Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1021196
den röda plastgrejen på kontakten ska vridas runt för att frigöra spärren men det sitter en lite
tryckknapp i mitten som låser den röda på plats, antingen om du försöker få fram allt via
den luckan som du har tillvänster i bagaget där säkringar sitter eller om du lyser in under den panelen via
reservhjulshuset så syns det.
#1021212
Tack, det var ju jätteenkelt när man gjorde rätt :D

Verkar finnas 2 olika typer av kontakter på dessa, givetvis har jag den ovanliga och dyrare med 2 grupper av kontakter, den vanligaste har 3. numren är 31275216 och 6G91-2598-BC.
Ska kolla med Volvo först vad deras kostar, om det är lönt att chansa på begagnad.
#1023474
1140 kostar den ny, så det var ju knappt dyrare än en beg.

Däremot trodde dom att det lika gärna kan vara nån av sensorerna som är felaktig. De kostar 740 kr styck. Så givetvis rekommenderade han en felsökning i deras verkstad.
Nån som vet om man kan mäta upp dom tex via kontakten? Eller är han bara ute och cyklar?

Dessutom påstod han att parkeringsbromsen inte sitter i samma, men när jag tar bort lådan kommer även ett meddelande för handbromsen, vet inte vad man ska tro.
I vanliga fall har jag bara "Parkeringshjälp service erfordras"
#1023522
har du bara felmeddelande till parkeringshjälp då är de inte denna PMB styrenheten som är trasig,

när PBM är trasig då får du både fel på park.bromsen och park.hjälpen.
parkhjälpen går via denna styrenhet.

så det kan var en av sensorerna som är trasig, felsökning i VIDA kommer visa vilken.
#1023546
Tack för infon. Då sparde jag in de pengarna iallafall.
Får väl krypa till korset då och låta Volvo göra felsökningen. Lika bra att de får byta också då, kan väl inte kosta en förmögenhet.
#1023551
ser att du är i närheten av järfälla, starta en tråd där du vill få bilen sökt med vida pga, parkhjälpfel
finns säkert folk i närheten som kan koppla upp sig för kaffepengar. sen köper du bara en givare och byter
den själv, givare kan du dessutom köpa från tyskland gör halva priset, det går att spara en del om man
lägger ner lite tid bara
#1023654
Tack för tipsen ThunderAce. Ska ha in bilen på service på Volvo nästa vecka så jag försöker få lite rabatt där på felsökning.
Har du nån ide på var i Tyskland man hittar givarna? Är de svåra att byta, eller kan man ge sig på det själv?

Taxen47:
Nej P-bromsen har inte krånglat och inte heller farthållaren, så jag har helt klart gått på fel spår. Hoppas det kan hjälpa någon annan iallafall. Ska meddela resultatet när det är fixat.
#1023656
bsba skrev:Tack för tipsen ThunderAce. Ska ha in bilen på service på Volvo nästa vecka så jag försöker få lite rabatt där på felsökning.
Har du nån ide på var i Tyskland man hittar givarna? Är de svåra att byta, eller kan man ge sig på det själv?

Taxen47:
Nej P-bromsen har inte krånglat och inte heller farthållaren, så jag har helt klart gått på fel spår. Hoppas det kan hjälpa någon annan iallafall. Ska meddela resultatet när det är fixat.
hade inte artikelnummer i huvudet så sökte lite löst, ebay.de helt enkelt, söker du på artikelnummer så får du det du behöver
här tex. hitta jag en som passa till ett antal Volvo, 4 stycken för ca 900kr. eventuellt lite frakt men på vissa är är det fri frakt
10år granti också, går att hitta billigt. inga problem och byta själv, ganska enkelt då hela kofångaren bak är skruvad

kör du ebay.com så är det Kina, USA med flera, men kör du ebay.de så är det tyskland, england och övriga europa

4 X VOLVO S40 S60 S80 V50 V70 XC70 XC90 PDC
http://www.ebay.de/itm/4-X-VOLVO-S40-S6 ... SwNSxVZ3Fi
Ac

Slangen har ju redan gett sig och jag skulle def[…]

Hjälp: Oring till AC-kompressor

Vparts har ett kit med alla tänkbara oringar

Mhmmm, men då är det ändå l&[…]

Bromsstorlek S90 B4-21

Kolla här https://www.google.com/url?sa=t&[…]