Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1577549
Jag gjorde en färd från Alingsås till Växjö, 20 mil enkel väg. Jag laddade fullt, tryckte i destination i nav och körde. Efter 7,8 mil visade batteriet på noll och motorn kickade in. Bensinförbrukning visade 0,5, sedan 1,2 och upp till 4,3 när jag kom fram.

Bilen fungerade som en elhybrid efter att batteriet var slut. Det laddade såpass att det gick på batteri när man kom in i byar och under 70km/h.

Nästa morgon och hemfärd visade batteriet på noll. Jag knappade in destination hem och bilen gick förvånande på el hela vägen ut ur Växjö. Likadant när man saktade in.

Vid hemfärd visade förbrukningen på 0,58. Bensinmätarens staplar bekräftar ungefär det, har ännu inte tankat men betvivlar nog inte förbrukningen.

Så, jag är väldigt nöjd med att förbrukning utan laddning fungerar som en elhybridbil och ger ungefär samma förbrukning som en dieselbil. Min förra XC60 T5 drog ju ca 0, 78 på samma färd.

Edit: vid pump blev det 0,52
Senast redigerad av 1 Robbi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1577554
LazerHawke skrev:Låter lovande samt grymt med tanke på vikten och storleken :)
Ja, vi får hoppas att detta inte drar iväg alltför mycket på högre hastigheter, typ 130 på autobahn.
#1577555
Robbi skrev:
LazerHawke skrev:Låter lovande samt grymt med tanke på vikten och storleken :)
Ja, vi får hoppas att detta inte drar iväg alltför mycket på högre hastigheter, typ 130 på autobahn.
högre hastigheter i dom regionerna drar det mesta iväg stiger man 110 och uppåt vandrar det iväg :-(
Användarvisningsbild
av Robbi
#1577566
LazerHawke skrev:
Robbi skrev:
LazerHawke skrev:Låter lovande samt grymt med tanke på vikten och storleken :)
Ja, vi får hoppas att detta inte drar iväg alltför mycket på högre hastigheter, typ 130 på autobahn.
högre hastigheter i dom regionerna drar det mesta iväg stiger man 110 och uppåt vandrar det iväg :-(
Japp, är beredd på det men frågan är hur mycket.
#1577569
Robbi skrev:
LazerHawke skrev:
Robbi skrev: Ja, vi får hoppas att detta inte drar iväg alltför mycket på högre hastigheter, typ 130 på autobahn.
högre hastigheter i dom regionerna drar det mesta iväg stiger man 110 och uppåt vandrar det iväg :-(
Japp, är beredd på det men frågan är hur mycket.
ser det som en utmaning att få ner siffrorna när man kör :-D
Balansaxel?

Vilka pissrövar. Jag förstår var[…]

Bakfjädrar.

Det fick bli en begagnad originalfjäder med s[…]

Kör på och frågar när jag &a[…]

Några gånger när jag ska starta b[…]