Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fattiglapp
#1566320
Livet som Volvoägare är inte slut ännu. Efter 2.5 år har innertaket lossnat, takluckan läckt, bakluckans motorer gett upp, missljud i framvagnen och missljud i fotplattan till vänster fot.
Men i dag ver det under 10 minus. Bilen var förvärmd men när jag skulle till jobbet vägrade förardörren öppna sig. Som van Volvoägare öppnar man då bakdörren för att smidigt sträcka sig in och öppna framdörren inifrån.
Tack vare den manövern kunde jag ta mig till jobbet, där den ståt väl skyddad. Tur det för nu gick dörren helt plötsligt inte att låsa i stället. Och det går fortfarande inte.
Får väl se om det börjar funka igen när det tinar, annars blir det väl ytterligare ett besök hos min gode vän PSTn.
Vad jag tycker om mjukvaran i bilen har jag ventilerat i andra inlägg, men jag är inte bara imponerad kan vi väl säga för att vara snälla.
Kan inte vänta till jag får nya bilen. Inte en Volvo...
av Kaffeslurk
#1566331
Var har du för årsmodell? MY19-20 har väl haft en del problem med låskistor som kärvar när det är kallt. Volvo åtgärdade/åtgärdar väl detta på goodwill. Om det fortfarande gäller är jag osäker på. Barnsjukdom antar jag som de väl fått ordning på till senare modeller när man satte in den nyare varianten direkt.

Har du Google eller Sensus som mjukvara? Hört att en del är missnöjda med Google som buggar...
av Fattiglapp
#1566339
En av de sista bilarna med Sensus, V60 -22. Trots det är Sensus inte färdigutvecklat. Inte appen heller för den delen.
Vad gäller låskistan har jag hört om problem ja. Men trodde man haft chans att åtgärda det innan -22.
Nedan en annan Sensus-grej. När den snabba vägen inte är den snabba...
2023-11-21~2.jpg
2023-11-21~2.jpg (538.14 KiB) Visad 1581 gånger
Och sedan appen som har svårt att bestämma sig för om klimatet är på eller ej
Screenshot_20240105-064257.jpg
Screenshot_20240105-064257.jpg (80.25 KiB) Visad 1580 gånger
Finns måånga exempel på konstiga beteenden.
av Axxet66
#1566885
Jag hade också problem med låsen när det var kallt, -20°, jag var tvungen att krypa in genom bagageluckan för att komma in i bilen och öppna förardörren. Sedan gick det bara att låsa två dörrar.
Vid -8° så fungerade allt normalt. V60-19
av Fattiglapp
#1566926
Ja nu efter några dagar och olika klimat verkar -5 vara gränsen för vad en Volvo av -22 års modell klarar. Under -5 måste man leta efter en dörr som förhoppningsvis fungerar, och bilen kan inte heller låsas då
Användarvisningsbild
av MarcusV60
#1569318
Vi har samma problem med våran v60 -19 års modell.
Har fått bytt låskistor i bak innan selektgarantin gick ut mot en uppdaterad bättre modell! Fram fanns ingen ny så dessa byttes ej.

Under -10 nu senast i Skåne så kom vi inte alls in i bilen via någon dörr, hjälpte inte ens att krypa in i skuffen o försöka öppna inifrån....
på eftermiddagen när solen va framme lite så kunde man låsa upp o öppna, sedan fick bilen vara olåst fram tills tempen höll sig runt några minus bara...

Så man får ha lite koll på vädret och när de börjar krypa ner gå ut o låsa upp bilen och ha den olåst ihop om att man ska komma in i den morgonen efter :bored:

Börjat kolla lite efter något annat än en Volvo, men känns samtidigt trist o byta bort den för den är fruktansvärt trevlig o köra och se på övrig tid av året :angelo: :-D
av Spandeek
#1570822
Samma problem här. Blir nog att skruva ner bakdörren och smörja kistan. Jag har inte lyckats hitta något service/goodwill fix meddelande om detta på våra modeller.

Har också en 2019 v60.
Användarvisningsbild
av bem
#1570840
Spandeek skrev: mån 19 feb 2024, 12:05 Samma problem här. Blir nog att skruva ner bakdörren och smörja kistan. Jag har inte lyckats hitta något service/goodwill fix meddelande om detta på våra modeller.

Har också en 2019 v60.
Finns i ett nr. av Vi bilägare hur de på en V90 fixar strulande låskistor, de smörjer och donar och man kan köpa gummihölje som "reservdel" till låskistan som skall hindra funt smyger in och sen fryser i låskistan med utelåsning som följd. De beskriver ett gör det själv jobb ang. detta. Kanske jag har kvar det numret av VIB i mina gömmor, om du är intresserad kan jag leta.
Tanklock

:-)

Vi som beställt EX90

Ja den blå bilen hamnar hos en kund i USA. […]

Manual V90 2022

Folk orkar väl inte läsa böcker l&a[…]

Vad heter denna list/del??

Det verkar som att du är på rätt s[…]