Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Affan33
#1572074
Hej, blir glad ägare till en 2021 v60 med under 3.000mil nu i veckan. Jag har ägt en Volvo 2018 och servade då bilen på upplands motor i kista som var i absolut världsklass. Nu har Volvo cars tagit över och enligt recensioner verkar det vara sisådär.

Bor i Söderort (Stockholm) men åker gärna (Max 1h) för riktigt bra bemötande och främst att de tar hand om bilen och gör det som de ska. Jag är superpedantisk med bilen och avskyr när andra människor inte behandlar bilen snyggt och prydligt(inga smutsiga fingrar på lack eller interiör osv).

Kan ni tipsa om var man bör serva bilen? För mig är det som sagt viktigast att det går rätt till, att de bryr sig och löser problem om det uppstår och att de inte hoppar in i bilen med olja och fett på byxor/händer. (Hoppas ni förstår vad jag menar, är inte störd men gillar att hålla mina grejer i toppskick).

Tack! :-)
av Axii
#1572109
Gratulerar till uppgraderingen!

Vet inte vart du hört eller sett recensioner om Volvo Cars Kista men jag har servat min V60-19 som jag även köpte hos dem för 2,5 år sedan utan problem.
Kan ju iofs vara att jag hade selektgaranti som ingick så var inte något tjafs när jag fick låskistor (runtom), gummimattor, bagagelucke-fjädrarna samt trasig sensor (tror det var tryckgivare eller dylikt) utbytt utan konstigheter. :-D

Sen gillar jag starkt att man kan sitta kvar i deras café och bli bjuden på frukost/lunch och samtidigt koppla upp sig med jobbdatorn medans man väntar.

Bor också söder om Sthlm och har tidigare servat på Bilia i Segeltorp = dyra samt även åkt till Nynäshamn och servat på Motor-Center (där ingick lånebil vilket underlättade körning fram och tillbaka under dagen). Har även kikat vad Skobes i Nyköping tagit men aldrig valt det än så länge.
#1572116
Jag kommer också ha två år selekt-garanti så det känns bra. Men du går i god för att servicen känns seriös och bra fortfarande? Har du en personlig tekniker du kan rekommendera eller tror du inte det spelar någon roll? :)

De var som sagt superbra när upplands motor hade de innan volvo cars tog över så servicedelen kan ju bibehålligt "samma" standard.

Vet inte hur det är att serva på ställen som exempelvis Mekonomen annars?
Användarvisningsbild
av sewen
#1572125
Är nöjd med Bilia Segeltorp. Har serviceavtal så kostnaden är fast och snart är det dags för service nr 2. Har även fått hjälp med nån plåtskada, framruta, carplay och låskistor. Ska jag i framtiden göra nåt utöver service / garanti (byta bromsskivor tex) så gör jag det ev på annan verkstad som är billigare.
Hur de tar hand om bilen kan jag tänka mig inte bara är beroende av vilken verkstad du väljer utan minst lika mycket vem/vilka du har som servicetekniker. Jag lämnar alltid bilen nytvättad både ut- och invändigt. Föreställer mig att teknikerna tycker det är roligare att jobba med en ren bil och dessutom är mer måna om att den även ska vara fin när de är färdiga med den.
Fö har Bilia Segeltorp byggt om hela verkstaden. Precis blivit klart. Så själva lokalen där de servar bilarna är ren och fräsch vilket kanske även stimulerar teknikerna att hålla bilar och sig själva i lika gott skick sas. Utanför är det värre. Trångt och svårt att få parkering.
När jag skulle hämta bilen efter ha fått huven omlackerad var det en del lerstänk på bilen från nån som kört förbi där den stått parkerad. Lite störigt då man inte får tvätta bilen under de månader lacken ska härda. De är väl det enda jag kan tycka varit negativt: strulig miljö utanför och en gång nedstänkt bil.
#1572140
Jag är nöjd med Bilia i både Nacka och Tyresö som jag tycker har duktiga, trevliga och engagerade tekniker.
I Nacka finns Hertz vilket är bra, dessutom är det rejält ombyggt och uppfräschat.

Man kan såklart inte gardera sig från att bilen kan bli smutsig men jag har aldrig upplevt att de missköter min bil, snarare tvärt om.
Då jag typ alltid lämnar in bilen tvättad utvändigt, under huven och underredet samt avtorkad invändigt ser de att jag är en ägare som bryr mig om bilen.
Har sett skräckexempel (när jag har varit och hämtat/lämnat bilen) på objekt som är allt annat än väl omhändertagna av sina ägare.
#1572162
Bor själv på södra sidan av Stockholm, och servade bilen på Volvo i Nyköping (Skobes). Tog ca 1 timma att åka dit, och sedan vänta medan dom gjorde service. Hade serviceavtal där i 6 år, förra året var sista. Detta år gör jag service själv på bilen. Sedan var serviceavtalet betydligt billigare i Nyköping, än Stockholm.
#1572163
fjohan82 skrev: mån 04 mar 2024, 18:27 Jag är nöjd med Bilia i både Nacka och Tyresö som jag tycker har duktiga, trevliga och engagerade tekniker.
Du har inte testat Volvo cars i hammarby höjden? Skiljer det sig något mellan Bilia och volvo cars - generell fråga till alla här.
#1572168
Affan33 skrev: mån 04 mar 2024, 20:12
fjohan82 skrev: mån 04 mar 2024, 18:27 Jag är nöjd med Bilia i både Nacka och Tyresö som jag tycker har duktiga, trevliga och engagerade tekniker.
Du har inte testat Volvo cars i hammarby höjden? Skiljer det sig något mellan Bilia och volvo cars - generell fråga till alla här.
En gång eftersom jag köpte bilen där men då hette det Upplands Motor.
Fick dock inget gott intryck, kändes mest bara rörigt och oengagerat. Däremot har de bra och trevliga säljare till skillnad från Bilia.
Priserna skulle jag dock gissa ligger på typ samma nivåer, det mesta är arbetskostnaden när man lämnar in bilen hos dem.
av Axii
#1572209
Affan33 skrev: mån 04 mar 2024, 15:37 Jag kommer också ha två år selekt-garanti så det känns bra. Men du går i god för att servicen känns seriös och bra fortfarande? Har du en personlig tekniker du kan rekommendera eller tror du inte det spelar någon roll? :)

De var som sagt superbra när upplands motor hade de innan volvo cars tog över så servicedelen kan ju bibehålligt "samma" standard.

Vet inte hur det är att serva på ställen som exempelvis Mekonomen annars?

Jag har servat hos Simon + Jori (de verkar jobba i team dessa två) och har än så länge gått bra utan problem.

I ditt fall skulle jag nog välja auktoriserad Volvo-verkstad åtminstone kommande 2 åren, främst för att bilen är så pass ny och du har selekt (så underlättar ju att serva där du även har garantin, kan säkert vara så att den gäller på övriga volvo också såklart).

Min kärra är det dags för kamrem i januari -25 och då blir det definitivt billigare att välja Mekonomen eller dylikt.

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]