- fre 13 maj 2016, 11:09
#1075833
Har hittills blivit varnad med rött ljus och varningsljud ca fem gånger under de ca 250 mil jag kört min "nya" bil (V70 -15). Bilen har inte bara City Safety utan också förarstödspaket med CWAB. Tilläggas bör att jag har systemet inställt på att varna så tidigt som möjligt och att den hittills bara varnat, aldrig bromsat.
Samtliga gånger kan man säga att det handlat om falskt alarm, dock inte av ett slag som gjort mig irriterad eller fått mig att tvivla på systemet. Tvärtom har jag tyckt att det varit bra att få en bekräftelse på att systemet funkar som det skall om det verkligen skulle behövas.
De situationer där det hittills hänt är av två olika slag:
Dels har jag vid några tillfällen blivit varnad därför att jag kommit för nära fotgängare. Jag har då rullat i mycket sakta fart, säg 10 km/h eller mindre, mot fotgängare som är på väg över gatan. Jag har haft full koll på situationen i så måtto att jag ser att de kommer att vara över gatan innan jag är framme vid dem. Men att så är fallet har förstås systemet svårt att avgöra och varnar därför.
Dels har jag vid några tillfällen fått varning därför att jag kört i vad systemet tycker är för hög fart mot bilar som är parkerade framför mig på gatan. I närheten av platsen där jag bor finns en refug som gör att man måste hålla ordentligt till höger för att passera. Omedelbart efter refugen står ibland bilar parkerade på samma sida. Jag måste alltså gira kraftigt vänster omedelbart efter refugen för att passera dem och är förstås helt beredd på att göra det. Det går heller inte särskilt fort där av flera skäl. Det är en 30-sträcka och jag kan heller inte köra fortare än max det för att passera på ett säkert sätt. Men systemet gillar inte att jag för ett ögonblick kör rakt mot de parkerade bilarna i den hastigheten och på det avståndet (10-20 meter).
Jag irriterar mig inte alls på att systemet reagerar i någondera fallet utan har bara lärt mig att fortsättningsvis köra lite annorlunda i de här situationerna, det vill säga stanna helt eller köra lite långsammare. I fallet med fotgängarna tycker jag vid närmare eftertanke att systemet gör rätt i att varna eftersom det finns en liten risk för att fotgängarna skulle göra något oväntat i sista momangen som skulle göra situationen lite småfarlig, t.ex. halka och falla baklänges på gatan. I det andra fallet är det ingen större uppoffring att helt enkelt ta det aningen mer piano för att slippa utlösa varningen.
Samtliga gånger kan man säga att det handlat om falskt alarm, dock inte av ett slag som gjort mig irriterad eller fått mig att tvivla på systemet. Tvärtom har jag tyckt att det varit bra att få en bekräftelse på att systemet funkar som det skall om det verkligen skulle behövas.
De situationer där det hittills hänt är av två olika slag:
Dels har jag vid några tillfällen blivit varnad därför att jag kommit för nära fotgängare. Jag har då rullat i mycket sakta fart, säg 10 km/h eller mindre, mot fotgängare som är på väg över gatan. Jag har haft full koll på situationen i så måtto att jag ser att de kommer att vara över gatan innan jag är framme vid dem. Men att så är fallet har förstås systemet svårt att avgöra och varnar därför.
Dels har jag vid några tillfällen fått varning därför att jag kört i vad systemet tycker är för hög fart mot bilar som är parkerade framför mig på gatan. I närheten av platsen där jag bor finns en refug som gör att man måste hålla ordentligt till höger för att passera. Omedelbart efter refugen står ibland bilar parkerade på samma sida. Jag måste alltså gira kraftigt vänster omedelbart efter refugen för att passera dem och är förstås helt beredd på att göra det. Det går heller inte särskilt fort där av flera skäl. Det är en 30-sträcka och jag kan heller inte köra fortare än max det för att passera på ett säkert sätt. Men systemet gillar inte att jag för ett ögonblick kör rakt mot de parkerade bilarna i den hastigheten och på det avståndet (10-20 meter).
Jag irriterar mig inte alls på att systemet reagerar i någondera fallet utan har bara lärt mig att fortsättningsvis köra lite annorlunda i de här situationerna, det vill säga stanna helt eller köra lite långsammare. I fallet med fotgängarna tycker jag vid närmare eftertanke att systemet gör rätt i att varna eftersom det finns en liten risk för att fotgängarna skulle göra något oväntat i sista momangen som skulle göra situationen lite småfarlig, t.ex. halka och falla baklänges på gatan. I det andra fallet är det ingen större uppoffring att helt enkelt ta det aningen mer piano för att slippa utlösa varningen.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut