Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570008
@valln, Tänker att hen ska säga typ "Jag kontaktade Volvo när vi fick information om förändringen av värmarens funktion till att den endast värmer kupén. De svarade att det var för att bla bla bla.. Men jag har meddelat Volvo att både vi och våra kunder önskar en motorvärmare som faktiskt värmer motorn och jag hoppas att de snart hör av sig med en lösning." eller nåt sånt.
Att hen alltså visar att hen tar ditt problem på allvar men ändå visar tilltro till att Volvo arbetar för att lösa problemet.

Vad är klyschigt menar du? Du skriver inte om servicechefen är en man eller kvinna och då är hen ett alldeles utmärkt ord att ta till. Hade däremot varit klyschigt om jag förutsatt att det är en man bara för att det handlar om bilar. :P
#1570010
Anledningen till att bränslevärmaren inte värmer motorn längre är väl EU o WLTP från 2019 räknas förbrukningen av bränsle till förvärmning in i WLTP förbrukningen så det går ju knappt skylla på Volvo i detta fall om du nu inte vill ha ett högre WLTP med högre skatt mm..
#1570107
Jag har aldrig riktigt blivit klok när min T5 kör bränslevärmaren eller rengör partikelfiltret.

Jag kör nästan alltid på eco-läget och farthållare på. Bilen rullar utför i bland. Någon gång har det hänt att bilen inte rullar när den borde och då kanske den bränner partikelfiltret...?
#1570421
246 skrev:Enkla svarare är ja, den bränner partikelfiltret.
Gör väl knappast motorvärmaren när bilen är avstängd då de tar rätt mycket kraft.. görs väl under drift.
#1570541
opA skrev:
246 skrev:Enkla svarare är ja, den bränner partikelfiltret.
Gör väl knappast motorvärmaren när bilen är avstängd då de tar rätt mycket kraft.. görs väl under drift.
Tror du missförstår, eller så är det jag ;)
Men när regenereringen är igång och tar bort sotet från partikelfiltret så stängs inte motorn av vid eco-läget eller när man stannar vid t.ex rödljus.
#1570568
Intressant läsning. Fick nyss en uppenbarelse att vår XC90 T8, som inte är försedd med bränslevärmare utan elvärmare, sannolikt överhuvudtaget inte får värme alls på kylvattnet. Dvs när bensinmotorn startar så har den alltid utetemperatur. Kanske var det uppenbart för andra men själv har jag inte alls tänkt den tanken innan.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]