Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1559779
Hej!

Har en fråga gällande systemuppdateringar eller mjukvara för bilen, V60 MY19. Jag har ju sett i Volvo Cars appen att det ska tydligen ha kommit en ny mjukvara för bilen från september 2023: justeringar på drivlinan osv. Uppdaterar bilen detta själv automatiskt utan att jag behöver göra någonting?

Jag kopplade nämligen mobilens Wifi-hotspot till bilen nyligen och gick in för att titta men då fanns det inte någon ny systemuppdatering. Är systemuppdateringar samma sak som dessa mjukvaruuppdateringar?

Mvh
#1559835
Hade du haft en Volvo med Google infotainment hade du kunnat uppdatera mjukvaran i bilen själv "Over The Air", OTA). Men du har det äldre Sensus infotainment och där finns inte OTA. Uppdatering av mjukvaran vid t.ex. årsservice är väl det vanligaste för Sensusbilar.
#1559975
bem skrev:Hade du haft en Volvo med Google infotainment hade du kunnat uppdatera mjukvaran i bilen själv "Over The Air", OTA). Men du har det äldre Sensus infotainment och där finns inte OTA. Uppdatering av mjukvaran vid t.ex. årsservice är väl det vanligaste för Sensusbilar.
Nja OTA finns ju på "Sensusbilar " med för appar och kartor mm men inte för Bilens uppdatering Motor drivlina mm , det är möjligt att "google bilar " har det men det tror jag inte
#1559976
leiwi skrev: fre 03 nov 2023, 09:56
bem skrev:Hade du haft en Volvo med Google infotainment hade du kunnat uppdatera mjukvaran i bilen själv "Over The Air", OTA). Men du har det äldre Sensus infotainment och där finns inte OTA. Uppdatering av mjukvaran vid t.ex. årsservice är väl det vanligaste för Sensusbilar.
Nja OTA finns ju på "Sensusbilar " med för appar och kartor mm men inte för Bilens uppdatering Motor drivlina mm , det är möjligt att "google bilar " har det men det tror jag inte
Mjukvaran för själva bilen går att uppdatera Over The Air (OTA) på en Volvo "Google-bil". Har en sådan bil själv och har uppdaterat bilens mjukvara OTA ganska många gånger själv på detta sätt.
Exempel hur listan ser ut med bilens mjukvaruppdateringar på en Volvo Google-bil (min som exampel):
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... ease-notes

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]