Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1027644
Funk skrev:En basversion av V90 skall gå att få så det ryms inom tjänstebilssegmentet. Den man verkligen vill ha kommer att bli dyrare.. ;-)
Och vad skulle det innebära i så fall, dag har man ju fått D5. Awd, Läder o en massa go utrustning i olika paket att rymmas i budgeten. Skulle det försvinna nu så den blir megasnik, det funkar inte, då går man ju på en passat gts med massa utrustning och 240 hk Awd.
av Malmstroem
#1027711
Hur får man in en Passat GTS med 240 hk och AWD under 7,5 basbelopp?

Nu får vi i och för sig se hur tjänstebilsbeskattningen kommer att se ut i framtiden, men om du har ett listpris angivet till Skatteverket på mer än 450.000:- så börjar det bli dyrt att ha den.

Min spådom är att det kommer att gå att få in en V90 FWD D4 med en del utrustning för 333.000 (7,5 basbelopp). Ska du ha läder, AWD, automat etc så kommer du ha behöva ha en budget som är högre än 7,5 basbelopp. Men inte extremt mycket högre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1027731
Malmstroem skrev:Hur får man in en Passat GTS med 240 hk och AWD under 7,5 basbelopp?
Från Passat tråden:
V60D5AWDPolestar skrev:.Trots den något snäva urvalet på bil så är basbeloppesgränsen bra så
att jag har kunnat beställa en kombi GTS, alltså 240hk diesel med rätt mkt utrustning, 4-
hjusdrift, ställbart chassi etc etc.
Även jag fick offert som gick att klämma in med rabetterna. Och bilen är ju fullmatad i GTS utförande med allt från AWD till läder, automat, LED osv så man behövde ju inte beställa något extra.
Malmstroem skrev:Min spådom är att det kommer att gå att få in en V90 FWD D4 med en del utrustning för 333.000 (7,5 basbelopp). Ska du ha läder, AWD, automat etc så kommer du ha behöva ha en budget som är högre än 7,5 basbelopp. Men inte extremt mycket högre.
Sure, men det kommer bli svårt att behålla topp-platsen om man får en slö, manuell fwd snik volvo för samma peng som en raket-snabb, rymlig fullmatad passat för samma summa.

Vill man behålla förstaplatsen är konkurrensen i stenhård. Visst kan man skita i det och istället attackera A6, E-Klass, 5-Serie men de ligger ju på 15-30 platser ned försäljningstoppen, och om det är det nya målet så blir det ju en resa nedåt i volym i Sverige.

I KIna är det ju en helt annan story ...
av Malmstroem
#1027749
V60D5AWDPolestar har en för honom bra basbeloppsgräns. Den Passat GTS har ställbart chassi och ytterligare utrustning. Jag är hyfsat säker på att den inte gått in under 7,5 basbelopp.

Nuvarande kampanj på Passat GTS är väl 390.000:-. Ska du få ner den till 7,5 basbelopp krävs 15% rabatt på kampanjpriset. Det är i alla fall mer än vad jag fått -- så grattis om du lyckats.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1027807
Ett mycket vanligt avtal i Sverige är ju 7,5 för bilen och 1 basbelopp för utrustning som företaget kräver, tex larm o vinterdäck. Då går GTSen in.
av Malmstroem
#1027808
Avtalen ser rätt olika ut. Jag fick in en A6 Allroad -- hämtade den för tre veckor sedan.

Jag är hyfsat säker på jag valt V90 istället om jag kunnat. Problemet är att jag inte kan vänta ett halvår. Jag har kört 240 och 740 medan jag bodde hemma. Sedan dess har jag ägt 940, 850, V70, V70N och nu har vi en XC70(II). Så kan jag så blir det oftast en Volvo för mig. Nåväl, nästa bil torde bli en V90 / V90 CC.
av Linqid
#1027853
VolvoB20 skrev:Sure, men det kommer bli svårt att behålla topp-platsen om man får en slö, manuell fwd snik volvo för samma peng som en raket-snabb, rymlig fullmatad passat för samma summa.

Vill man behålla förstaplatsen är konkurrensen i stenhård. Visst kan man skita i det och istället attackera A6, E-Klass, 5-Serie men de ligger ju på 15-30 platser ned försäljningstoppen, och om det är det nya målet så blir det ju en resa nedåt i volym i Sverige.

I KIna är det ju en helt annan story ...
Fast kan Volvo verkligen ha som mål att nya V90 ska ta över förstaplatsen i försäljningsstatistiken? Det låter snarare som en uppgift för nästa generation V60. Det är ju helt orimligt att en bil som är framtagen för att konkurrera med A6/E-klass/5-serie ska sälja i de volymerna. Jag tror att nästa gen V60 kommer bli något större invändigt och sakta men säkert ta över platsen som V70 så länge abonnerat på. Alternativt att försäljningen "sprider" sig mer över utbudet och att typ V60/V90/XC60 ligger i topp 5 med en hög total fsg, utan att nödvändigtvis vara just etta.
Användarvisningsbild
av V9097
#1027921
Linqid skrev:
VolvoB20 skrev:Sure, men det kommer bli svårt att behålla topp-platsen om man får en slö, manuell fwd snik volvo för samma peng som en raket-snabb, rymlig fullmatad passat för samma summa.

Vill man behålla förstaplatsen är konkurrensen i stenhård. Visst kan man skita i det och istället attackera A6, E-Klass, 5-Serie men de ligger ju på 15-30 platser ned försäljningstoppen, och om det är det nya målet så blir det ju en resa nedåt i volym i Sverige.

I KIna är det ju en helt annan story ...
Fast kan Volvo verkligen ha som mål att nya V90 ska ta över förstaplatsen i försäljningsstatistiken? Det låter snarare som en uppgift för nästa generation V60. Det är ju helt orimligt att en bil som är framtagen för att konkurrera med A6/E-klass/5-serie ska sälja i de volymerna. Jag tror att nästa gen V60 kommer bli något större invändigt och sakta men säkert ta över platsen som V70 så länge abonnerat på. Alternativt att försäljningen "sprider" sig mer över utbudet och att typ V60/V90/XC60 ligger i topp 5 med en hög total fsg, utan att nödvändigtvis vara just etta.
Det ska bli spännande att se. Jag befarar att Volvo inte kommer ligga på förstaplatsen i statistiken för 2016. Mest sålda bil blir troligen VW Golf eller Passat. Jag har svårt att tro att V90 kommer upp på förstaplatsen redan under nästa år, möjligen 2017 när billigare varianter introducerats.
Mest tror jag dock på det du skriver, att det är nästa V60 som kommer bli kommande storsäljare i Sverige, men den ligger som bekant minst ett år fram i tiden.

Alternativt behåller man V70/XC70 till slutet av kalenderår 2016 för att behålla förstaplatsen i Sverige.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1028035
Linqid skrev: Jag tror att nästa gen V60 kommer bli något större invändigt och sakta men säkert ta över platsen som V70 så länge abonnerat på.
Då måste ju V60 bli något helt annat än den är idag, nästan alla konkurrenterna är ju mycket rymligare än V70, att då kränga ut något ännu trängre och mera opraktisk tror jag inte funkar.
av Hertsh
#1028066
VolvoB20 skrev:Då måste ju V60 bli något helt annat än den är idag, nästan alla konkurrenterna är ju mycket rymligare än V70, att då kränga ut något ännu trängre och mera opraktisk tror jag inte funkar.
Jag håller med dig om V60 som liten.

Däremot litar jag inte på VDA-måttet som jämförelse mellan bilars lastutrymme, vilket det allt som oftast refereras till i tidningar etc.

Enligt det måttet är Passat mycket rymligare än V70 och det är ren lögn. Jag har jämfört de två i praktiken och min gamla XC70II rymde mycket mer än en passat. Försök slänga in fyra golfbagar med klubborna kvar och på det två eller tre vagnar så blir skillnaden uppenbar. Eller lägg in en barnvagn, en resesäng och några väskor... Då får en eller två passagerare ta tåget om man har en Passat. Samma gäller många bilar och inte bara Passat.

Tror att om nästa V60 är i närheten av nuvarande V70 i lastkapacitet så kommer det räcka långt.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]