Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filippo76
#1560972
Funderar på att beställa en XC60 T6 recharge som förmånsbil med diverse tillval. Landar runt 9K i förmånsvärde när jag väljer en Plus med extrautrustning för ca 90K. Tillvalen består av tex av:
21" fälgar
dragkrok
klädsel med ullblandning
tonade rutor
Vinterhjul (27000kr !)
Klimatpaket
Driver awareness paket
HK ljud

Frågor:
Är jag ute och cyklar med tillvalen och bör överväga Ultimate paketet?
Känns saftigt med 27 lakan för vinterhjul?
Andra tillval jag definitivt ska välja?

Det står 6-7 mån lev tid, kan man anta att det stämmer eller är det oftast 12 månader givet världsläge osv?
Användarvisningsbild
av bem
#1560982
Tycker det låter vettiga tillval.
21 tum hjul är nog snyggast men kan du stå ut med standardhjulen finns väl några kronor att spara. Ulltyg i sätena är nog kanon, jag gillar inte skinnklädseln som är standard i Volvos Comfort säten annars. Har skinn i min Volvo - kallt, lite halt, inge snyggt tycker jag. Gillar du lyssna på musik så är Harman Kardon ganska bra, har det i min V90 T6 Recharge. Volvo original vinterhjul är dyrt, mina kosta 25 tkr med Hakka 10. Har man Care by Volvo bilabonnbemang ingår vinterhjul och hjulskifte samt förvaring. En fördel med den typen av leasing/hyra.
Volvos halvautomatiska dragkrok är kanon, har det på min. Klimatpaket måste man ju nästan ha här i Sverige.
Driver Awarness och CTA (BLIS , backvarnare mm.) trodde jag nästan hade flutit in i Volvobilarna som standard vid det här laget. Har det i min V90, rätt bra men knappast nödvändigt.
Det blir nästan ruggiga priset när man lagt till det man helst vill ha. Volvo är ju sen länge ingen Svenssonbil. En Volvo ren elbil t.ex. är ju otroligt dyr, utom den nya Volvo pluttbilen EX30. En Volvo laddhybrid är inte direkt billig heller, det verkar bara gå beställa Online XC90, XC60, XC40. V90 Recharge och V60 Recharge går inte att beställa Online längre. Inte länge sen V90, V90 CC, V60 och V60 CC i diesel eller bensinutförande utgick i Volvos sortiment.
Prelimenär leveranstid är väl just det. Min V90 Recharge tog dubbelt så lång tid att få levererad än ursprungligen sas. Men det var 2021. Du gör nog bäst planera för plan B om bilen inte levereras enl det preliminära datumintervallet.
Lycka till men ev. ny Volvo XC60 Recharge.
av Malmstroem
#1561015
Tar du Ultimate får du Harman Kardon (11.900) och 21" blir 9.000 billigare. Det gör att du får 360-kameran och HUD för 13.100. Paketen brukar ha högre restvärde, så det är inte alls säkert att det blir så mycket dyrare. Jag hade i alla fall kontrollerat vad kostnaden var för Ultimate. Det blir inte nödvändigtvis så mycket dyrare. HUD kan jag personligen vara utan, men 360-kamera tycker jag om.

Jag hade hellre haft 360-kameran än 21" fälgar. I övrigt har jag inte mycket att säga om tillvallen. 27.000 är dyrt för vinterdäck -- men att ta samma däck från en däckfirma blir inte jättemycket billigare. Jag hade om jag kunnat välja föredragit originalfälgar. Jag har andra eftermarknadsfälgar från Vianor på nuvarande BMW:n. Den här gången fick jag inte välja. Det går det också.

Som jag förstått det stämmer 6-7 månaders leveranstid. Hos oss är XC60 hybrid just nu det mest populära bilvalet. Högt förväntat restvärde gör att den kommer in på tillåten TCO.

I slutändan är det ett personligt val vad en bil får kosta. :-)
av Lövet
#1561036
Välj ultimate (pga Malmstroems uträkning) samt ta bort 21" hjulen. Så hade jag gjort. Vid inbyte kommer paketen räknas på ett helt annat sätt än lösa tillval (åtminstone hos Volvo). Jag hade inte betalat för Driver Awareness. Har haft motsvarande funktioner och tycker inte det är värt pengarna.

Vinterhjul för 27k låter dyrt men ska man ha vettiga däck och fälgar på eftermarknaden hamnar man inte långt under. Då är Volvos av garanterat god kvalitet.
av JP88
#1561039
Plus finns som Plus Edition, vilket innebär att man får klimatpaketet på köpet och bilen 40.000 kr billigare.
https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63067
Även förmånsvärdet blir lägre. Så väljer man Ultimate istället för bra utrustad Plus Edition så får man betala över 50.000 kr för HUD och skräddarsydd instrumentbräda, vilket jag kan tycka är vansinnigt mycket pengar. Driver Awareness ingår, även om priset ibland redovisas separat. Jag hade lagt till 360 kamera och även om 21" är snyggare, så hade jag nöjt mig med 19". Ullklädsel gillar jag skarpt, men Contour-stolarna passar långt ifrån alla.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1561065
JP88 skrev:Plus finns som Plus Edition, vilket innebär att man får klimatpaketet på köpet och bilen 40.000 kr billigare.
https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63067
Även förmånsvärdet blir lägre. Så väljer man Ultimate istället för bra utrustad Plus Edition så får man betala över 50.000 kr för HUD och skräddarsydd instrumentbräda, vilket jag kan tycka är vansinnigt mycket pengar. Driver Awareness ingår, även om priset ibland redovisas separat. Jag hade lagt till 360 kamera och även om 21" är snyggare, så hade jag nöjt mig med 19". Ullklädsel gillar jag skarpt, men Contour-stolarna passar långt ifrån alla.
Japp, deg valde jag och fick nästan samma bil med tillval av 360-kamera, 20 tums fälgar, HK stereo och tonade rutor. Har HUD nu och ser ju aldrig skiten ändå.
av Malmstroem
#1561066
Jag var tydligen inte ”uppsjungen” på de olika specialvarianterna som säljs. Finns det en förmånsvärdesoptimerad variant brukar det vara en god idé att ta en sådan ”edition”.
av Filippo76
#1561095
JP88 skrev:Plus finns som Plus Edition, vilket innebär att man får klimatpaketet på köpet och bilen 40.000 kr billigare.
https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-63067
Även förmånsvärdet blir lägre. Så väljer man Ultimate istället för bra utrustad Plus Edition så får man betala över 50.000 kr för HUD och skräddarsydd instrumentbräda, vilket jag kan tycka är vansinnigt mycket pengar. Driver Awareness ingår, även om priset ibland redovisas separat. Jag hade lagt till 360 kamera och även om 21" är snyggare, så hade jag nöjt mig med 19". Ullklädsel gillar jag skarpt, men Contour-stolarna passar långt ifrån alla.
Verkar vettigt. Utrustningen i den där Plus edition är säkert det som många väljer också.

”elvärmare, parkeringssensorer, parkeringskamera, dynamiska LED-strålkastare, rattvärme, ljudisolerade akustikrutor och ett klimatsystem med 2 zoner”

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]