Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571844
Kaffeslurk skrev: fre 01 mar 2024, 20:58
Fattiglapp skrev:
Till TS: Ja vill du ha en felfri bil skall du inte byta till en Volvo på SPA-plattformen tyvärr.
Tråkig mening att läsa, men uppenbart att brister finns... sett ett par inlägg om att bilarna är långt ifrån färdigutvecklade osv.. hade Volvo så bråttom att få ut nya generationen för att utmana konkurrenterna att man tummade på kvalitén rejält här o där? Läckande panoramatak, sånt ska bara inte ske på en bil som marknadsförs som premiumbil... Sen kan alla nya versioner av bilar ha barnsjukdomar såklart.

De är ju galet snygga dock och körkänslan gillar jag, så det blir eventuellt ett köp lite längre fram i alla fall... Men ja, tanken finns där hur mycket problem som eventuellt dyker upp, till skillnad från min nuvarande V70 MY14 som bara går, utan krångel (än så länge)...och det är väl lite det som fortfarande håller en tillbaka från att slå till på en SPA-volvo när man läser om alla fel här inne...
Ja sanningen svider ibland. Som jag skrivit här innan har min Volvo, som var ny för 2,5 år sedan, nu lika många verkstdadsbesök (utöver service) som alla mina andra bilar tillsammans. Då har jag ägt bilar sedan 2001, mesta tiden två bilar, och de flesta inköpta begagnade. Taket läcker, fukten samlas i en låda full med dyr elektronik, innertaket lossnar, låsen funkar inte, framvagnen låter illa, fotplattan är lös, skinnklädseln veckas, mjukvaran är otestad...
Men ja, när den funkar är den snygg, bekväm, tyst och helt ok att köra.
#1571906
Elgasen skrev: fre 01 mar 2024, 22:00 Jag har fått känslan att läckande glastak är en vanlig rotorsak till elproblem på SPA plattformen. Bör man därmed undvika begagnade bilar med glastak?
Jag vet inte hur vanligt felet är, men med tanke på hur PSTn beskrev vad han åtgärdat på min bil hade det gissningsvis varit en extremt dyr reparation om den inte gått på garanti.
Två dagars uttorkning, två nya bakluckemotorer, en ny bagagerumsmatta, en ny styrbox, några timmar för utbyte av alla kontakter och kontrollmätning av signaler (givetvis har Volvo lagt en svindyr elektronikbox längst ner i baljan dit allt vatten rinner, har de kontruktörerna varit i Göteborg på hösten?), samt en ny takgardin. Och så då uttag, tätning och tillbaka med luckan.

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]