Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keno13
#1563918
Hej,

Någon som har problem med skrikande bromsar nu på vintern? Har en XC60 T6 MY23.

Problemet började förra vintern, där bromsarna ”skriker” sista metern för inbromsning samt när man släpper och kör iväg igen. Låter bokstavligen som jag tutar, smått jobbigt när man stannar vid ett övergångsställe och låter som att man tutar på personen…

Var inne förra vintern på Bilia varpå de ”smorde” bromsarna utan någon som helst effekt. Var nu inne igen förra vecka varpå de bara säger att jag bromsar för lite med riktiga bromsarna (sa de även förra vintern) stod en polis XC60 bredvid som de jämförde med och sa att det bara berodde på att jag bromsade för lite. Konstigt jämförelse, vill det att jag ska köra som en polis på utryckning? Har åkt och bromsat som en jäkla dåre, utan någon skillnad. Körde bara veckan innan 50 mil norr upp i landet med constant AWD hela vägen, då fick bromsarna jobba hårt, när jag kom fram lät det ÄNNU VÄRRE än innan.

Börjar snart ge upp hoppet, känns så jäkla tråkigt att åka runt i en splitterny bil som gör massa ljud… aldrig hört en annan XC60 som låter så här.
Ingen som känner igen sig? Jag köper inte att de skyller på vägsalt och annat skit för då skulle varenda bil låta, kör bilen dagligen och bromsar extra hårt då och då för att få bort det men händer ingenting… småjobbigt att åka och panikbromsa då och då med dubbdäck, känns som onödigt slitage..
Användarvisningsbild
av bem
#1563949
Krno13,
Jag hade en Volvo 142 en gång för länge sen. Fanns antiskrikplattor för bromsklossarna minns jag. Hade det på min bil. Om det finns sånt numera vet jag inte men det borde kanske hjälpa för problemet du beskriver med din bil.
Går under namn som skrikdämpningsplatta, antiskrikfolie m.m. numera.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563961
Låter på din beskrivning som att bromsarna trögar lite. Han hjälpa med isär tagning, rengöring, uppsmörjning av glidytor och styrpinnar. Men även kontroll av bromsskivor (även baksidan), blir lätt rost och ojämnheter om man kör sakta och ordentligt. Sedan kan man idag ofta välja bromsklossar efter kör stil. Man behöver inte "racing klossar" för att köra i bilköer
Användarvisningsbild
av leiwi
#1563966
lennarte skrev:Låter på din beskrivning som att bromsarna trögar lite. Han hjälpa med isär tagning, rengöring, uppsmörjning av glidytor och styrpinnar. Men även kontroll av bromsskivor (även baksidan), blir lätt rost och ojämnheter om man kör sakta och ordentligt. Sedan kan man idag ofta välja bromsklossar efter kör stil. Man behöver inte "racing klossar" för att köra i bilköer
Han har ju garanti
av Thomasksen
#1563972
Vad hjälper garanti, när det väldigt ofta är inkompetenta "mekaniker" ?
Har ingen bra erfarenhet av ex Bilia, är det utöver att fylla på spolarvätska, så blir det stora frågetecken.
Gnisslande bromsar är ju ingen raketforskning........ Vibrationer= ljud.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1563973
Det är klart att garanti hjälper , alla xc60 har väl inte det bekymret in med bilen begär lånebil och att dom ringer när dom åtgärdat
av Corleone
#1564045
Sett bilen i neutral gir i f.eks 50 -70 km/t og hogg i bremsene / brems hardt så vil du få bevegelse i bremsene dine og rene bremseskiver etterhvert. Bilens girkasse må være i N for at du får konvensjonelle bremser.
av Tysk
#1564125
Kan instämma i dina problem.
Köpte en S60 T8-2020 nyligen och strax efter köp reklamerade jag bromsar pga bromsvibbar (dessa skrek ej).
Volvo skiftade framskivor och belägg fram på garantin.
Efter detta så har jag samma problem som trådskaparen.
Tråkigt att behöva lämna in igen för något som bara ska funka
av Keno13
#1564197
Tack för alla svar och tips. Försöker med en annan auktoriserad Volvo-verkstad istället och ser om de har bättre lösningar. Bilia funkar sådär… köper jag en ny bil för närmare 700 tkr privat förväntar jag mig att bilen fungerar och utan missljud. Tänker inte acceptera att lösningen är att åka ut och lägga i friläge och bromsa hårt en gång i veckan. Hade det varit en tjänstebil hade jag brytt mig mindre.

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]