Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571411
Sedan några år tillbaka finns som bekant bilens användarmanual/instruktionsbok endast tillgänglig online och inte som pdf. Gott så. Jag kan dock inte hitta något sätt att effektivt ta del av informationen och vore tacksam för tips. För att undvika ovidkommande synpunkter så lägger jag ut texten lite i stycket nedan. Det jag önskar veta är om Volvo eller kanske någon script-kunnig entusiast har metod/verktyg för att plocka ut manualen (snapshot) i ett mer läsvänligt format?

Att behöva "utforska användarmanualen" är precis vad jag inte vill behöva göra för att effektivt ta del av dess innehåll. Jag förstår att formatet kan passa när man sitter i bilen, är på språng eller i specifika situationer och behöver söka efter specifika funktioner etc, men för översiktlig läsning, inläsning eller t.o.m. normal läsning, är script-länk- trädstrukturen ett stort hinder. Exempel: https://www.volvocars.com/se/support/car/xc60. När man väl klickat sig ner till lägsta nivån med information så är det inte sällan en återvändsgränd där det är tomt eller bara en enstaka textrad. Samtidigt möts man av mindre lyckad "responsiv webbdesign" med stora tomma ytor mellan varje bild eller textrad och där effektiv överblick förloras. Ursprunget torde vara att man anammandet av moderna metoder för dokumentation av mjukvara, vilket är förståeligt när produkten/bilen får allt större likheter med dito och utveckling/uppdateringar sker frekvent och kostnadseffektivt. Att förfina presentationsformatet torde dock inte vara en stor sak. Finns inte det jag behöver kanske jag själv får feeling och fixar något... Det vore ju även kul med funktioner såsom spåra ändringar. :nerd:
#1571422
När jag skaffa ny Volvo (V90 MY22) så sa säljaren att jag skulle få en komplett användarhandbok i papper. Men nån sån såg jag aldrig röken av. Men kolla med Volvo Cars om det finns gammal hederlig pappers användarhandbok till din bil att köpa.
Jag har den ej up to date "gamla" appen som heter "Volvo Manual" installerad i min mobiltelefon. Får duga, den är lite enklare hitta i än fritextsökningen i Volvo Cars appen (under Pratbubblan och raden "Utforska din manual").
Huvudmenyn och sidan Hem nedan som den ser ut i appen Volvo Manual.
Bilagor
Volvo_Manual_Huvudmeny.PNG
Volvo_Manual_Huvudmeny.PNG (933.26 KiB) Visad 638 gånger
Volvo_Manual_sidan_Hem.PNG
Volvo_Manual_sidan_Hem.PNG (249.49 KiB) Visad 638 gånger
#1571452
Stort tack för bra tips! Manual-appen fanns såklart inte kvar i Play-butiken (Android) men hittade den snabbt på annat håll och den var riktigt fin och trevlig. Lika befriande att scrolla sig igenom 700 sidor pdf (finns det fler, tex senare XC60?). Mycket funktionalitet är förstås oförändrad, men det är sorgligt att det inte erbjuds något liknande instruktionsmaterial till senare modellår och funktionsuppdateringar.

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]