Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1559506
bem skrev:
Jorglund skrev: mån 30 okt 2023, 13:34 På min XC60 -24 så står det i manualen att bränslevärmaren tar sin ström från hybridbatteriet. det kanske inte har varit så tidigare eller gäller det bara de som har elvärmare ?
2023-10-30_13-30-05.png

..JL
Om du har eldriven värmare (det är det nog på XC60 MY24) så tar den ström från hybridbatteriet.
Det har ju varit bensindriven värmare på XC60 de senare MY p.g.a. datachipbrist, men jag har läst att XC60 skulle få eldriven värmare igen (som den hade en kort tid runt MY22 early eller så då datachipbristen slog klorna i bilbranschen och vissa Volvomodeller fick åter bensindriven värmare).
Min har bensinvärmare, men som jag har fattat det hela skall MY24 "Late" få elvärmare. min bil är tillverkad v40 så den är en "Early" :-)
Batteristatus sjunker från 100% till typ 99% när jag kört värmaren i ca 25-30 min så det verkar som den tar strömmen från hybridbatteriet ?
Jag får testa att starta den när hybridbatteriet är tomt vid tillfälle.
..JL
#1559508
Jorglund skrev: mån 30 okt 2023, 14:49
bem skrev:
Jorglund skrev: mån 30 okt 2023, 13:34 På min XC60 -24 så står det i manualen att bränslevärmaren tar sin ström från hybridbatteriet. det kanske inte har varit så tidigare eller gäller det bara de som har elvärmare ?
2023-10-30_13-30-05.png

..JL
Om du har eldriven värmare (det är det nog på XC60 MY24) så tar den ström från hybridbatteriet.
Det har ju varit bensindriven värmare på XC60 de senare MY p.g.a. datachipbrist, men jag har läst att XC60 skulle få eldriven värmare igen (som den hade en kort tid runt MY22 early eller så då datachipbristen slog klorna i bilbranschen och vissa Volvomodeller fick åter bensindriven värmare).
Min har bensinvärmare, men som jag har fattat det hela skall MY24 "Late" få elvärmare. min bil är tillverkad v40 så den är en "Early" :-)
Batteri status sjunker från 100% till typ 99% när jag kört värmaren i ca 25-30 min så det verkar som den tar strömmen från hybridbatteriet ?
..JL
På min V90 MY22 early som hade elvärmare som standard men jag bytte bort den mot bensinvärmare är det så att bensinvärmaren i min bil startas med hjälp av 12-volt startbatteriet. Kanske de ändrat på senare MY så att bensinvärmaren startas med hybridbatteriet.
En finess, som i alla fall saknas på min, är att det går inte värma bilen på el när man har bilen ansluten med ladd-sladden, när man har bensinvärmare. Kanske går på MY24 early med bensinvärmare? Det skulle kunna förklara att kapaciteten sjunkit nån procent sen du kört värmaren (om du har ladd-sladden ansluten under tiden). Fast jag tvivlar på det för det skulle innebära att det var både bensindriven och eldriven värmare i din bil och det undrar jag allt. Det är nog antingen eller.
#1559512
Skall testa detta, men jag har inte haft laddkabeln kopplad vid de tillfällena jag har startat värmaren med appen i telefonen.
Det som är lite intressant är ju om bensinvärmaren inte fungerar när man har tömt hybridbatteriet. Då får man ju ingen värme snabbt i bilen förrän motorn har värmt upp kylvätskan tillräckligt.
Jag får återkomma när jag har kört mer med bilen.
#1559742
Var ute igår och körde tills hybridbatteriet var tomt. väntade i några timma och provade att starta värmaren. den hoppade igång utan problem, idag så startade jag värmaren med fullladdat batteri och körde den i ca 30 min. hybridbatteriet visade 100%. kanske det var en tillfällighet när jag avläste 99% en gång.
Så @bem du hade helt rätt, och jag har fattat manualen fel. Bränslevärmaren körs på 12V batteriet :-)

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]

Volvo 960 dricker mycket

Får du inga felkoder? Om du plockar bort sak[…]

Vindrutespolning

Var det enkelt att byta? Du gjorde det underifr&ar[…]