Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chrillev8
#1563797
Hej ! kan en 2020 v60 polestar öka i värde i framtiden ? Vet någon hur många som byggdes? Enligt vad jag har hört så finns det bara ca 40st i Sverige
av Elgasen
#1563819
Rent ekonomiskt hade jag personligen lagt pengarna i en räntefond. Kolla värdeutvecklingen för tidigare generationer av Polestar, R och T-5R för att få en fingervisning.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1563866
ja att tro att en bil överhuvudtaget skulle bli en kassako är nog lite naivt
hur många bilar känner du till som har ökat i värde med åren?
av mbc
#1564317
leiwi skrev: mån 11 dec 2023, 13:19 ja att tro att en bil överhuvudtaget skulle bli en kassako är nog lite naivt
hur många bilar känner du till som har ökat i värde med åren?
I stort sett alla bilar ökar i värde med åldern.
Vänd på det, känner du till nån bil som idag är veteran som inte ökat i värde?
Speciellt om det är en specialversion med låga tillverkningssiffror.
av KalleJ
#1564320
mbc skrev:
leiwi skrev: mån 11 dec 2023, 13:19 ja att tro att en bil överhuvudtaget skulle bli en kassako är nog lite naivt
hur många bilar känner du till som har ökat i värde med åren?
I stort sett alla bilar ökar i värde med åldern.
Vänd på det, känner du till nån bil som idag är veteran som inte ökat i värde?
Speciellt om det är en specialversion med låga tillverkningssiffror.
Räkna med förvaringskostnader, registreringsavgift, skatter, försäkring? och inflation så ser nog inte kalkylen lika rolig ut.
Men visst går nog att tjäna på vissa objekt, med hög risk.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1564406
I stort sett alla bilar ökar i värde med åldern.
Vänd på det, känner du till nån bil som idag är veteran som inte ökat i värde?
Speciellt om det är en specialversion med låga tillverkningssiffror.

Visst finns det veteranbilar som ökat i värde men så många är det ju inte ,då skall man ju också ha att de som är veteranbilar nu kostade i dom flesta fall under 10 tusen kronor .Skulle man efter trettio år (gränsen för veteranbil) göra en nuvärdesberäkning på en bil som i dag kostar 7-8 hundra tusen så finns det nog inte någon värdeökning kvar , att investera 6-7 hundra tusen och tro att värdet på bilen skulle öka med ränta och inflation på alla år är nog rätt naivt
av Fattiglapp
#1564444
Chrillev8 skrev: sön 10 dec 2023, 19:47 Hej ! kan en 2020 v60 polestar öka i värde i framtiden ? Vet någon hur många som byggdes? Enligt vad jag har hört så finns det bara ca 40st i Sverige
40 st är väl i så fall just 2020 antar jag, sedan finns det ju fler årsmodeller.
Men frågan går inte riktigt att besvara om du inte förklarar vad du menar mer.
Om du köper en sådan och brukskör i 10 år kommer den vara värd en bråkdel av vad den är i dag
Om du köper en fabriksny bil, tömmer den på vätskor, ställer den i en lada med kontrollerad miljö, och sköter om den, kommer den med stor sannolikhet kunna säljas för en större summa om 30 år (förutsatt att det går att få tag på bensin då). Men antagligen inte i närheten av vad du skulle ha om du satte in pengarna på börsen i stället.

SKall man se en bil som en investering så är det rena samlarbilar. Och då gäller det att veta vad man håller på med och ha stora summor att investera.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]