EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1566765
Det här fick jag från Volvo idag. Har beställt min bil direkt från dem. Låter inte så upplyftande.

"Vi beräknar att leveranserna utav EX90 kommer påbörjas under andra halvan av 2024 och att leveranstiden blivit framflyttad ungefär sex månader mot den ursprungliga leveranstiden."
av Jmill
#1566798
Men det verkar ändå som det finns någon form av kommunikation om att det kommer en bil.... :) Inväntar att jag får något besked från ÅF hur min bil ligger till.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1566814
På direkt fråga med hänvisning till det som olika ÅF sagt i veckan fick jag detta svar från Volvo:

"När du la din beställning i mitten av november hade du en preliminär leveranstid på 16-18 månader, alltså runt mars-maj 2024, vilket stämmer överens med informationen du fått till dig utav återförsäljarna.

Med förseningen i åtanke blir det närmare september-november som bilen är planerad för levereras.*
av Jmill
#1566870
Vad står det i din orderbekräftelse? I min orderbekräftelse står det leverans december 2023, så 6 mån försening blir då juni.... Tror det först när jag ser det men är kanske troligare dec-24
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1566871
Det står inget datum för leverans. Endast "16-18 månader leveranstid", vilket blir just mars-maj 2024.

Men vi får se hur det blir. Jag hoppas att folk får bilarna till midsommar, även om inte jag får det. Vill gärna höra olika erfarenheter och intryck från de nya ägarna! :)
av Kermit75
#1568812
Om nu EX90 ska gå i produktion iår så måste det väl finnas bilar för journalister att provköra snart? Om nu bilen är såpass färdig dvs?
av jaronsso
#1568910
stoffe9 skrev: mån 08 jan 2024, 13:53 Fick samtal från min ÅF idag. Produktionsstart är satt till V17 2024, jag beställde samma dag som den lanserades. Han räknade med att jag skulle få min innan midsommar.
Är det verkligen kundbilar som går i produktion v17?
Det är 12 veckor bort.
Tiderna är förvisso knepiga, men rimligen borde bilen funnits för provkörning av åtminstone en mindre journalistkår om kundbilar ska byggas om 12 veckor.
Nu borde förseriebilar och verifikationsbilar produceras för fullt, om v17 ska stämma?

Jag säger inte att det är helt fel, men det låter samtidigt märkligt.
av jaronsso
#1568989
Kermit75 skrev: tis 30 jan 2024, 06:00 Att bygga bilarna lär inte vara några större problem, sen om det finns mjukvara att tanka ner är en annan sak…..
Det blir ju en semantisk övning.
Självklart är det inget problem att skruva ihop två plåtar eller lite plast. Så redo är sannolikt banavsnitten.

Diskussionen ovan avseende produktion och leveranser är ju i betydelsen att bilen är just redo för leverans och inte redo att ställas på gården utanför i väntan på mjukvara.
Jag är som sagt undrande i det att inget har levererats ens halvklart till journalister för provkörning övervakat av Volvo, samtidigt som man menar produktion för kunder ska starta om 12 veckor. Och verifikationsbilar som jag nämnde borde köras för fullt, inkluderat mjukvara självklart. Svårt att verifiera något annars.

När väntas Polestar 3 levereras till kunder? De bilarna byggs ju på samma plats av till stor del med samma komponenter.
Polestar 3 kördes väl av första journalisterna sent i höstas.
av Hertsh
#1569050
Jag har beställt en Ultra Performance med 7 säten. I konfiguratorn idag kan man vara välja 6 säte + Performance eller 7 säte och "vanlig" Twin Motor.

Någon som vet om jag kommer tvingas välja mellan Performance eller 7 säte? 6 säten fanns ju inte ens att välja 2022 när jag beställde.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]