Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
#1558940
Hej!

Jag ska hyra en C40 elbil nästa vecka, ska från Sundsvall till Sthlm, sedan från Sthlm till Borgholm på Öland nästa dag. Finns det ngn chans alls att ta sig från Sundsvall till Sthlm på en laddning (100%), ladda över natten och sedan på 100% ta sig Sthlm till Borgholm nästa dag? Spannade att testa tycker jag, kan det gå om man sänker farten något?

Någon med erfarenheter?
Användarvisningsbild
av bem
#1558944
Nu har jag bara en laddhybrid (V90) men nog har jag lärt mig en del vad som påverkar räckvidden på el.
Hastighet, yttertemperatur, väglag, asfalt eller grus, kuperad rerräng, med- eller motvind, hur tung bil osv.
Jag skulle personligen lägga in nåt eller några korta laddstopp. Äta/fika behöver man ju och då kan man ju passa på ladda. Lycka till på resan.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1558945
Jag har ingen erfarenhet av det, men att det skulle fungera verkar osannolikt.
Man kan använda exempelvis https://abetterrouteplanner.com/ för att räkna på resor, finns även som app.
Bra att tänka på är att det kan skilja mellan den bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna modellen.
.
Skärmbild 2023-10-25 192750.jpg
Skärmbild 2023-10-25 192750.jpg (249.96 KiB) Visad 1449 gånger
Skärmbild 2023-10-25 193331.jpg
Skärmbild 2023-10-25 193331.jpg (286.1 KiB) Visad 1449 gånger
av aka06iah
#1558946
Jo, jag gillar att stanna för en fika, men jag är ändå väldigt nyfiken om man kan köra 48 mil i det här fallet dag 2 på en laddning. Om man drar ner farten, kanske ganska rejält, och inte har bråttom. Inte så varmt i bilen heller...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1558949
Det kan räck att det blåser åt ett annat håll än du färdas så påverkar det räckvidden, så frågan är nog ganska svår att svara på..
av toppo
#1558956
I dessa temperaturer finns inte en chans att du kommer 48 mil ens om du kör 80 km/h. I bästa fall kommer du knappt 40 mil och då har du en långsam resa framför dig. Håller du vanlig hastighet i denna temperatur kommer du drygt 30 mil. Ladda i Gävle på väg till Stockholm, och i Tindered på Tesla SuC så kommer du ha en behaglig resa. De två laddstoppen i Gävle och Tindered blir inte mer än 20 minuter om du navigerar till laddstationen. Trevlig resa!
av Sevir
#1559023
aka06iah skrev:Hej!

Jag ska hyra en C40 elbil nästa vecka, ska från Sundsvall till Sthlm, sedan från Sthlm till Borgholm på Öland nästa dag. Finns det ngn chans alls att ta sig från Sundsvall till Sthlm på en laddning (100%), ladda över natten och sedan på 100% ta sig Sthlm till Borgholm nästa dag? Spannade att testa tycker jag, kan det gå om man sänker farten något?

Någon med erfarenheter?
Jag bor i Sundsvall och jag kör till Öland 2-3 ggr om året. Jag har inte "vågat" köra Sundsvall - Stockholm på en laddning. Jag brukar ladda i 10 minuter i Hudviksvall (CK intill E4an) och sen en till vid Gävle (Ionity) eller Uppsala. Brukar funka bra i samband med toabesök och fylla på kaffet.

Efter Stockholm brukar jag stanna i Norrköping och sen en kortare paus i Oskarshamn eller Kalmar (Ionity respektive CK) för det är sparsamt med laddare på Öland och vill ha minst 50% så man kan ta sig runt på ön utan vara orolig. Såvida inte Borgholms Kommun satt upp fler laddare sen i sommras.

Edit: Ser ut som OKQ8 i Borgholm har snabbladdare nu, det är en välkommen nyhet.
av aka06iah
#1559248
Jaha, fler från Sundsvall som tar sig till Öland, trevligt! :)

Jag har kollat en del på https://abetterrouteplanner.com/ och jämfört ex med när jag hyrde en Polestar 2 från Hertz i slutet av september 2021. Då laddade jag på hemresan till 86% på Ionity i Oskarshamn, och kunde på den laddningen nå en adress i Vaxholm nordost om Sthlm, en resa på 367km. 2% kvar i batteriet vid ankomst. Regn mellan Söderköping och en bit norr om Norrköping. Jag låg 5-10 km/h under hastighetsgränsen, med farthållare, för att kunna åka lugnt och behagligt.

När jag ställer in den resan i https://abetterrouteplanner.com/ så saknas det 14%, dvs det krävs 14% laddning längs vägen för att komma fram med 2% i batteriet. Om ngn använt den här sidan, är det er uppfattning att den överdriver förbrukningen?
Användarvisningsbild
av Funk
#1559346
aka06iah skrev: Om ngn använt den här sidan, är det er uppfattning att den överdriver förbrukningen?
Jag tycker den stämmer rätt bra, men den räknar nog med att du håller skyltad hastighet och inte under.
Temperatur och väder är dock tunga faktorer, det är stoor skillnad mellan +20 sommartid och runt nollan och snö eller slask.

/Thomas
av toppo
#1559362
aka06iah skrev: lör 28 okt 2023, 13:25 Jaha, fler från Sundsvall som tar sig till Öland, trevligt! :)

Jag har kollat en del på https://abetterrouteplanner.com/ och jämfört ex med när jag hyrde en Polestar 2 från Hertz i slutet av september 2021. Då laddade jag på hemresan till 86% på Ionity i Oskarshamn, och kunde på den laddningen nå en adress i Vaxholm nordost om Sthlm, en resa på 367km. 2% kvar i batteriet vid ankomst. Regn mellan Söderköping och en bit norr om Norrköping. Jag låg 5-10 km/h under hastighetsgränsen, med farthållare, för att kunna åka lugnt och behagligt.

När jag ställer in den resan i https://abetterrouteplanner.com/ så saknas det 14%, dvs det krävs 14% laddning längs vägen för att komma fram med 2% i batteriet. Om ngn använt den här sidan, är det er uppfattning att den överdriver förbrukningen?
ABRP stämmer hyfsat förutsatt att du ställer in alla inställningar korrekt. Vind är svårast att förutse och kompensera för. Jag tycker ABRP är lite för pessimistisk i min bil.

Vilken C40 är det du ska hyra? Är det en MY24 så kommer du komma klart längre än med tidigare årsmodeller. 45 mil skulle jag säga du kan komma med en MY24 om du kör i snitt 80-90 km/h med sommartemperatur. Nu är det mer troligt du kommer 40 mil i samma hastighet. Hyr du en Polestar 2 LRSM MY24 så kommer du förmodligen 45 mil även i dessa temperaturer förutsatt det inte blåser och regnar allt för mycket.

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??