Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s0ho
#1229415
Var idag på Bilia i Göteborg och provkörde en D4 AWD. De hade även fått in en T5a men den var inte aktuell för mig. Första intrycket är att det är en väldigt trevlig bil och att det inte finns speciellt mycket att klaga på. Riktigt sköna stolar även om det kanske krävs mer än 30-40min för att jämföra ordenligt mot de större bilarna. Styrning väldigt responsiv både i stan och på landsväg. D4:an är dock inte speciellt sportig så personligen känner jag att man då lika gärna kan gå på D3:an...

Behöver man AWD? Känns lite fel att köpa en SUV utan men frågan är hur många gånger man verkligen behöver det...

För övrigt så hade de någon enstaka MY18 D4 AWD Intro edition (konfigurerbar) för leverans i april/maj kvar och sen MY19 med leverans i Juni/Juli.
av Lövet
#1229423
Om du funderar på om du behöver awd - då behöver du det inte... :wink:

Det finns lägen där AWD gör hela skillnaden (dra tungt släp på halt underlag etc) och gör man det på regelbunden basis är det inte ens ett val. Det funkar liksom inte utan.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1229489
Men visst var den lite sävlig d4'an... (behövs säkert köras in)
T5 kändes som en annan bil.
Stolarna håller jag med om. Sköna.
R-design gav den där rätta känslan "stötig men bekväm"
Orosmomentet var ljudnivån i kupén - kan inte riktigt sätta fingret på det. Men det lät kanske lite mycket för priset. Sen är ju facket mellan stolarna nåt man får förtränga...
Ser fram emot en längre provtur!
av dfa
#1229859
När man är van vid 90-serien känns XC40 ganska naturligt lite billigare i alla detaljer, provade en D4 AWD R-Design och har lite svårt för just den klädseln på stolarna. Även ratten kändes lite billig.
Väldigt trevlig att köra annars och väckte ett starkt "ha-begär" baserat på körupplevelsen. Gillar verkligen känslan i styrningen som man känner igen från SPA bilarna.
Tror den ligger perfekt till storleksmässigt och att den kommer att bli en riktig hit som kommer att sälja väldigt bra i lite motorsvagare utföranden.

Ljudnivån: Antog att det var dubbdäck på baserat på hur det lät inne i bilen, men det var det inte :) det är en vanesak.
Placeringen av handtaget för att öppna bakluckan (den den mån man inte har automatisk öppning) gör att handtaget blir *väldigt* smutsigt snabbt.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#1229983
Jag har bara en sak att säga.
Besvikelsen är enorm!

Högt vägljud i kupén gör att hela bilen känns billig. Men det är den ju knappast 500 000kr för kartongdörrsidor.
Ni får akta er för konkurrenterna Volvo....
Användarvisningsbild
av Derank
#1229992
Priset är ju uppåt väggarna, kollegan tog offert på både XC40 och XC60 skillde 24k, d4 awd, valet är ju enkelt.
av Lövet
#1230014
"Priset på en kostym har inget med storleken att göra"
#1230030
Kvalitetskänslan är sämre än 90-bilarna. Men jag tycker den verkar riktigt fin i övrigt! Sköna stolar, bra utrymmen osv.

Priset är högt, absolut. Men vad hade "ni" väntat er? Kolla på konkurrenternas prissättning. Volvo kan ju knappast dra av 100 000kr på sitt pris om de vill vara i samma klass som Audi och BMW.
av Lövet
#1230060
Det kommer de iofs att göra via paket, kampanjer osv men inte första året. Några 6500kr på privatleasing kommer inte vara aktuellt nån längre tid...

Låt oss gå tillbaka till denna tråd om 1 år och se :wink:
#1230247
Derank skrev:Priset är ju uppåt väggarna, kollegan tog offert på både XC40 och XC60 skillde 24k, d4 awd, valet är ju enkelt.
Ja, priset är helt uppåt väggarna. Om man kan få en sprillans ny XC40 och XC60 för samma pengar så är det något som är galet!
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]