Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rackarberg
#1578425
Jag har köpt en begagnad V60 B4 2023 och försöker aktivera Android Auto via USB-kabel men lyckas inte. Jag använder USB-uttaget som är markerat med en vit ram.
Telefonen kopplar inte upp.
Bilen har det nyare Google Automotive, inte Sensus.
Androidtelefonen har ingen app för Android Auto utan man får upp en sida med inställningar för detsamma när man skriver Android Auto i sökfältet. Där finns en knapp "+ ANSLUT EN BIL" men om jag trycker på den så får jag bara upp en bild som talar om att om jag ansluter telefonen med USB-kabel så kommer telefonen att koppla upp sig automatiskt till bilen med Android Auto. Ingenting händer när jag sätter i kabeln dock.
Bilen ser inte heller ut att ha någon app installerad för Android Auto, däremot så har den en app för Apple Carplay. Jag har försökt att söka efter en app i Google Play i displayen i bilen men hittar ingen Android Auto app att installera.
Om jag trycker på röststyrningsknappen på ratten och säger "android auto" så säger tanten: "Appen stöds tyvärr inte på den här enheten".
Jag har hittat en artikel på Volvo Cars som handlar om Android Auto och där står att informationen om Android Auto gäller följande modeller:
V60, V60 Twin Engine/Recharge Plug-in Hybrid, V60 Cross Country, S60, S60 Twin Engine/Recharge Plug-in Hybrid fr.o.m. årsmodell 2019 t.o.m. 2022.
Alltså inte V60 2023, endast 2019 t.o.m. 2022. Eller kan det vara en gammal artikel som inte uppdaterats sedan 2022 kanske?
Finns det någon som har lyckats koppla upp telefonen med Android Auto?
Anledningen till att jag vill ha funktionen är att jag har 136 appar installerade på mobilen men det verkar bara gå att installera några få av Volvo utvalda appar i systemet i bilen.
Om detta inte går att få att fungera så får jag väl skaffa mig en iPhone i stället, den appen finns ju i alla fall i bilen, men det är ju lite konstigt att inte Android Auto ska fungera i en bil med Google Android baserat system.
I övrigt så är jag nöjd så långt med bilen, jag har haft småbilar tidigare och känner mig lite som en pråmskeppare i Volvon, repade plasten på främre stötfångaren redan andra dagen, trångt i carporten tydligen, det hade jag inte märkt av tidigare :-)
Allt gott!
Användarvisningsbild
av Drekkus
#1578497
Google bilarna har inte Android Auto. Det finns donglar man kan beställa för det vad jag tror, men inget vanligt sätt. Du får nog hålla tummarna för en mjukvaruuppdatering för det.
av Rackarberg
#1578761
Loggar in och använder bilens Googlesystem gör jag ju så klart, men där finns det inte mycket att installera, bara ett antal appar som jag antar att Volvo har valt ut. De viktigaste för användning i bilen verkar finnas som tur är, YoutubeMusic, Spotify, Maps t.ex, men är man van androidanvändare så blir det begränsat, och att installera alla 136 apparna i både mobilen och i bilen känns som onödigt jobb, då är Android Auto bra. Bilen är nog inte tänkt att användas som en fullvärdig mobiltelefon, troligen därför som det är det begränsat vad som kan installeras. Jag får väl montera en mobilhållare att sätta telefonen i och använda den vid sidan av eller byta till iPhone och använda Apple Car Play.
av Rackarberg
#1579057
Jag skickade frågan till Volvo Cars kundtjänst. De bekräftar att Android Auto inte finns tillgängligt i bilar med Google Automotive system.
Men de skriver också att det är tänkt att komma att implementeras framöver, utan att kunna ge någon exakt tidsplan.

Har haft exakt samma problem i min xc60 T8. Skall[…]

Hej, Vi har konstaterat att generatorn är d&[…]

Inpassning

Står jag framför bilen, så ser h&[…]

Hej gänget. Har sökt runt överallt […]