Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ShogunX
#1561215
Såg i din andra tråd att du haft en B4 (bensin) med 8-stegade Aisin. Övergången till DCT är i stort sett en lyckad förändring för V60-versionen. DCT:n stegar nästan sömlöst igenom växlarna och påminner mycket mer om den 8-stegade Aisin ihop med dieselmotorerna men känns mer främmande jämfört med samma växellåda ihop med B4 (bensin). Den sistnämnda växellådan är alltså en bra kombination ihop med dieselmotorerna men vad som får DCT:n att fungera väldigt bra är att den kombineras med en mildhybrid.

Har läst om, men inte själv upplevt, fördröjningen som kan ske mellan första och andra växeln vid kallare väder. Om man med fördröjning har syftat på en tvekan kring att växla upp eller på en inprogrammerad slirning för att bygga temperatur i växellådan (som i bland annat den 8-stegade Aisin) vet jag inte. Upplevde dock tidvis att DCT:n slog ifrån med ett lätt slag under rullning i högre hastigheter och att den var lite oberäknelig i långsam stadskörning när den valde mellan neutral och första växeln. Det är däremot mindre saker som jag inte fann speciellt irriterande och utöver dem tycker jag den påminner väldigt mycket om den 8-stegade Aisin ihop med dieselmotorerna. Mjuk, kvick, effektiv och relativt förutseende.

Tydligen ska den nya kombinationen även bidra till en lägre bränsleförbrukning. Jag har inte kört tillräckligt mycket för att märka någon skillnad som jag anser skulle vara avgörande på kortare sikt.

Accelerationen är nu däremot märkbart förbättrad för just V60-versionens mildhybrid och den är befinner sig i vad man skulle kunna kalla ”klassiskt framhjulsdrivet D4/T4”-territorium. De motorerna har under åren fått både fler hästkrafter och vridmoment samt förvandlats till mildhybrider men de har för varje ny förändring samtidigt tappat prestanda. Där B4 (bensin) ihop med DCT:n befinner sig nu, rent prestandamässigt, hör den hemma. I S60-versionen kan man dock se en minskad prestanda om vi jämför den relativt rappa T4 ihop med 8-stegade Aisin och B4 (bensin; givetvis) ihop med DCT:n.

Slitage, en viktig sak för vissa och mindre viktig sådan för andra. Har som tidigare nämnt inte spenderat många mil med DCT:n i fråga men har å andra sidan haft ett problemfritt brukande av runt åtta stycken 8-stegade Aisin i kombination med olika motorer (en del av växellådorna har servats med oljebyten och andra inte).
Användarvisningsbild
av bem
#1561217
Nyfiken:
Vad är teoretiska fördelen med sådan växellåda?
Varför har Volvo denna 7-växlade automatlåda?
Är denna växellåda något beprövat som använts i andra fabrikat eller helt nyutvecklad av Volvo?
Är det instegsmodeller som har denna växellåda eller bara vissa Volvomodeller?
Kan inte se att det finns 7-växlad automatlåda till V60 (Recharge) på Volvo Cars hemsida idag när man designar (bygger) en V60 (Plus eller Ultra som utrustningsnivåerna kallas idag). Antar den satt i V60 Bensin (och ev. diesel) tills nyligen, innan Volvo slutade erbjuda V60 med endast förbränningsmotor. XC40 bensin går dock fortfarande beställa på Volvo Cars hemsida med den 7-stegade automatlådan, det sitter sån växellåda i alla utrustningsnivåer (Core, Plus, Ultimate).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1561221
Det står inte så tydligt uttryckligen att den är den lådan.
En nyhet är att 7-DCT-lådan har krav på oljebyte mot 8-stegade lådan.

För bilar utrustade med den sjuväxlade dubbelkopplingsväxellådan 7-DCT EVO behöver transmissionsoljan bytas, bytesintervallet är 60 000 km. För övriga växellådor (åttaväxlade) behöver transmissionsoljan inte bytas under normala körförhållanden under växellådans livslängd, dock kan det vara nödvändigt under ogynnsamma körförhållanden.

https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 51400a4dc4

Går man in på en annan sida står följande när man väljer en hybrid:

Bilen har en åttaväxlad automatisk växellåda, och en elmotor för bakhjulsdrift. Antalet växlar innebär att motorns vridmoment och effektband kan utnyttjas effektivt.

Två av växlarna är överväxlar som sparar bränsle vid körning med konstanta varvtal. Förardisplayen visar valt växelläge.


https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 5164dbb90b
av LJN
#1561225
Blev lite nyfiken på denna nya automatlåda och det är en kinesisk automatlåda med olika options tex. med integrerad inverter/elmotor mm. Hittade en länk, finns säkert fler:
http://en.hycet.com/content/details47_976.html

Edit: Länken går inte att öppna inbäddad men går att googla sig till. Lägger in en printscreen i stället.


Hycet 7 DCT EVO.jpg
Hycet 7 DCT EVO.jpg (601.51 KiB) Visad 1407 gånger
Senast redigerad av 2 LJN, redigerad totalt 0 gång.
av ThorHammer
#1561269
Tack för era (bra) svar. Har själv tidigare kört VW med DCT som jag tyckte fungerade alldeles utmärkt trots VW:s lite sämre historia med deras torrkopplingslådor. Dessa hade VW ju i likhet med dieselskandalen rätt häftiga problem med världen över och har fortfarande tveksamt rykte trots att problemen åtgärdades 2012.
Tror mig veta att Volvos nya DCT har våtkoppling med vridmomentsgräns på ca 450 nm.
Användarvisningsbild
av Ted68
#1561301
Känner inte till den nya 7-vxl automatlådan men Volvos powershift-låda är väl ingen succé även om den växlar väldigt fint när man kör iväg.
Hade en sån på min V40. Men gillade inte hur lådan fick slira på kopplingen när jag backade ur garaget i en uppförbacke. Fick krypköra när jag backade ut, lite skymd sikt.
Tycker även i backar när den behövde växla ner i stället för upp att det var som en manuell låda. Inte lika smidigt alls.

Men normalt så när man kör i väg så var det mycket fina växlingar som man inte äns märkte.
Men jag hade inte köpt nån bil med dubbelkopplingslåda.

Men det kanske är en helt ny automatlåda som inte kan jämföras med powershift?
Användarvisningsbild
av bem
#1561430
Är huvudanledningen att 7-växlad automatlåda sitter i vissa nyare Volvo för att få ner priset och eller Volvo tjäna mer pengar på bilen? Den 8-växlade geartronic automatlådan är ju annars nästan alenarådande i alla lite nyare Volvo utom i Volvo rena elbilar förstås som inte behöver nån växellåda alls.
av LJN
#1561435
Gissar på följande: Integration av inverter, elmotor för mild hybriddrift, har troligtvis lite lägre effektförluster = lägre CO2 utsläpp och priset är säkert en viktig faktor. Tittar vi på automatlådor från tex. Mercedes och Getrag ( som används av bla. BMW ) så har deras top-of-the line lådor integrerad eldrift för hybridbilar. Och även Mercedes har hoppat på DCT tåget.

Aisin Corporation som sedan många år har konstruerat och tillverkat Volvos Geartronic växellådor är ett fint japanskt företag. Och jag tror att dom ingår i Toytas/Lexus affärssfär? Och även Asien AW har tagit fram nya integrerade transmissioner för både hybrid- och ren eldrift.

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]