Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1565146
Noterar efter senaste mjukvaruuppgraderingen att jag får inga sms notiser till bilen längre? Vad kan det bero på? Har en Iphone 14 Pro. Ska man behöva ta bort mobilen från bilens operativ och göra en nyinstallation?

Samtidigt i helgen så körde jag en dryg 10 mila sträcka och sa till google: Navigera hem och där efter navigera till "målet" där jag skulle vända hemåt. Och ingen optimering av batterianvändning aktiverades? När jag sedan kom till "målet" så avbröt jag navigeringen och gav nytt kommando att navigera hem med samma resultat?

Innan har optimering av batterianvändning fungerat riktigt bra. Ser också att trådlös batteriladdning nu är urbockat? Det är lite trist att mjukvaruuppdateringar ändrar på inställningar.
#1565259
Vilken version av bilens mjukvara har du nu? 2.13.1?

Har du senaste versionen av Volvo Cars appen i din iPhone? 5.34.0?

Jag har senaste av båda i min V90 MY22.

Har inte testat än med 2.13.1 om de rättat att Smart energifördelning med Google maps funkar (men funka inte i föregående version).
Då kunde man få igång funktionen (men bara vid det tillfället) genom att starta om Google infotainment först (genom att hålla in den avlånga knappen under centerdisplayen i 20 sekunder). Prova det.

Ang. Notiser så var det länge sen jag såg någon sådan i min Volvo Cars app. T.ex. kom det förr meddelande om när mjukvaran installerats klart vid uppdatering OTA (over the air) men inget sådant vid senaste uppdateringen.

Det du kan göra själv är väl väl att skicka ett meddelande inne i Volvo Cars appen och påpeka bristerna och hoppas de rättar i framtiden. Eller ringa Volvo Cars kundcenter och den vägen höra sig för:
https://www.volvocars.com/se/l/kontakt/
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1565266
Startade igår på prov om Google och då kunde jag får igång smart energifördelning. Sen tog jag bort min mobil från BT-listan och utförde en ny anslutning till bilen. Får be frun skicka mig ett SMS när jag sitter i bilen som test! Gällande notiser från bilen till mobilen har det faktiskt fungerat som jag minns. Och jag har alla senaste mjukvaruversioner.

Som sagt man får jobba en del med IT-handläggning när man har en Google Volvo :) Har ringt kundservice några gånger under året men dom har inte varit till så stor hjälp gällande brister i mjukvaran. ( Googles mjukvaruplattform är det nog inget större fel på utan det är Volvos implementering och anpassning som är problemet )
#1565267
LJN,
Ja bägge sakerna det är problem med i din bil har funkat även i min bil tidigare, med Google infotainment.
Det är således funktioner som funkat som slutat funka. Volvos mjukvaruteam verkar inget bra på att testa av mjukvara innan den släpps. Men de kanske utgår från att saker borde funka som tidigare funkat. Men tydligen inte så.
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]