Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1013718
940 med ECC har en liten elfläkt framför kylaren, som iaf i sverige nästan alltid är fastrostad och oanvändbar.
Elfläkt för motorkylningen kom först -95. Men det går fint att byta ut sin höfläkt till en elfläkt även på äldre modeller.

1.4l/mil är rätt mycket, även för en automat. Gamla 945an med samma motor, visserligen manuell, och ECC drog max 1.1l/mil i stadstrafik. Circus 0.8 landsväg(70-90 vägar).

Om den inte låser ordentligt på parken så är det ju något som inte riktigt stämmer med lådan... Det kanske är dags att spola lådan så den får ny fin olja - det kan göra under för dom mest märkliga problem med automater.
#1013856
Kul! :D

Nä, elfläkt kom på 940 med AC/ECC redan 92. Bilar utan AC/ECC hade slirfläkt ända till slutet.

ang förbrukningen... Blir det nånsin kallt där nere? Om inte, ryck bort/plugga luftförvämningen i luftfilterboxen o spärra spjället i "friskluftsläge" kan gissa att den suger varmluft? De brukar kunna göra de om bimetallfjädern i luftburken går sönder eller mekanismen kärvar...
#1013939
Nä men det måste vara för att alla du sett haft AC eller ECC. Bilar utan detta hade även smala kylet och smalt "740-laddluftkyl" Jag köpte själv en fläktkåpa från en 98 B230FK med slirfläkt för en månad sen.

Skumt med din 92a, 91 satt fortfarande slirfläkt, smalt kyl + extrafläkt framför kyl.

Bilen tråden handlar om ser du på motorrumsbilden att den har det breda kylet och elfläkt.

mvh
#1013959
Nu har vi kört ett tag till och tankat igen. Landade på 11,4 l/100 km denna gången så något mer ok. Men jag jämför med min gamla 965:a som låg runt detta också. Nu hade ju 965:an en mycket modernare automat som körde lock-up redan på 2:an från 35 km/h.

Ska dock tilläggas att jag främst tankat gasohol 95 här vilket jag tror är typ E10, samt att hastighetsmätaren visar några km för långsamt jämfört med gps:en.

Jag ska kolla tipset med förvärmningen i alla fall, tror det sällan är under +15 här. Idag körde jag in till centrala Bangkok så då fick kylaren ett riktigt prov med 40 min kökörning med full AC och 34 grader varmt. Men inga problem!
#1014090
frasse4 skrev:Nu hade ju 965:an en mycket modernare automat som körde lock-up redan på 2:an från 35 km/h.
960is har ju dock även en 6-cyl motor, och inte en snål sådan, dels pga. vikten(tyngre motor, tyngre bakaxel(om 95- på kombi), plus extra vikt för kombi i detta fall) och dels pga. volymen, och lite allmänt risigt optimerad :)
Det är ju väldigt ovanligt att en gammal rödblockare från samma årstionde, automat eller ej, drar mer bränsle än 6an. Så något är nog inte helt 100% med din motor alt. låda.

Men det är ju baserat på svenskt bränsle, oftasts 95 oktan. Har faktiskt ingen aning om hur gasahol95/E10 fungerar, men om det är sprit i det som typ E85(fast mindre mängd sprit) så kräver bilen mer bränsle för att gå ok, till skillnad mot vanlig bensin. Så det kan ju förklara den vad-jag-anser höga förbrukningen. 1.1l/mil är ju dock rätt ok.
#1014219
Ja 1,15 kan jag stå ut med, soppan kostar 6,70 kr/l här i alla fall.

Sedan funderar jag lite på om de inte drar mer när det är riktigt varmt. Luften får ju lägre densitet.

Men lådan funkar fint i övrigt, växlar mjukt och lägger i lock-up vid 85 km/h. Varvar bara 2500 rpm vid 100. Enda invändningen jag haft var när jag körde i bergen ville den ligga på 3:an och "slira" men det var ju bara att låsa lådan på 2.
#1014931
Ok, en liten bildupdate tänkte jag. Jag har kört en tankning till och denna landade på 11,7 l/100 km, lyckades tänka riktigt 95 oktanig bensin på Shell den här gången så vi får se om det gör något på nästa tankning.

Stötte också på första problemet igår, den klickade på starten två gången när den var riktigt varm, men det funkade båda gångerna när jag väntade 5 min. Idag gick det inte att återskapa. Jag tänkte först se över jordanslutningen till motorn. Skulle behöva köpa en ny minus-anslutning till batteriet eftersom den är riktigt misshandlad så får vi se om det hjälper. Igår körde jag dock 200 km i stekande hetta och fastande i en kö där jag kom 5 km på 1 h. Tur att jag inte hade någon tempmätare på växellådsoljan för då hade jag nog inte vågat titta, försökte lägga i N när tillfälle gavs i alla fall. Sedan har AC lite svårt att hålla bilen kall om man inte kör på max när den står på tomgång, men annars riktigt imponerad att kylsystemet klarar att hålla tempen galant efter 23 år.

Dessvärre har den också börjat läcka lite olja, kanske inte helt oväntat eftersom den gått så lite de senaste två åren. Gissar på bakre packboxen eftersom det letar sig ut mellan motor och låda, men det är också lite fuktigt i bakkant på ovansidan motorn under insuget, vad skulle det kunna vara?

Här kommer lite fler bilder i alla fall:
20151023-154432.jpg
20151023-154432.jpg (54.53 KiB) Visad 1751 gånger
img-8713.JPG
img-8713.JPG (31.66 KiB) Visad 1751 gånger
img-8715.jpg
img-8715.jpg (5.27 KiB) Visad 1751 gånger
Köpt en uppsättning fasta nycklar eftersom verktygslådan saknades. Hittade även en dekal på svenska. Samt en bild på reservdäcket som jag tror har legat orört i 23 år. Det var dock tomt så jag lyckades fylla det på en mack.
img-8716.JPG
img-8716.JPG (48.02 KiB) Visad 1751 gånger
Det finns bra sätt att laga högtalare, men att kleta på nån jäkla silikon är inte ett av dem, smetade av sig som f-n till dess jag petade på lite toapapper. Detta galler saknas också så om någon har något till övers är jag intresserad! (vänster bak).
img-8718.JPG
img-8718.JPG (36.4 KiB) Visad 1751 gånger
Förarplats, smidigt med nyckeln så nära dörren, bara att öppna dörren, luta sig in och starta. På alla andra högerstyra bilar jag kört har blinkers och torkare bytt plats, antagligen för att man ska kunna växla med en hand och blinka med en, men på volvon är placeringen samma som på en vänsterstyrd.
img-8728.JPG
img-8728.JPG (36.5 KiB) Visad 1751 gånger
Senaste service vid 169,5k, Castrol olja såklart. Nästa service efter 500 mil rekommenderas. Här syns också att man inte väljer hur kallt man vill ha utan hur lite varmt. Vet dock inte hur det regleras eftersom det inte finns något värmepaket i bilen...
img-8722.JPG
img-8722.JPG (35.28 KiB) Visad 1751 gånger
En bild under. Det bruna som syns är lera och inte rost. Klisterlappen på bakaxeln sitter kvar, 1031 och 3,91 i utväxling.
img-8726.JPG
img-8726.JPG (30.19 KiB) Visad 1751 gånger
Här syns att den börjat läcka lite olja :(. I förgrunden syns kondensvatten från AC:n. Vi körde 400 km idag på 7h så den har jobbat lite. Ingen katt på denna heller, fast det står skrivet blyfri bensin överallt. Trodde Volvo körde med B230G när de inte körde med katt? Kanske någon extra hästkraft alltså :).
img-8723.JPG
img-8723.JPG (65.05 KiB) Visad 1751 gånger
Och till sist en motorbild, som synes (och ganska naturligt) sitter huvudcylinder och rattstång på andra sidan motorrummet...
Senast redigerad av 2 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
#1015043
F-n vad skumt det ser ut i motorrummet med rattstång osv på "avgassidan" :P Måste ju bli redigt trångt att bygga turbo i en högerstyrd rödblockare :P

Oljan "under insuget" kan vara vevhusventilationen som läcker.
Har bilen dessutom varit stående nått/några år så har säkerligen packningarna blivit tämligen snustorra, så räkna med mer oljeläckage framöver så blir du inte besviken om/när det händer :P

Om reservhjulet legat orört i 23år, dvs fortfarande har orginalgummit, så skulle jag nog överväga att byta däck på det... För det däcket lär knappast vara mycket till "reservdäck" när det väl gäller. Och jag förmodar att du inte har något vinterdäck du kan kasta in som reservhjul som "vi svenskar" kan göra? :lol:

Jävla snygg lagning av högtalaren också :lol: Tejp går ju att använda för att laga revor och små hål, men silikon klet? Det var något nytt :lol:

Ang. katt så är väl B204GT den enda motor efter 88 som inte har någon katt vad jag vet iaf, och den motorn försvann ~90 och blev ersatt av B204FT, som hade katt.
Kanske någon som plockat bort den någongång under bilens 23år? Och andra sidan har jag typ noll koll på exportmodeller förutom italien. :roll: Så det är väl inte helt omöjligt att "vanliga"(B230FB är vad jag räknar som 'normal', eftersom den satt i alla 940 91-92 i sverige iaf) rödblockare existerar utan kisse.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 36
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]