Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1555911
Hämtade ut min XC40 MY22 i aug 2021.
Care By Volvo, motsv. Inscription med läderklädsel och hela konkarongen. Fetare fälgar. Dragkrok. 2000 mil per år. Valde även 3 mån uppsägningstid istället för bunden i 3 år, vilket såklart är lite dyrare. Betalar inkl. allt utom skatt och bränsle 5590 kr/mån.
När jag nu går in och kollar en XC40 (bensin) för skojs skull, med samma mil, dragkrok och 3 mån uppsägningstid och dessutom sämre utrustningsnivå (den högsta saknar nu läderklädsel t.ex.). Så kostar det 7790 kr/mån. Dvs 2200 kr mer per månad. Skönt att det är fast pris som inte påverkas av räntorna.
Fast det är inte bara höjda räntor som förklarar en prisuppgång på 40%, vilket det är. Jag kanske behåller den de fem åren man får behålla om man tar 3 mån uppsägningstid. Får se, nybilsgarantin går ju ut efter 3 år så kanske dumt.
Senast redigerad av 1 Rullarsving, redigerad totalt 0 gånger.
#1555912
En annan bra sak som jag fått veta från CbV är att jag får nya däck när de är (för) slitna. Det ingår. Hade ingen aning om det förräns nu. Dessutom får man nya torkarblad också, men bara i samband med service, inte i samband med däck-skifte (som ingår i CbV, däckhotell).
#1555948
Perra83 skrev: sön 24 sep 2023, 11:21 Jag tog ut min V60 i maj 2022 och betalar 6290kr per mån. Nu kostar den 9890kr/mån eller 755300kr vid onlineköp.
Rätt saftig ökning faktiskt.
Japp men det måste vara en laddhybrid då med tanke på det priset. Och sen köpte du den väl då elbonusen fortfarande fanns antar jag då?

Men ändå, 700k för en V60 ladhybrid när man får en Tesla Model Y för drygt 600k och det är en hel-elbil. Nog för att Tesla har kass kvalitet osv, skulle nog aldrig köpa en pga det, inte idag iaf. När är det dags för Volvo att anpassa sina priser efter konkurrenterna? Inte minst gällande laddhybrider/hel-el då.
#1559025
Säkerligen påverkar både ränteläget och inflationen. Är det en hybrid eller el (vilket alla förutom en XC40 modell) så har priserna gått upp avsevärt på den slopade elbonusen (tack Kristersson).
Jag beställde min C40 Ultimate precis innan bonusen togs bort och med CBV kostar den mig 6990kr och idag tror jag samma bil ligger runt 10 000.

Det där med torkarblad insåg jag den hårda vägen och fick betala det själv när jag skiftade till vinterdäck, no biggie (600kr) men hade varit trevligt om det bjöds på eftersom det sägs att det ska ingå vid service.

Du behöver inte ta loss hela motorn för […]

Jag tänker sammanfatta mina problem med avgas[…]

V70 2008 bakluckan låser ej

Kabelstammen går i mitten, tror dom tidigare[…]

Irriterande ojämn blinkers

Nja, det gör de ju, det är bara en fr&ar[…]