Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571729
Hej, varit inne lite på att ev. skaffa en V60 MY21 framöver... mest pga tanken att många barnsjukdomar förmodligen hunnit rättas till... samt att de har den mindre, nyare växelspaken än de tidigare årsmodellerna... Har dock börjat tänka i banor att jag kan ta den äldre spaken och samtidigt komma lite billigare undan då en 20a ju är något billigare hos handlare...

Rent krasst, hur mycket skiljer en MY20 och MY21, om vi antar att utrustningsnivån är Momentum Advanced på båda?
Min främsta tanke är låskistorna som kanske hunnit rättas till på 21orna, om inte annat får man hitta en MY20 som har Selekt-garanti och få detta åtgärdat om de strular...

Växelspaken var det ja... är det samma rörelse man gör med den äldre som med den nya, mindre spaken? Dvs "vickar" den för att välja växel? Minnet sviker även om jag körde en 20a som gubben hade genom ett tidigare jobb.... Har gärna den rörelsen istället för att traditionellt dra spaken i önskat läge.. Ja, ni hajar....

Vilken motor anser ni vara bäst på en MY20/MY21? Bensin/diesel? Jag undrar alltså inte vilken motor som passar mitt körsätt bäst, utan vilken överlag som ni har mest förtroende för och som troligen vållar minst bekymmer..

Hojta till vid frågor om det jag nämnt ovan så återkommer jag.
#1571743
Där ser man, tenderar de frysa också på vintern emellanåt? Trodde Volvo hade fått ordning på det om den barnsjukdomen upptäckts på tidiga årsmodeller, men vad vet man...

Läser på facebook om folk med diverse problem med V90... bakljus som ej lyser pga fukt på insidan... någon hade en baklucka som inte var helt rak.. Ska man skratta eller gråta? Såna här fenomen som får en att tveka lite på köp, och gå ifrån V70 MY14, problemfri (peppar peppar). Men tar man en med Selekt-garanti borde man ju kunna hinna få saker åtgärdade... om nu låskistor skulle gå på det, eller om det enbart är "goodwill", och hur länge gäller den osv....

Kan nog stämma ang växlingen, den jag körde då var en Twin engine.. sambon har en mildhybrid xc60, den har den vickande rörelsen så antar att det gäller både riktiga hybriderna samt mildhybriderna.
#1571746
Jag har en V60 B3 bensin -21. Otroligt nöjd med bilen. Inga mekaniska fel hitills, ny mjukvara har förbättrat vissa irriterande fenomen. Ex seg växellåda, den har blivit markant bättre men får jag önska så önskar jag rappare växlingar. Motorn är otroligt smidig och trevlig vid vardagskörning. Saknar dock effekt vid sportigare körning men, hade gärna haft B4 bensin. Men den räcker som sagt till vardags och får den rilla på i laglig hastighet och kanske fem till på landsväg är den faktiskt förvånansvärt snål. Varit precis under 0,6 på Norrlandsresa.
Jag har en mildhybrid och den har elektrisk växelspak.
Ännu har inte mina lås krånglat.
#1571765
Har just nu V60 D4 AWD Momentum MY20. Har använt den i vinter utan några problem med låskistor. Just det har inte varit ett problem på några av de bilmodeller från Volvo som jag haft under åren. Säkerligen tur.

Har inte haft, men har kört flertalet mildhybrider och har haft två laddhybrider. Jag föredrar däremot den traditionella växelväljaren som ger en annan respons än den nya. För MY21 introducerades en ny granne till växelspaken, en trådlös laddare, om jag inte minns fel.

T4 är relativt kvick för att vara en T4. B4 (bensin med Geartronic) är en bit därifrån medan B4 (bensin med DCT)* ligger närmare T4. Har inga siffror på bränsleförbrukningen för B4 (bensin med DCT) men vad jag minns skiljer den sig inte mycket från de andra två motsvarigheterna. Bilar från och med MY21 är även hastighetsbegränsade till 180 km/h.

Om du gör bäst i att välja diesel eller bensin är lite hugget som stucket verkar det som. Jag valde diesel då jag kör längre sträckor, gillar förbrukningen och vill ha AWD.

* B4 (bensin med DCT) kom MY22 men tog med den för jämförelsens skull.
#1571776
Elgasen skrev: tor 29 feb 2024, 21:48 Finns det någon praktisk anledning till att du vill ha den lilla växelväljaren som kräver dubbelduttar? Jag föredrar T4/T5 med Polestar före B4.
Mest pga utseendet, gillar den klart bättre. Men inser efter senaste dagarnas tänk att jag måste kunna nöja mig med den andra, blir det köp är det ju för bilen i helhet och inte spaken :-)

låter positivt att flera EJ haft låsproblemen, verkar finnas en del ägare som varit otursdrabbade där dock...
#1571838
Pettersson72 skrev: tor 29 feb 2024, 22:07 Jag har en Volvo V60 2020 aldrig haft problem frysta låskistor peppar peppar och har haft en i 3 år nu cirka. Hade ner till -35 och inga problem med att låskistan frös.
Utan att ha bevis för det misstänker jag att det är fukt och frost som är problemet. -35 torra grader verkar gå bra, men under -5 i Göteborg funkar inte för mig. Och takluckan läckte ju också... så hur knasigt det än låter tål den inte Göteborgsväder.
Till TS: Ja vill du ha en felfri bil skall du inte byta till en Volvo på SPA-plattformen tyvärr.
#1571841
Fattiglapp skrev:
Till TS: Ja vill du ha en felfri bil skall du inte byta till en Volvo på SPA-plattformen tyvärr.
Tråkig mening att läsa, men uppenbart att brister finns... sett ett par inlägg om att bilarna är långt ifrån färdigutvecklade osv.. hade Volvo så bråttom att få ut nya generationen för att utmana konkurrenterna att man tummade på kvalitén rejält här o där? Läckande panoramatak, sånt ska bara inte ske på en bil som marknadsförs som premiumbil... Sen kan alla nya versioner av bilar ha barnsjukdomar såklart.

De är ju galet snygga dock och körkänslan gillar jag, så det blir eventuellt ett köp lite längre fram i alla fall... Men ja, tanken finns där hur mycket problem som eventuellt dyker upp, till skillnad från min nuvarande V70 MY14 som bara går, utan krångel (än så länge)...och det är väl lite det som fortfarande håller en tillbaka från att slå till på en SPA-volvo när man läser om alla fel här inne...
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]