Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ringheim
Hur gör man smidigast om man vill öppna ett handskfack som gått i baklås?

Handtaget har gåtr högre och högre upp för varje gång man öppnat handsfacket det sistonde och nu går den inte ens att öppna. Har inte använt låsningen med nyckel så jag kan inte tänka mig att den har hängt sig. Det måste vara nåt med öppningsmekanismen. Nån som har nån bra ide om vad man kan göra?

850 -96

Flyttade ditt ämne hit till 850-delen där den hör hemma...
Mvh Ramon /Moderator
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte helt ovanligt, det är en liten pinne i låset som går av. Lättaste sättet att få upp det är att borra ett litet hål i luckan och pilla direkt på spärren. Sen är det bara att skruva isär luckan och byta lås.
Återkommer med mått till hålet i morgon, ritningen är på jobbet.
Användarvisningsbild
av ringheim
Ska man borra ett hål genom luckan? I så fall vart är bäst?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ett hål på 2,5 mm räcker, syns knappt efteråt.
225 mm från högerkanten och 15 mm uppifrån så kommer du rakt på låset. Pilla med en något smalt, tryck inåt och lite uppåt så ska luckan gå upp.
Byte lås är enklast, men det finns bara som hel sats med hela mekanismen. Det skulle nog gå att borra och gänga i en liten skruv i stället för pinnen som går av man jag har aldrig försökt.
av Burken
lr som polarn.. han tog en kofot.. sedan håller den stängd med en läkerol ask.....
Användarvisningsbild
av ringheim
Sparkz skrev:Ett hål på 2,5 mm räcker, syns knappt efteråt.
225 mm från högerkanten och 15 mm uppifrån så kommer du rakt på låset. Pilla med en något smalt, tryck inåt och lite uppåt så ska luckan gå upp.
Byte lås är enklast, men det finns bara som hel sats med hela mekanismen. Det skulle nog gå att borra och gänga i en liten skruv i stället för pinnen som går av man jag har aldrig försökt.
Nu har jag äntligen fått tid till att kolla på handskfacket. Gjorde som du sa och efter någon timmes trixande med en liten pinne så öppnades det. Borrade hål där pinnen suttit och gängade. Satte dit en skruv och satte tillbaka allt. Funkar asbra! Skulle kostat 1000:- på volvo att fixa. Man tackar för det eminenta tipset!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad bra! :D
Ska testa att borra i en skruv nästa gång. Ganska litet har jag för mig, vad blir det för skruv, M3?
Användarvisningsbild
av ringheim
Sparkz skrev:Vad bra! :D
Ska testa att borra i en skruv nästa gång. Ganska litet har jag för mig, vad blir det för skruv, M3?
Sorry, har inte koll på det... valde helt enkelt en som var ungefär lika stor och sen fila ner den så den stämde exakt.
av jeeplasse
Hej och tack för tipset med att borra ett litet hål i hanskfacket. Jag hade turen att träffa exakt på rätt ställe, så när borren gick igenom och träffade låset, gick det upp direkt. Låset var ju trasigt på det vanliga sättet, den lilla pinnen låg lös i luckan. Jag borrade ett 3,2 mm hål och gängade med en M4 tapp, satte i en lagom lång del av en skruv och fixerade gängan med Loctite Super Attak. Nu fungerar det som om det var helt nytt.

Mvh/Lasse

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Wifi

Funkar 👍. Tackar

Bakaxelutväxling V70II

Mest troligt 3,33:1 Volvohandlare kan även […]

Vi som beställt EX90

Instämmer helt och fullt. Så skön […]