- tis 27 feb 2018, 09:44
#1235255
Nya Volvo XC40 går redan att beställa och snart finns den för leverans. Men bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är inte så lätt att få reda på som kund, skriver Motormännen.
"EU ställer krav på vilka uppgifter rörande bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som en biltillverkare ska ha med i sin marknadsföring", säger Malin Johansson, förbundsjurist på Motormännens Riksförbund.
Men data för XC40-utsläpp saknas i reklamen samt i de digitala kanaler Volvo använder sig av.
"Vi har i den tryckta annonsering vi gjort för Volvo XC40 redovisat dessa siffror, som fortfarande är preliminära. En kund har också alltid kunnat på begäran få siffrorna. Dock har vi inte publicerat uppgifterna på vår sajt volvocars.se, utan velat vänta tills officiella data är klara. Vi kommer nu att publicera dessa preliminära siffror för XC40, samt att de officiella förväntas vara klara inom kort. Detta gör vi för att följa de råd och riktlinjer som Konsumentverket har", svarar Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars.
"Vi kan konstatera att Volvo inte har följt de regelverk som finns, vilket är beklagligt. Som kund ska du inte behöva fråga om bilens utsläpp. Uppgifterna ska finnas tillgängliga", säger Malin Johansson.
auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind tror att Volvos otydliga kommunikation beror på de förändringar som just nu sker i branschen, bland annat ersätts den kritiserade körcykeln NEDC av WLTP. WLTP inkluderar verklig körning och ska därför ska ge mer rättvisa utsläppsiffror.
Bränsleförbrukning- och koldioxidutsläpp siffror för Volvo XC40
• D4 AWD enligt den gamla NEDC-normen: 5,0-5,1 l/100 km, Koldioxidutsläpp: 131-135 g/km
• D4 AWD enligt den nya WLTP-normen: 6,4-7,1 l/100 km, Koldioxidutsläpp: 166-185 g/km
• T5 AWD enligt den gamla NEDC-normen: 7,1-7,2 l/100 km, Koldioxidutsläpp: 164-168 g/km
• T5 AWD enligt den nya WLTP-normen: 8,3-9,1 l/100 km, Koldioxidutsläpp: 189-205 g/km
"EU ställer krav på vilka uppgifter rörande bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som en biltillverkare ska ha med i sin marknadsföring", säger Malin Johansson, förbundsjurist på Motormännens Riksförbund.
Men data för XC40-utsläpp saknas i reklamen samt i de digitala kanaler Volvo använder sig av.
"Vi har i den tryckta annonsering vi gjort för Volvo XC40 redovisat dessa siffror, som fortfarande är preliminära. En kund har också alltid kunnat på begäran få siffrorna. Dock har vi inte publicerat uppgifterna på vår sajt volvocars.se, utan velat vänta tills officiella data är klara. Vi kommer nu att publicera dessa preliminära siffror för XC40, samt att de officiella förväntas vara klara inom kort. Detta gör vi för att följa de råd och riktlinjer som Konsumentverket har", svarar Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars.
"Vi kan konstatera att Volvo inte har följt de regelverk som finns, vilket är beklagligt. Som kund ska du inte behöva fråga om bilens utsläpp. Uppgifterna ska finnas tillgängliga", säger Malin Johansson.
auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind tror att Volvos otydliga kommunikation beror på de förändringar som just nu sker i branschen, bland annat ersätts den kritiserade körcykeln NEDC av WLTP. WLTP inkluderar verklig körning och ska därför ska ge mer rättvisa utsläppsiffror.
Bränsleförbrukning- och koldioxidutsläpp siffror för Volvo XC40
• D4 AWD enligt den gamla NEDC-normen: 5,0-5,1 l/100 km, Koldioxidutsläpp: 131-135 g/km
• D4 AWD enligt den nya WLTP-normen: 6,4-7,1 l/100 km, Koldioxidutsläpp: 166-185 g/km
• T5 AWD enligt den gamla NEDC-normen: 7,1-7,2 l/100 km, Koldioxidutsläpp: 164-168 g/km
• T5 AWD enligt den nya WLTP-normen: 8,3-9,1 l/100 km, Koldioxidutsläpp: 189-205 g/km
Volvo C70 cab och XC60 ägare