Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1559388
Har märkt ett konstigt missljud på min V60 T6 Core på sistone. Det hörs bara tydligt i låg fart, eldrift och uppstår i det ögonblick när man trycker på gaspedalen. Det är ett klonkande ljud. Det hörs tydligt underifrån, både i kupén och utanför.

Bara en gång vid varje gaspådrag, alltså inte konstant missljud.

Fler än jag som har samma missljud?
Blir till att kontakta Volvo för felsökning.

Edit: Precis som andra med liknande symptom visade det sig att elmotorn blivit dålig, glapp. 2800 mil. Volvo tar det på garantin och kommer att byta ut den inom kort.
Senast redigerad av 1 Puggento, redigerad totalt 0 gånger.
#1559465
Keios skrev:Japp, har samma missljud. Konstaterats vara något fel med bakaxel/elmotor på verkstaden. Hela motorn skall bytas ut.
Jippi. Missljudet hörs bara när bilen blivit varmkörd. Var förbi Volvo Retail och bad en tekniker att lyssna. Han upptäckte också ljudet men trodde att det var bromsarna som lät i det ögonblick de släpper. Han trodde inte att det var någon fara. Men nu när jag läste ditt svar blir jag inte lika säker längre.
#1559488
Stå på dig för att det skall åtgärdas. Mitt missljud började som en slags mjukare dov studs (som någon gummibussning som rör sig) men efter ett tag blev det mer klart och tydligt klonk ljud. Uppträder i låg fart varje gång vid gaspådrag och uppsläpp. Endast i körning med elmotorn. Enligt tekniker är det inget farligt, man kan fortsätta köra men det behöver åtgärdas. Och som sagt så skall elmotorn/axeln bytas ut. Eftersom det är ledtid på delarna så får jag dras ett tag till med ljudet.
#1559515
Keios skrev: mån 30 okt 2023, 12:23 Stå på dig för att det skall åtgärdas. Mitt missljud började som en slags mjukare dov studs (som någon gummibussning som rör sig) men efter ett tag blev det mer klart och tydligt klonk ljud. Uppträder i låg fart varje gång vid gaspådrag och uppsläpp. Endast i körning med elmotorn. Enligt tekniker är det inget farligt, man kan fortsätta köra men det behöver åtgärdas. Och som sagt så skall elmotorn/axeln bytas ut. Eftersom det är ledtid på delarna så får jag dras ett tag till med ljudet.
Ja jag kontaktade min personliga servicetekniker och de tar in bilen på mer omfattande felsökning inom kort. Han misstänkte också elmotorn utifrån min beskrivning.
#1560468
Hur gammal är din V60 och hur långt har den rullat?
Funderar själv på en V60 T6 från 2021 på 6000mil.
#1571803
Hej!
Jag hittade den här tråden då jag på senare tid upplevt ett dovt ljud, som ett "thud" eller dämpat klonk, när jag kör iväg på eldrift från stillastående. Ljudet hörs sen inte om jag varierar gaspådrag under körning, utan som sagt bara när jag kör iväg efter att ha stannat bilen. Om jag kör iväg mycket försiktigt så hörs inte ljudet när bilen börjar rulla, men hörs sen så fort jag ger mer gas.
Jag kan inte känna att ljudet hänger samma med något ruck i accelerationen.
Bilen är en v60 t6 23late med ca 3400 mil

Ni som haft problem, upplevde ni det på liknande sätt?

Tack på förhand
Nils
#1571866
NizzyBrada skrev: fre 01 mar 2024, 14:04 Hej!
Jag hittade den här tråden då jag på senare tid upplevt ett dovt ljud, som ett "thud" eller dämpat klonk, när jag kör iväg på eldrift från stillastående. Ljudet hörs sen inte om jag varierar gaspådrag under körning, utan som sagt bara när jag kör iväg efter att ha stannat bilen. Om jag kör iväg mycket försiktigt så hörs inte ljudet när bilen börjar rulla, men hörs sen så fort jag ger mer gas.
Jag kan inte känna att ljudet hänger samma med något ruck i accelerationen.
Bilen är en v60 t6 23late med ca 3400 mil

Ni som haft problem, upplevde ni det på liknande sätt?

Tack på förhand
Nils
Låter som ett liknande missljud jag fick på min. Åk förbi en Volvoverkstad för felsökning. Garantin gäller ifall det är elmotorn.
Frågor om V60

Jag går i tankarna att köpa en V60 […]

Jag väntar också på en så[…]

V70 t5 bolmar rök

Hej, min v70 t5 1998 börjar ryka väldig[…]

Nyss tändes varning för bromsfel. Mä[…]