rann mörk olja, är det normalt jag trodde det skulle vara fett där ???
Och hur gör jag för att ta bort det inre knuten ??

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]