Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1560719
Jag har en ny XC60 recharge -24 och undrar hur man tex lägger till bilen i en ipad eller extra telefon
Tidigare i min V60-19 så var det bara att lägga till bilen i ipad appen och styra värmare och kolla resor den vägen men med den nya så får jag fråga om att skapa ett nytt konto i bilen eller ominstallera telefon osv
Någon som har gjort detta, orkar inte göra fel och få börja om från början med telefonen i bilen
#1560726
Jag har heller inte lyckats med detta. Jag äger en 23a och det är den minst färdigutvecklade Volvon jag haft av mina 20 st sedan 1981.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1560742
pumpnasare skrev: fre 10 nov 2023, 23:21 Jag har heller inte lyckats med detta. Jag äger en 23a och det är den minst färdigutvecklade Volvon jag haft av mina 20 st sedan 1981.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då är jag inte ensam om att tänka i såna banor. Har dock en V90 Recharge ”Google-bil”, MY22 early, som var första årsmodellen på icke ren Volvo elbil som detta, vid det här laget (ö) kända, infotainmentsystem infördes. Jag har varit med hela resan med detta rätt usla infotainmentsystem. De som har Sensus bör skatta sig lyckliga. Vissa saker är bra i Google infotainment t.ex. Google kartan. Men på det stora hela infotainmentsystemet inte varit stabilt, buggar och buggar som återkommit. Volvo har eller skall visst öppna ett mjukvarutestcenter. Bättre sent än aldrig. Har kört Volvo sen 1979 med några ”snesteg” och min nuvarande V90 är långt från den bästa Volvon jag haft, men den i särklass dyraste. Hade kunnat köpa 2 såna V70 MY14 jag hade innan för priset av min nuvarande V90.
#1560803
bem skrev: lör 11 nov 2023, 06:49
pumpnasare skrev: fre 10 nov 2023, 23:21 Jag har heller inte lyckats med detta. Jag äger en 23a och det är den minst färdigutvecklade Volvon jag haft av mina 20 st sedan 1981.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då är jag inte ensam om att tänka i såna banor. Har dock en V90 Recharge ”Google-bil”, MY22 early, som var första årsmodellen på icke ren Volvo elbil som detta, vid det här laget (ö) kända, infotainmentsystem infördes. Jag har varit med hela resan med detta rätt usla infotainmentsystem. De som har Sensus bör skatta sig lyckliga. Vissa saker är bra i Google infotainment t.ex. Google kartan. Men på det stora hela infotainmentsystemet inte varit stabilt, buggar och buggar som återkommit. Volvo har eller skall visst öppna ett mjukvarutestcenter. Bättre sent än aldrig. Har kört Volvo sen 1979 med några ”snesteg” och min nuvarande V90 är långt från den bästa Volvon jag haft, men den i särklass dyraste. Hade kunnat köpa 2 såna V70 MY14 jag hade innan för priset av min nuvarande V90.
Du kan vara lugn, jag har Sensus och det var långt ifrån färdigutvecklat när det slutade säljas. Nu verkar ju Volvo ha kommit på att det kan vara bra att testa mjukvaran innan man släpper ut den till kunderna, men det lär jag inte märka av då jag lämnar Volvo till våren. Troligen för gott.
#1560806
Fattiglapp skrev:Du kan vara lugn, jag har Sensus och det var långt ifrån färdigutvecklat när det slutade säljas. Nu verkar ju Volvo ha kommit på att det kan vara bra att testa mjukvaran innan man släpper ut den till kunderna, men det lär jag inte märka av då jag lämnar Volvo till våren. Troligen för gott.
Vad har du för problemmed Sensus , vad är det som inte fungerar?
#1560839
leiwi skrev: lör 11 nov 2023, 21:52
Fattiglapp skrev:Du kan vara lugn, jag har Sensus och det var långt ifrån färdigutvecklat när det slutade säljas. Nu verkar ju Volvo ha kommit på att det kan vara bra att testa mjukvaran innan man släpper ut den till kunderna, men det lär jag inte märka av då jag lämnar Volvo till våren. Troligen för gott.
Vad har du för problemmed Sensus , vad är det som inte fungerar?
Det varierar lite, varje uppdatering brukar rätta en bugg men skapa en eller två nya.
Nyligen kunde länge Spotify inte visa album. Det var väl ett resultat av att man verkar ha fixat buggen att låtbyte slutar fungera, både med knappar eller skärmtryck. I våras tyckte navigatorn jag skulle svänga inom Hemköps parkering varje dag på vägen hem. Det löste sig med en kartuppdatering. Nu finns en ny uppdatering, måste bara ta min tidsmaskin till 2002 först för jag måste leta upp ett USB-minne... då kanske dne också lär sig att lokalvägen hemma som stängdes av för minst 6,5 år sedan inte är så lämplig?
Navigatorn klarar inte av att tala om för mig vilken av de två vettiga vägarna jag kan välja till jobbet, utan skall tvunget visa en "snabb" (som sällan är den bästa), "vacker", som inte sällan är snabbare än "snabb", men aldrig är den andra rimliga vägen, och en snål väg som skall spara bensin. Har navigatorn hittat vad den tycker är en bra väg och jag vet bättre verkar den på ett autistiskt sätt vägra erkänna det. I somras kom jag från Gbg till Trollhälltan innan den tvingades erkänna att jag inte skulle vända tillbaka. Trollhättan-Åre tyckte alltså navigatorn att jag skulle köra via Göteborg.
Systemet skall optimera hybridsystemet för förbrukning när jag lagt in målet, men om jag lägger in ett mål 90 mil bort börjar det ändå med att köra mig på el medan jag bränner bränsle för att värma bilen, kan knappast vara snålast i det läget.
Vet inte om det är Sensus, men blinkersen orkar inte blinka i takt. Det löstes på en uppdatering av bilen, men verkar ha fått konsekvenser för de återskapade buggen i nästa.
Ett litet urval bara... och då är det ett system som funnits sen 2018 så jag antar att de värsta buggarna lösts?
#1560850
Fattiglapp skrev:
bem skrev: lör 11 nov 2023, 06:49
pumpnasare skrev: fre 10 nov 2023, 23:21 Jag har heller inte lyckats med detta. Jag äger en 23a och det är den minst färdigutvecklade Volvon jag haft av mina 20 st sedan 1981.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då är jag inte ensam om att tänka i såna banor. Har dock en V90 Recharge ”Google-bil”, MY22 early, som var första årsmodellen på icke ren Volvo elbil som detta, vid det här laget (ö) kända, infotainmentsystem infördes. Jag har varit med hela resan med detta rätt usla infotainmentsystem. De som har Sensus bör skatta sig lyckliga. Vissa saker är bra i Google infotainment t.ex. Google kartan. Men på det stora hela infotainmentsystemet inte varit stabilt, buggar och buggar som återkommit. Volvo har eller skall visst öppna ett mjukvarutestcenter. Bättre sent än aldrig. Har kört Volvo sen 1979 med några ”snesteg” och min nuvarande V90 är långt från den bästa Volvon jag haft, men den i särklass dyraste. Hade kunnat köpa 2 såna V70 MY14 jag hade innan för priset av min nuvarande V90.
Du kan vara lugn, jag har Sensus och det var långt ifrån färdigutvecklat när det slutade säljas. Nu verkar ju Volvo ha kommit på att det kan vara bra att testa mjukvaran innan man släpper ut den till kunderna, men det lär jag inte märka av då jag lämnar Volvo till våren. Troligen för gott.
Tyckte Sensus funkade bra på mina tidigare V90CC 2018 och V60CC 2019, men är ju inte bara detta kan steka ägg på laddplattan mm. VOC appen är ju ett skämt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1560859
Fattiglapp skrev:Det varierar lite, varje uppdatering brukar rätta en bugg men skapa en eller två nya.
Nyligen kunde länge Spotify inte visa album. Det var väl ett resultat av att man verkar ha fixat buggen att låtbyte slutar fungera, både med knappar eller skärmtryck. I våras tyckte navigatorn jag skulle svänga inom Hemköps parkering varje dag på vägen hem. Det löste sig med en kartuppdatering. Nu finns en ny uppdatering, måste bara ta min tidsmaskin till 2002 först för jag måste leta upp ett USB-minne... då kanske dne också lär sig att lokalvägen hemma som stängdes av för minst 6,5 år sedan inte är så lämplig?
Navigatorn klarar inte av att tala om för mig vilken av de två vettiga vägarna jag kan välja till jobbet, utan skall tvunget visa en "snabb" (som sällan är den bästa), "vacker", som inte sällan är snabbare än "snabb", men aldrig är den andra rimliga vägen, och en snål väg som skall spara bensin. Har navigatorn hittat vad den tycker är en bra väg och jag vet bättre verkar den på ett autistiskt sätt vägra erkänna det. I somras kom jag från Gbg till Trollhälltan innan den tvingades erkänna att jag inte skulle vända tillbaka. Trollhättan-Åre tyckte alltså navigatorn att jag skulle köra via Göteborg.
Systemet skall optimera hybridsystemet för förbrukning när jag lagt in målet, men om jag lägger in ett mål 90 mil bort börjar det ändå med att köra mig på el medan jag bränner bränsle för att värma bilen, kan knappast vara snålast i det läget.
Vet inte om det är Sensus, men blinkersen orkar inte blinka i takt. Det löstes på en uppdatering av bilen, men verkar ha fått konsekvenser för de återskapade buggen i nästa.
Ett litet urval bara... och då är det ett system som funnits sen 2018 så jag antar att de värsta buggarna lösts?
Har haft tre bilar med sensus och har aldrig haft dom problemen du verkar ha, konstigt är det ju
#1560865
leiwi skrev: sön 12 nov 2023, 12:47
Fattiglapp skrev:Det varierar lite, varje uppdatering brukar rätta en bugg men skapa en eller två nya.
Nyligen kunde länge Spotify inte visa album. Det var väl ett resultat av att man verkar ha fixat buggen att låtbyte slutar fungera, både med knappar eller skärmtryck. I våras tyckte navigatorn jag skulle svänga inom Hemköps parkering varje dag på vägen hem. Det löste sig med en kartuppdatering. Nu finns en ny uppdatering, måste bara ta min tidsmaskin till 2002 först för jag måste leta upp ett USB-minne... då kanske dne också lär sig att lokalvägen hemma som stängdes av för minst 6,5 år sedan inte är så lämplig?
Navigatorn klarar inte av att tala om för mig vilken av de två vettiga vägarna jag kan välja till jobbet, utan skall tvunget visa en "snabb" (som sällan är den bästa), "vacker", som inte sällan är snabbare än "snabb", men aldrig är den andra rimliga vägen, och en snål väg som skall spara bensin. Har navigatorn hittat vad den tycker är en bra väg och jag vet bättre verkar den på ett autistiskt sätt vägra erkänna det. I somras kom jag från Gbg till Trollhälltan innan den tvingades erkänna att jag inte skulle vända tillbaka. Trollhättan-Åre tyckte alltså navigatorn att jag skulle köra via Göteborg.
Systemet skall optimera hybridsystemet för förbrukning när jag lagt in målet, men om jag lägger in ett mål 90 mil bort börjar det ändå med att köra mig på el medan jag bränner bränsle för att värma bilen, kan knappast vara snålast i det läget.
Vet inte om det är Sensus, men blinkersen orkar inte blinka i takt. Det löstes på en uppdatering av bilen, men verkar ha fått konsekvenser för de återskapade buggen i nästa.
Ett litet urval bara... och då är det ett system som funnits sen 2018 så jag antar att de värsta buggarna lösts?
Har haft tre bilar med sensus och har aldrig haft dom problemen du verkar ha, konstigt är det ju
Då använder du kanske inte de funktionerna som jag? Spotify-problemen hittar du i andra trådar här.
Blinkers i otakt hittar du också.
Att den försöker dra mig via en avstängd väg och inom Hemköp kan ju vara lokala problem (dock en väg som flera Volvo cars-anställda tar så det borde märkts, men de kör ju inte Sensus länge).
Att navigatorn inte har funktionen att välja mellan två vettiga vägar ligger liksom i det grundläggande upplägget. Så den som vill använda den till det märker det. I mitt fall har jag 3 mil till jobbet, och två helt skilda vägar som skiljer ca 400m i avstånd. Alla navigatorer jag någonsin haft hittar snabbt dessa två alternativ och föreslår vilken jag skall ta utifrån trafikläget. Inte Volvo, den är i princip helt låst på den ena, och sedan en ”vacker” väg som är ta småvägarna i stället. Bara om det är totalstopp den vägen hittar den motvilligt den andra. När jag ”väljer fel” (mha Google) är det ofta Volvon när den upptäcker det motvilligt kapar 5-10 minuter på ETA. Den hade alltså all info men klarade inte av att föreslå rätt väg.
Att den låser sig på föreslagen väg borde fler ha märkt, men bara om du inte följer anvisningarna så klart.
Lösningen på flera av problemen heter ju Carplay, men den är tyvärr också dåligt implementerad, oklart om det ligger hos Volvo eller är ett generellt Carplay-problem med stående skärmar.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]