Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1228440
drbrain skrev:
Lövet skrev:5500kr är skatten år 1-3.
Och det är ju ingenting jämfört med värdeminskningen på typ 5000kr/mån..

Jag fattar inte varför alla gnäller på nya skatten... Det är ju en fis i rymden jämfört med Värdeminskningen på en ny bil..
Haha vad menar du? Att lidandet av värdeminskningen berättigar den höga skatten? Känns den bättre då?

Dom två tillsammans bildar för mig ett problem. Men det största problemet är ju att framtiden är hybrider. Rättare sagt elbilar. Sälj din fossilbil om 3-4 år. Ingen vet med säkerhet men jag är orolig för en enorm värdeminskning. Jag tvivlar på att folk lägger dessa pengar på en fossilbil om 3-4 år.

Nu kommer jag säkert bli dissad av någon turbo-taliban som hatar elBild Men det är min gissning på scenariot.
av dfa
#1228471
grillchips skrev:
volvobrasse skrev:Tror Volvo skjuter sig lite i foten genom att inte sälja en hybridversion av XC40. Köpa en fossilbil för 400 000:- + utöver det den nya skatten på ca 9000:- per år. Applåd på den.
De har ju gått ut med att T5 TE kommer till XC40. Däremot förväntade jag mig att den skulle finnas nu, men icke.
T5 TE kommer säkert att kosta runt 400 listpris.
Jobbar just nu på att övertyga först mig själv, sedan min fru på att vi skall ha en manuell bensinare för närmare 300 som andrabil....
Lite bonus malus på det så får vi väl se hur det går.
Användarvisningsbild
av Dex
#1228480
volvobrasse skrev:Tror Volvo skjuter sig lite i foten genom att inte sälja en hybridversion av XC40. Köpa en fossilbil för 400 000:- + utöver det den nya skatten på ca 9000:- per år. Applåd på den.
Tror att hybrid och El är inte tillräckligt utvecklat ännu enligt min mening.
Går bara köra några mil sen är elen slut resterande mil kör man fossilt ändå.(förutom Tesla)
Sedan om batteriet eller det elektriska krånglar så kostar det mer än det smakar är jag rädd för.
Tänk på om man har dålig batteri pack plus ordinarie värdeminskning på bilen,vad blir restvärdet?
Elbil/Hybrid och en sträcka på 150-200mil går inte ihop sig,så fossilt är det enda som fungerar i det läget.
Men klarar den 100mil så är det ok tycker jag.(utan att snålköra då)
Alldeles för tidigt att hoppa på den svängen ännu.
av TurboJonte
#1228486
Dom är inte så duktiga på korrekturläsning på Volvo när dom uppdaterar, står att T3 är fyrcylindrig fast den är trecylindrig.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1228503
TurboJonte skrev:Dom är inte så duktiga på korrekturläsning på Volvo när dom uppdaterar, står att T3 är fyrcylindrig fast den är trecylindrig.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Instämmer. Det dyker upp fler och fler fel ju mer man bygger.
Vinterhjul verkar vara gratis, kostar 0:- vilket jag inte har sett kampanj på.
av dfa
#1228508
fjohan82 skrev:
TurboJonte skrev:Dom är inte så duktiga på korrekturläsning på Volvo när dom uppdaterar, står att T3 är fyrcylindrig fast den är trecylindrig.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Instämmer. Det dyker upp fler och fler fel ju mer man bygger.
Vinterhjul verkar vara gratis, kostar 0:- vilket jag inte har sett kampanj på.
Jo det är kampanj på vinterhjul enligt volvocars.se

Fick för mig att T3 skulle kunna vara samma som i min V40 aut, dvs en 1.5 Liters 4-cyl.
Men det verkar finnas lite olika varianter. Kommer inte 3-cyl bara i kombination med el tror ni då eller möjligtvis som T2?
av TurboJonte
#1228516
Saxat från Volvos pressmeddelande:
"Nu breddas utbudet med sju nya versioner av Volvo Cars första kompakt-SUV. Bland annat blir det premiär för den egentillverkade trecylindriga motorn T3."

Samt:
"Volvo Cars har också aviserat att sent under hösten startar en gradvis utrullning av laddhybriden  VolvoXC40 T5 Twin Engine som bygger på T3-motorn tillsammans med batteridrift."

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
av s0ho
#1228522
Se screen shot från "bygg min volvo" . Fick en lite chock där ett tag innan jag såg att det var V60's val som halkat in tillfälligt när de möblerat om lite i konfiguratorn... 1 min senare var allt som vanligt.
Namnlös.png
Namnlös.png (545.01 KiB) Visad 688 gånger
Användarvisningsbild
av drbrain
#1228524
volvobrasse skrev:
drbrain skrev:
Lövet skrev:5500kr är skatten år 1-3.
Och det är ju ingenting jämfört med värdeminskningen på typ 5000kr/mån..

Jag fattar inte varför alla gnäller på nya skatten... Det är ju en fis i rymden jämfört med Värdeminskningen på en ny bil..
Haha vad menar du? Att lidandet av värdeminskningen berättigar den höga skatten? Känns den bättre då?

Dom två tillsammans bildar för mig ett problem. Men det största problemet är ju att framtiden är hybrider. Rättare sagt elbilar. Sälj din fossilbil om 3-4 år. Ingen vet med säkerhet men jag är orolig för en enorm värdeminskning. Jag tvivlar på att folk lägger dessa pengar på en fossilbil om 3-4 år.

Nu kommer jag säkert bli dissad av någon turbo-taliban som hatar elBild Men det är min gissning på scenariot.
Nä, jag tycker också att skatten är lite töntig.
Men om man betalar ca 15000kr extra i tre år och har en värdeminskning under samma period på 180000kr så är ju skatten det lilla i sammanhanget. Om hela köpet hänger på dom ~420kr/mån borde man nog ta en funderare på om man verkligen ska köpa en ny bil?

Förhandla till dig en dragkrok, lite gummimattor och kanske vinterhjul så har man ju fått betalt för skatten...
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1228641
drbrain skrev:
Nä, jag tycker också att skatten är lite töntig.
Men om man betalar ca 15000kr extra i tre år och har en värdeminskning under samma period på 180000kr så är ju skatten det lilla i sammanhanget. Om hela köpet hänger på dom ~420kr/mån borde man nog ta en funderare på om man verkligen ska köpa en ny bil?

Förhandla till dig en dragkrok, lite gummimattor och kanske vinterhjul så har man ju fått betalt för skatten...
Nja här du nog missat min poäng. Det är inte bara skatten som är ett problem utan främst det faktum att jag tror värdeminskningen kommer accelerera 3-4 år framåt pga hybrid/el marknaden. Har svårt att tänka mig att folk och därmed handlare är beredda att lägga lika mycket pengar om 3 år på en en fossilbil i ex inköp med tanke på den övergång vi nu riktigt ordentligt har påbörjat. Så jag räknar på att denna affär med stenålderstekniken (bränslebilar) kommer bli dyrare på sikt än vad folk tänker nu.

Speciellt blir detta påtagligt då Volvo släpper hybrider av XC40 senare i år ut mot 2019.
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Minskade mängd citerade svar

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]