Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1025321
Hilmer skrev:Tekniken bakom ligger väl i styrgeometrin tror jag, men jag kan det för dåligt för att kunna förklara det!
Du måste väl ha Positiv Caster vinkel så däcken styr med när du svänger. Har du negativ Caster så kommer bilen du bogserar försöka svänga emot när du svänger med dragbilen.


Det märker du om du släpper ratten i din vanliga bil i en kurva, försöker bilen räta upp sig när du släpper eller försöker den vrida mera på ratten när du släpper.
av jwiss
#1025326
Det är väll bara tröskor och gaffeltruckar som styr åt "fel" håll när man släpper ratten, om man kör framåt. Jag undrar hur det funkar för Amarace...
Användarvisningsbild
av vetten
#1025328
Såg en dragstång som man fäste i främre bärarmarna med kjedjor och grova spännband han som hade den hämtade en skrotbil hos mej med den och tyckte att den funkade bra då han kunde stoppa in den i bagaget när han inte använde den, tror han hade byggt den själv.
Skrotbilen som han hämtade ville dra lite åt höger så han fick köra med rattlåset i men det gick också det blev bara lite stretigare i tvära kurvor enligt han.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1025477
vetten skrev:Såg en dragstång som man fäste i främre bärarmarna med kjedjor och grova spännband han som hade den hämtade en skrotbil hos mej med den och tyckte att den funkade bra då han kunde stoppa in den i bagaget när han inte använde den, tror han hade byggt den själv.
Skrotbilen som han hämtade ville dra lite åt höger så han fick köra med rattlåset i men det gick också det blev bara lite stretigare i tvära kurvor enligt han.
Är det en skrotbil så spelar det ju inte så mycket roll om man drar så däcken kasar i sidled på asfalten och bärarmarna blir krokiga :mrgreen:

Det är ju lite skillnad om man ska flytta på finbilen,
av Amarace
#1025491
Hilmer skrev:Det var en intressant lösning, då slipper man ju lyfta upp bilen som är ett av mina argument till att istället välja en lågbyggd dolly!
Har du möjligtvis fler bilder på hur konstruktionen ser ut?
Ska se om jag hittar åt dom, vet att jag tog kort för många år sedan då någon på 200-klubbens forum var nyfiken, men det var nog 10 år sedan.
Den är bortställd för vintern nu och översnöad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1025612
Blev lite nyfiken på detta. Hittade på youtube, verkar vara en engelsk "motorhome" site det kommer från men där verkar det fungera och vara tillåtet i alla fall. På denna är både broms (handbroms ?) och belysning kopplat. Då funkar det väl som ett "vanligt" bromsat släp, kanske??? Lite för avancerat för att flytta en bil någon km kanske :roll:



Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1025628
lennarte skrev:Blev lite nyfiken på detta. Hittade på youtube, verkar vara en engelsk "motorhome" site det kommer från men där verkar det fungera och vara tillåtet i alla fall. På denna är både broms (handbroms ?) och belysning kopplat. Då funkar det väl som ett "vanligt" bromsat släp, kanske??? Lite för avancerat för att flytta en bil någon km kanske :roll:



Mvh
Lennart

Det hade varit intressant att veta hur dom löst det med bromsen!? :???:
I övrigt är det ju samma teknik som efterfrågades i början av tråden, och hur det egentligen är att bogsera på så vis efter en personbil.

Amarace skrev: Ska se om jag hittar åt dom, vet att jag tog kort för många år sedan då någon på 200-klubbens forum var nyfiken, men det var nog 10 år sedan.
Den är bortställd för vintern nu och översnöad.
Kanske det var jag som frågade den gången också!? ;)
Se om du hittar nån bild för hade varit kul och se hur den är uppbyggd, men lägg inte ner för mycket jobb bara! :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1025701
Köpte ett husvagnschassi idag med boggie, en polare som hade stående!
Axlarna är för smala, men eftersom bara en axel ska använda så tänkte jag kapa i båda axlarna för att få till en bredare axel, på så sätt behöver man inte försöka hitta ett "rör" som passar i befintligt axelrör.
Sen vrider man axeln 90° så man får spindlarna uppåt så man får den så låg som möjligt!
Så tanken nu är att alltså att bygga en lågbyggd dolly med vridkrans, men jag kanske ändrar mig på vägen, det vet man aldrig... ;)
Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]