Moderator: Moderatorer

#1237708
Ebbe: Oj, tack för info! Hoppas du lyckades återställa den så mycket som möjligt.

AndreasThn: Åh grattis! :) Ska bli otroligt skönt med lite eget, går från 3a på 81kvm lägenhet till 5a på 225kvm hus. Eget garage blir också en fröjd även fast det har varit värt varenda krona att stå i föreningens gemensamma garage.


On topic: Sitter på Upplands Motor, tid för att fixa den anliggande bakbromsen. Måttligt taggad på det men det behöver göras. I mailkonversationen med min PST så bokade vi idag 14.00, han ringde vid 10 och undrade var jag höll hus, för vi hade minsann bokat 09.20. Hygglig som han var så kastade han om bokningarna lite så att jag fick 14-sloten ändå. Fingers crossed att det inte blir snordyrt.
Ska passa på att se om V90n har kommit in på gården ännu och provklämma lite bilar i hallen.

Edit: Att jag har kunnat bromsa bilen normalt är ett under. Min PST visade mig klossarna och skivorna för bakaxeln, herreGUD va de såg ut. Skivorna lika så. 6500:- fattigare. :(
Om man ska försöka se något positivt i det så känner man verkligen att bilen går lättare nu när ingen broms ligger mot och den nyper bra vid inbromsning. Mycket bättre än tidigare.
Tur att återbäringen var trevlig även i år...
#1237756
SBergdahl skrev:För de pengarna fick du nya skivor, klossar och ok på båda sidor eller? ;-)
Haha! Nya skivor och klossar ja. Oken var felfria.
Jag var så less när jag skrev inlägget att jag glömde förtydliga vad jag fick för pengarna. :lol:
#1237757
grillchips skrev:
SBergdahl skrev:För de pengarna fick du nya skivor, klossar och ok på båda sidor eller? ;-)
Haha! Nya skivor och klossar ja. Oken var felfria.
Jag var så less när jag skrev inlägget att jag glömde förtydliga vad jag fick för pengarna. :lol:
Jag gissade att det inte var ok eftersom de kostar fläsk hos ÅF :-)

Vissa jobb är det bra timpeng på att göra själv.
#1237759
SBergdahl skrev: Jag gissade att det inte var ok eftersom de kostar fläsk hos ÅF :-)

Vissa jobb är det bra timpeng på att göra själv.
Jag övervägde länge att göra det själv men jag har aldrig pysslat med bromsar på egen hand förut så jag visste rent krasst inte vad jag skulle leta efter, allt jag visste var "anliggande broms höger bak". Dessutom behövdes extraverktyg som jag inte har = ytterligare en kostnad. Jag fick en superb guide av en medlem här på forumet med hur jag skulle gå tillväga, så tack för påminnelsen, jag har inte tackat honom ännu.
Samtidigt har vi ännu bara en bil som vi ju är beroende av, så att ha den ståendes på pallbockar medan skivor beställs hem etc var inte alls aktuellt.

Så det var bara att gilla läget. Nu ska jag ta en öl och tänka på något roligare än kontot. :lol:
#1237761
grillchips skrev:Ska passa på att se om V90n har kommit in på gården ännu och provklämma lite bilar i hallen.
Verkstadsbesök är sällan roliga... Urk lixom!
Hittade du V90n? 8)
#1237762
fjohan82 skrev: Verkstadsbesök är sällan roliga... Urk lixom!
Hittade du V90n? 8)
Precis, får försöka intala mig att det blir en selling point om vi säljer bilen framåt våren. Eller nåt. :lol:
Tyvärr ingen Savile V90 på gården. :( Men jag passade på att provlyssna "standardljudet" i en bil i hallen, insåg att jag inte gjort det innan. Bara provat B&W innan. Så jag kunde allt fördriva min tid där, lära mig att navigera lite i "ipaden" osv. Bilen kommer garanterat nästa vecka iaf! :D
#1237769
grillchips skrev:
fjohan82 skrev: Verkstadsbesök är sällan roliga... Urk lixom!
Hittade du V90n? 8)
Precis, får försöka intala mig att det blir en selling point om vi säljer bilen framåt våren. Eller nåt. :lol:
Tyvärr ingen Savile V90 på gården. :( Men jag passade på att provlyssna "standardljudet" i en bil i hallen, insåg att jag inte gjort det innan. Bara provat B&W innan. Så jag kunde allt fördriva min tid där, lära mig att navigera lite i "ipaden" osv. Bilen kommer garanterat nästa vecka iaf! :D
Underbart! Spring inte hos ÅF varje dag för att leta bara :mrgreen: :wink:
#1237775
grillchips skrev:
SBergdahl skrev: Jag gissade att det inte var ok eftersom de kostar fläsk hos ÅF :-)

Vissa jobb är det bra timpeng på att göra själv.
Jag övervägde länge att göra det själv men jag har aldrig pysslat med bromsar på egen hand förut så jag visste rent krasst inte vad jag skulle leta efter, allt jag visste var "anliggande broms höger bak". Dessutom behövdes extraverktyg som jag inte har = ytterligare en kostnad. Jag fick en superb guide av en medlem här på forumet med hur jag skulle gå tillväga, så tack för påminnelsen, jag har inte tackat honom ännu.
Samtidigt har vi ännu bara en bil som vi ju är beroende av, så att ha den ståendes på pallbockar medan skivor beställs hem etc var inte alls aktuellt.

Så det var bara att gilla läget. Nu ska jag ta en öl och tänka på något roligare än kontot. :lol:
Ja allt har ju en tröskel första gången :)

Bytte bromsok häromveckan. 1 timme från att jag lagt fram verktygen tills bilen stod på backen igen. Tog mig säkert tre första gången jag gjorde det..

Skål! Fast jag dricker Hendricks&Tonic med en gnutta svartpeppar.
#1237797
SBergdahl skrev:
grillchips skrev:
SBergdahl skrev: Jag gissade att det inte var ok eftersom de kostar fläsk hos ÅF :-)

Vissa jobb är det bra timpeng på att göra själv.
Jag övervägde länge att göra det själv men jag har aldrig pysslat med bromsar på egen hand förut så jag visste rent krasst inte vad jag skulle leta efter, allt jag visste var "anliggande broms höger bak". Dessutom behövdes extraverktyg som jag inte har = ytterligare en kostnad. Jag fick en superb guide av en medlem här på forumet med hur jag skulle gå tillväga, så tack för påminnelsen, jag har inte tackat honom ännu.
Samtidigt har vi ännu bara en bil som vi ju är beroende av, så att ha den ståendes på pallbockar medan skivor beställs hem etc var inte alls aktuellt.

Så det var bara att gilla läget. Nu ska jag ta en öl och tänka på något roligare än kontot. Bild
Ja allt har ju en tröskel första gången :)

Bytte bromsok häromveckan. 1 timme från att jag lagt fram verktygen tills bilen stod på backen igen. Tog mig säkert tre första gången jag gjorde det..

Skål! Fast jag dricker Hendricks&Tonic med en gnutta svartpeppar.
Gött, men vart är gurkan då?


Fyllt på olja på V40in :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
  • 1
  • 891
  • 892
  • 893
  • 894
  • 895
  • 1859

https://www.bilpuls.se/hur-fungerar-en-bromsservo/

Har en brusten bult i bakvagnen på min dotte[…]

Så, efter mycket om men så funkade int[…]

Dör den sakta? Typ som om den surar ihop elle[…]