Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomasksen
#1562671
Håller just på att dra kabel i garaget till min kommande V60, Är lite kluven till att sätta upp laddbox för dyra pengar i förhållande till mitt körsätt. Har en mil till jobbet tur och retur, Så jag kommer inte behöva putta i så många Kw på veckorna.
Drar i vilket fall fram trefas X2.5 men tänkte ha 220 på 16 amp säkring så länge, då ska den väl ladda 3600 watt.
Behöver hitta ett uttag som är lite rejälare än typ, biltema smäck. tacksamt för tips

Har sett att det finns fasta typ2 uttag med, men då börjar det genast bli dyrt, spec om man ska ha en elektriker.
av TurboDanneV70
#1562674
Bilens 230V kabel är begränsad till 10A så laddar du med den kabeln så får du inte ut mer än så (2300W). Dock är det ju delade meningar med att långtids ladda i vanligt uttag och hela tiden (inget som rekommenderas iaf då man inte alltid kan veta hur gammal installationen är).
Gör det själv dock men inte så ofta. Drog en ny kabel från centralen som oxå är utomhus till förrådet och satte det uttaget på en egen säkring. Ny kabel -> jordfelsbrytare -> 16A Schnider utomhusuttag då uttaget sitter utomhus. Inga onödiga kopplingar och skarvar = mindre som kan fela. Funkat i 1 år iaf. :)
av Malmstroem
#1562681
Typ 2 är enklast. Om det behövs kan diskuteras, men det är onekligen enkelt med trefas typ 2 med lastbalansering (och helst faskorrigering). Det är också dyrt även om det subventioneras.

Du kommer väldigt långt med CEE-uttag. Antingen 1-fas eller 3-fas beroende på hur din laddare ser ut. Jag har satt upp ett 16 A CEE 3-fasuttag vid sommarstugan. Elbilen laddas lika fort där som hemma i typ 2-uttaget. Nackdelen är att jag manuellt får kontrollera effektförbrukningen för att inte blåsa säkringen.
av Thomasksen
#1562694
Mycket märkligt, när Volvo räknar laddtider, så finns det med 16 amp/220. men kabeln som är med uppges vara upp till10 amp.
Om jag inte minns fel, så (Läst någonstans) så är det bättre laddning på My24 och framåt.

OM det är 220 och max 10 ampere, så är det ju meningslöst. Då får jag nog tänka om. :) Nu är åtminstonde slang och tjocka kablar draget.

Det var sådan här jag tänkte på i första inlägget
https://se.noeifevo.de/products/noeifev ... H8QAvD_BwE

Verkar inte som det är så mycket Eu standard bland elbils-laddning. Verkar mer vara flytande.
av Pear4Life
#1562740
"OM det är 220 och max 10 ampere, så är det ju meningslöst. Då får jag nog tänka om. :) Nu är åtminstonde slang och tjocka kablar draget."

Varför skulle det vara meningslöst?

Du laddar ju fullt* på ca 8h... brukar räcka för de flesta som har bilen parkerad "normala" tider under natten :-)

* = om vi räknar på en V60 hybrid med knappt 20kWh kapacitet.
av Dpblad
#1562744
Thomasksen skrev: fre 01 dec 2023, 14:36 Håller just på att dra kabel i garaget till min kommande V60,
...
Behöver hitta ett uttag som är lite rejälare än typ, biltema smäck. tacksamt för tips

Har sett att det finns fasta typ2 uttag med, men då börjar det genast bli dyrt, spec om man ska ha en elektriker.
Elektriker behövs visserligen redan till det du gör nu. Men behöver du kvalitetskomponenter brukar elbutik.se vara bra.
Användarvisningsbild
av Funk
#1562786
Får du en MY-24 så klarar väl den tvåfasladdning ? Så en laddbox av enkel modell är väl rätt smart, och hyfsat framtidssäkert.. men vill man spara stålar med körmönster liknande ditt så kan man ju ladda med vad som helt. Vill man ta ut max vad bilen klarar så kostar ju kablar för 16A med vettiga kontakter en hel del.

/Thomas
av Torp142
#1562920
En smått relaterad fråga till "Hur laddar ni"...
Har nyss installerat en laddstation (Garo Entity Compact) och undrar hur ni ställer in laddningen.
Har ni laddstationen (oberoende av modell) inställd på "fri laddning" och utnyttjar VoC appen till att ställa in när bilen skall ladda?
eller
Använder ni laddstationens egenskap för att ställa in laddning till önskad tid och stänger av timing i VoC appen?

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]