- fre 17 nov 2023, 09:23
#1561215
Såg i din andra tråd att du haft en B4 (bensin) med 8-stegade Aisin. Övergången till DCT är i stort sett en lyckad förändring för V60-versionen. DCT:n stegar nästan sömlöst igenom växlarna och påminner mycket mer om den 8-stegade Aisin ihop med dieselmotorerna men känns mer främmande jämfört med samma växellåda ihop med B4 (bensin). Den sistnämnda växellådan är alltså en bra kombination ihop med dieselmotorerna men vad som får DCT:n att fungera väldigt bra är att den kombineras med en mildhybrid.
Har läst om, men inte själv upplevt, fördröjningen som kan ske mellan första och andra växeln vid kallare väder. Om man med fördröjning har syftat på en tvekan kring att växla upp eller på en inprogrammerad slirning för att bygga temperatur i växellådan (som i bland annat den 8-stegade Aisin) vet jag inte. Upplevde dock tidvis att DCT:n slog ifrån med ett lätt slag under rullning i högre hastigheter och att den var lite oberäknelig i långsam stadskörning när den valde mellan neutral och första växeln. Det är däremot mindre saker som jag inte fann speciellt irriterande och utöver dem tycker jag den påminner väldigt mycket om den 8-stegade Aisin ihop med dieselmotorerna. Mjuk, kvick, effektiv och relativt förutseende.
Tydligen ska den nya kombinationen även bidra till en lägre bränsleförbrukning. Jag har inte kört tillräckligt mycket för att märka någon skillnad som jag anser skulle vara avgörande på kortare sikt.
Accelerationen är nu däremot märkbart förbättrad för just V60-versionens mildhybrid och den är befinner sig i vad man skulle kunna kalla ”klassiskt framhjulsdrivet D4/T4”-territorium. De motorerna har under åren fått både fler hästkrafter och vridmoment samt förvandlats till mildhybrider men de har för varje ny förändring samtidigt tappat prestanda. Där B4 (bensin) ihop med DCT:n befinner sig nu, rent prestandamässigt, hör den hemma. I S60-versionen kan man dock se en minskad prestanda om vi jämför den relativt rappa T4 ihop med 8-stegade Aisin och B4 (bensin; givetvis) ihop med DCT:n.
Slitage, en viktig sak för vissa och mindre viktig sådan för andra. Har som tidigare nämnt inte spenderat många mil med DCT:n i fråga men har å andra sidan haft ett problemfritt brukande av runt åtta stycken 8-stegade Aisin i kombination med olika motorer (en del av växellådorna har servats med oljebyten och andra inte).
2020 V60 D4 AWD
2016 S60 D4
2021 E 63 S