Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#1562491
Så har då även jag fått mina drivenheter för bakluckan utbytta pga missljud (V60 2020 2600mil). Betalade 2000.- i självrisk via Volvia. Jag anser dom felkonstruerade eftersom den tjocka delen sitter nederst. Det får till följd att vattnet kan rinna in i drivenheten som rostar invändigt. Jag har sett hur dom varit missfärgade och runnit rostrött vatten ur dom. Tittar man på t ex VW har dom den tjocka delen överst.
Detta fick mig att fundera på om man kan skydda drivenheterna på nåt vis och bespara sig framtida problem och utgifter. Jag kom fram till en enkel lösning med en ”gummihylsa” som täcker skarven till tjocka delen. Kanske inte världens snyggaste lösning men förhoppningsvis gör den sitt jobb. Innerst sitter en 12mm bred, 2mm tjock gummiremsa. Utanpå den sitter en 17mm bred , 1mm tjock remsa. Den tätar och leder vattnet till utsidan av den tjocka delen och förhoppningsvis hindrar vattnet att rinna in.
Bilagor
IMG_0746.jpeg
IMG_0746.jpeg (3.09 MiB) Visad 610 gånger
IMG_0749.jpeg
IMG_0749.jpeg (2.93 MiB) Visad 610 gånger
Användarvisningsbild
av js1
#1562606
Jag köpte gummiduk på Biltema och skar till remsor i lämplig storlek.

Har även räknat ut att förbruknin[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]