Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1073371
Nej, när startspärren går in går inte startmotorn. Nu har TS fel på startspärren (enligt felkod) och det är något annat än att startspärren är aktiverad (t.ex. därför att man försöker använda en illegitim nyckel för att starta bilen). Men enligt TS själv går inte startmotorn i det fallet heller.
#1073565
Volvonisse93 skrev:Det är ett nytt batteri i bilen , Startmotorn är okej.provat den andra nyckeln men ingen skillnad. Har även felkoder på cem-E000 och Cem-6c48. kan det vara cem modulen som är trasig?
Ja, det är tyvärr inte alls omöjligt att det är CEM som är boven i dramat. Två av dina koder (ECM-720A och CEM-E000) pekar på den möjligheten (utan att utesluta vissa andra) och den tredje (CEM-6C48), som snarast pekar ut nyckeln, blir begriplig om man förutsätter CEM-fel. Det är knappast troligt att transpondern i båda dina nycklar gått sönder samtidigt. Jag skulle höra mig för med någon firma som åtar sig att reparera CEM, t.ex. den här:

http://www.obdtuning.se/sv-SE/reparatio ... 80-6662999

De felsymptom de anger som exempel är andra än dina men CEM-fel kan ta sig nästan vilka uttryck som helst. Kanske kan de säga något mer om den troliga orsaken och om det kan vara idé för dig att skicka din CEM till dem för felsökning och ev. åtgärd. Du skulle också kunna hör dig för med din Volvo ÅF om detta är något de sett förut och om de tror det kan vara värt att prova att ladda om programvaran till CEM och/eller programmera in nycklarna på nytt.
#1218780
Jag har en Volvo V70 med samma symptom. Allt verkar funka som det ska när man vrider på nyckeln, förutom när man vrider till läge 3. Startmotorn drar inte runt.

Bilen har varit på verkstad i 2 månader. Där har de bytt antennring, skickat CEM på felsökning (hittade inget fel), kombiinstrumentet skickades på felsökning (hittade fel och blev reparerad). Verkstaden fick inte kontakt med CEM. Det visade sig senare att det var glapp i OBD2-kontakt. Verkstaden gav upp och deras enda råd är att ta bilen till Bilbolaget. De tror att nyckeln är trasig eller CEM.

Sedan har jag lyckat få kontakt med CEM (dålig kontakt i OBD2-kontakt). Fick fram felkoder CEM-6C48 -Transponder type Faulty signal och ECM-720A - Immobilizer communication - Signal missing. Jag har varit hos låssmed och kollat om man får kontakt med transpondern. De får svar och apparaten säger att den är redo att kopiera data.

Jag har även provat att koppla direkt till startmotor och den går då runt. Även försökt bogsera igång bilen men utan resultat.

Vad finns att göra mer? Är det någon som har löst liknande fel?
#1219184
Knepigt fall. De två felkoder du har pekar i olika riktning. CEM-6C48 (Transpondertyp - signal felaktig) indikerar att det är något fel i kommunikationen mellan CEM och transpondern i nyckeln som gör att CEM inte får rätt kod när den försöker läsa transpondern. ECM-720A (Kommunikation Immobilizer - signal saknas) indikerar att det är fel på CAN-kommunikationen mellan CEM och ECM så att ECM inte kan få information om att CEM läst och godkänt transpondern i nyckeln. OBS att det finns två varianter av ECM-720A och det jag just sade gäller bara den variant där signal saknas, inte den där signalen istället är felaktig.

Vet inte vilken läsare du använt för att ta fram felkoderna. En felkod kan vara aktiv (det symptom som utlöste koden finns fortfarande) eller inte aktiv (felsymptomet har funnits men finns inte för tillfället). Med VIDA och vissa andra läsare kan man se om koden är aktiv eller inte men med andra kan man bara se om koden finns eller inte. För att avgöra om en kod är aktiv eller inte får man i det fallet radera den, sedan vidta den åtgärd som krävs för att få fram eventuellt felsymptom (i det här fallet startförsök) och sedan läsa på nytt.

Om du läst med den förstnämnda typen av läsare: Är båda koderna aktiva efter att du försökt starta? Om du läst med den senare typen av läsare: Har du provat att radera koderna, sedan göra nytt startförsök och till sist kolla om båda koderna återkommit eller inte?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1219415
Tack för ditt engagemang!
Båda felkoderna dyker upp samtidigt och är aktiv. Felkoderna har raderat flera gånger och kommer tillbaka när tändningen vrids. Efter en stund kommer även felkod ECM-912a communication with the engine control module (ECM) - signal missing. Men det kan vara en biverkning av felkod ECM-720A och CEM-64C48.

Jag har även tittat på olika parametrar och ser att CEM-Number of keys har värde 0. Verkar som att CEM har tappat nyckel-koderna?
Sedan har CEM tagit emot kod från nyckelns transponder (CEM-ID code received, värde Yes) och tolkar som att CEM inte känner igen koden (CEM-ID code stored, värde No). Är jag ute och cyklar? Förslag på åtgärd?
Bilagor
171218_Parametrar.JPG
171218_Parametrar.JPG (22.76 KiB) Visad 1737 gånger
#1219439
Så här ser det ut med en CEM som har nycklar sparade, ingen nyckel är läst av antennringen för det här är gjort på testbänken. Notera att han ändå tror att det är nyckel 1 som används även om det inte finns något tändningslås, antennring eller nyckel.

Men denna CEM har som sagt 3 nycklar lagrade.
CEM_nycklar.JPG
CEM_nycklar.JPG (17.23 KiB) Visad 1712 gånger
För att kunna skicka en begäran om att lära om startnycklarna på bilen så måste man ha CEM's 3-byte PIN-kod. Annars gäller Volvo-verkstad med VIDA-abb.
#1219445
Knepigt fall som sagt. ECM-912A gör inte saken enklare. Vad jag kan se handlar den koden om bristande kommunikation mellan ECM och ETM (det gasspjäll som satt i bilar med sugmotor t.o.m. -02 och i bilar med turbomotor t.o.m. -01). De data du i övrigt visar pekar ju snarast på något knas med CEM. Men jag tycker inte ECM-912A borde komma som ett resultat av det.

Möjligen kan det vara värt att prova att ladda om mjukvaran till CEM inklusive nycklar och se om det för någon vart. Går det inte att få ordning åtminstone på CEM och dess beteende gentemot transpondern den vägen är det väl rep. eller byte av CEM som gäller. Det finns firmor som reparerar CEM, t.ex. den här:

https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati ... 70-6663009

Johnny kan kanske ge dig några ord på vägen om det blir aktuellt med byte. Vad jag vet måste en begagnad CEM preppas innan det går att ladda ny mjukvara i den.
#1225444
Nu har ECU och CEM varit hos OBD-Tuning. Enligt de behövde CEM synkroniseras och lägga in nya nycklar.
Felkoderna har försvunnit och startmotorn går runt. Första gången man ser livstecken sedan augusti!
Dock startar inte bilen. När man sprutar in startgas går motorn någon sekund.
Det ser ut komma bränsle fram till motorn och bränsletrycket har värde 21. Mycket väl att nytt fel har uppkommit under felsökningen, när kablar, säkringar, relä osv har gåtts igenom.
Har någon idé vad det kan vara för fel? Vilka parameter ska jag undersöka?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]