Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1073112
Med den felkoden (ECM-720A) och det felsymptoment (motorn startar inte) säger VIDA följande om tänkbara orsaker:

Felaktig signal:
motorstyrenheten (ECM) är inte programerad och har ingen kod för immobilizer.
motorstyrenhet (ECM) har felaktig kod för immobilizer.
centrala elektronikstyrenheten (CEM) har felaktig kod för immobilizer.
centrala elektronikstyrenheten (CEM) är oprogramerad och har ingen kod för immobilizer.
defekt central elektronikstyrenheten (CEM).
defekt motorstyrenhet (ECM).
Signal saknas:
avbrott i kommunikationen mellan centrala elektronikstyrenheten (CEM) och motorstyrenheten (ECM).

Om det inte blivit fel på nyckeln (vilket du borde kunna utesluta genom att prova med reservnyckeln) blir kontentan såvitt jag kan se fel på ECM, fel på CEM eller fel på kommunikationen dem emellan. Man kan ju hoppas på det sistnämnda men tycker inte det verkar särskilt sannolikt. Troligen går kommunikationen rörande nyckeln via CAN och om det är fel på CAN-förbindelsen mellan ECM och CEM borde det rimligen finnas fler felkoder än bara denna. Fel på ECM eller CEM riskerar att bli dyrt, i alla fall om du går till Volvo och de skall sätta in en ny styrenhet. I bästa fall skulle det dock kunna handla om något minnesfel i enheten som gör att det kan hjälpa att programmera in nycklarna på nytt och/eller ladda om mjukvaran till styrenheten. Men det är kanske att hoppas för mycket.

Kanske kan det ändå hjälpa att konsultera din Volvo ÅF. Den jag själv anlitar (Upplands Motor i Uppsala) är för det mesta öppen för att söka lösa saker på ett rimligt sätt med tanke på bilens ålder (t.ex. genom att montera begagnade delar) och det är ju sällan fel att höra sig för med någon som kanske sett detta förut och har en bra idé om vad felet brukar vara och hur man enklast åtgärdar det.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1073189
Ja fast om man får tro VIDA har den aktuella felkoden och det aktuella felsymptomet inget med tändlåset eller dess anslutning att göra utan med ECM, CEM eller kommunikationen mellan dessa två.
#1073194
andersuw skrev:Ja fast om man får tro VIDA har den aktuella felkoden och det aktuella felsymptomet inget med tändlåset eller dess anslutning att göra utan med ECM, CEM eller kommunikationen mellan dessa två.

Är vida en form av bibel eller annan helig skrift?
#1073205
Nej fullt så otillförlitliga och i sammanhaget irrelevanta källor brukar jag inte basera mig på. VIDAs uppgifter är vanligen korrekta och "to the point" vad beträffar just Volvobilar. Vilken annan och bättre källa grundar du dig på när du i detta fall insinuerar att VIDA har fel?

Det finns förstås andra felkoder som har med startspärren att göra än den TS har. Vissa av dessa andra felkoder har med förbindelsen mellan tändningslåset/antennringen och CEM att göra. Men dessa koder ligger förstås, i motsats till den som TS har, under CEM, inte ECM. ECM har ingen direktförbindelse med tändningslåset/antennringen utan den information rörande startspärren som ECM får kommer, via CAN, från CEM.
#1073264
andersuw skrev:Nej fullt så otillförlitliga och i sammanhaget irrelevanta källor brukar jag inte basera mig på. VIDAs uppgifter är vanligen korrekta och "to the point" vad beträffar just Volvobilar. Vilken annan och bättre källa grundar du dig på när du i detta fall insinuerar att VIDA har fel?

Det finns förstås andra felkoder som har med startspärren att göra än den TS har. Vissa av dessa andra felkoder har med förbindelsen mellan tändningslåset/antennringen och CEM att göra. Men dessa koder ligger förstås, i motsats till den som TS har, under CEM, inte ECM. ECM har ingen direktförbindelse med tändningslåset/antennringen utan den information rörande startspärren som ECM får kommer, via CAN, från CEM.

Jag säger inte att det som står i vida är fel.
Med som med all mjukvara för felkoder och bulletiner så kan inte dessa peka ut en exakt felorsak, om jag bara hade gått på detta så hade jag bytt en massa moduler och styrdon i onödan vilket jag också varit med om.

Ett exempel en felkod pga lysande airbaglampa pekade på defekt styrdon när felet var så enkelt som dålig kontakt.
Oavsett om man är proffs eller hobbymekaniker så är det aldrig fel att göra en basic felsökning, ladda batteriet, kontrollera kontakter m.m.
Detta är inget man gör hos volvo utan man byter det som deras diagnos pekar på rakt av och släcker felkoder.
#1073308
Visst finns det tillfällen då man måste ta felkoder med en nypa salt, t.ex. därför att själva felkodssystemet kajkar till följd av dåliga lödningar i en styrenhet eller otillräckligt med ström. Men i det här fallet har TS bara rapporterat en enda felkod och den felkoden pekar i en helt annan riktning än tändningslåset/antennringen eller kablaget dit. Som framgår ovan pekar den i likhet med de flesta andra felkoder inte på en enda tänkbar felorsak men anger ändå i vilken riktning man troligen bör söka sig.

För egen del har jag heller aldrig varit med om att felkoderna eller deras uttolkning med hjälp av VIDA lett mig vilse i diagnosen. Men det räcker i många fall inte med att läsa rubriken/etiketten på felkoden, vilket är allt som vissa läsare/diagnossystem levererar. Du måste läsa den fullständiga beskrivningen av koden i VIDA.

När du säger att en felkod på SRS-systemet felaktigt pekade på defekt styrdon istället för dålig kontakt, vilken felkod tänker du då på och vilka verktyg hade du för uttolkningen av koden? När VIDA nämner defekt styrdon som tänkbar felorsak nämner den så gott som undantagslöst också fel på kablaget som en annan tänkbar felorsak enligt min erfarenhet.
#1073365
Uuummm, bryter inte startspärren bara bränslet?

Dvs, att startmotorn går oavsett startspärr, men motorn startar inte.
Den kan hosta till i nån sek, och sen dö för "gott".

Om det är starmotorn som gett sig, borde man ju kunna kolla med att tvångsköra den ute i motorrummet.
Dvs ström på "lilla kabeln" på starmotorn direkt ifrån batteriet.
FRILÄGE I GIVETVIS!!!

Att det finns tillräcklig ström i batteriet förutsätter jag är kollat.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]