Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Neomannen
#1562380
Volvos site är nu uppdaterad med 2025:orna. Ultimate är nu Ultra och något nytt barnpaket var det jag uppfattade. Priserna lite högre också?
av UnleashFusion
#1562383
Neomannen skrev: tis 28 nov 2023, 19:02 Volvos site är nu uppdaterad med 2025:orna. Ultimate är nu Ultra och något nytt barnpaket var det jag uppfattade. Priserna lite högre också?
har du någonsin sätt bilmärken där nyare "årsmodell" får billigare/samma pris som föregående? .. aldrig.
av Fattiglapp
#1562397
UnleashFusion skrev: tis 28 nov 2023, 19:51
Neomannen skrev: tis 28 nov 2023, 19:02 Volvos site är nu uppdaterad med 2025:orna. Ultimate är nu Ultra och något nytt barnpaket var det jag uppfattade. Priserna lite högre också?
har du någonsin sätt bilmärken där nyare "årsmodell" får billigare/samma pris som föregående? .. aldrig.
Aldrig vet jag inte. Kan inte ge så jättemånga exempel men...
Teslas priser går ju både upp och ner lite slumpmässigt
Audi Q4 som jag precis beställde kom med starkare motorer, mer utrustning och oröfändrat pris. Samma gäller väl på många nya bilar. Nuförtiden tror jag tom det är nästan vanligare än att priserna höjs.
Användarvisningsbild
av bem
#1562418
UnleashFusion skrev: tis 28 nov 2023, 19:51
Neomannen skrev: tis 28 nov 2023, 19:02 Volvos site är nu uppdaterad med 2025:orna. Ultimate är nu Ultra och något nytt barnpaket var det jag uppfattade. Priserna lite högre också?
har du någonsin sätt bilmärken där nyare "årsmodell" får billigare/samma pris som föregående? .. aldrig.
Synd att det tycks nästan aldrig som ”rationaliseringar” och besparingar slår igenom så det märks för en köpare. I form av att en bil blir billigare jämfört med samma bilmodell föregående år.
Kampanjer är väl det man kan nyttja som köpare om de infaller i tid när man beställer en ny bil.
Även prutning är väl ett minne blott när all nybilsförsäljning sker mer och mer online. Volvo skall visst gå över till en ny affärsmodell nu vid årsskiftet 23/24 så att Volvohandlare blir Volvoagent. Det är Volvo som äger bilarna de säljer, handlarn bara förmedlar ett köp, de äger inte själva några av bilarna som tillverkaren producerar. Det innebär väl om jag fattar det rätt att det då är Volvo Cars du gör affär med även om du ”köper” (beställer) en ny Volvo från årsskiftet. Fasta priser blir det och ingen möjlighet till prutning.
Vem tror ni det är som tjänar mest på detta nya sättet att sälja bilar? Knappast köparna som jag ser det.
Onlineförsäljning eller agenter som bara ”förmedlar” bilköp till fasta priser satta av biltillverkaren
Drömläge för biltillverkare så länge det finns lojala köpare som är villig hänga med i de fasta prisernas värld.
av JP88
#1562445
Mina observationer för XC60 MY25:

Priserna går upp, t ex ökar Plus med 24.000 kr (egentligen mer eftersom utrustningen skiljer, se nedan).
Edition-rabatten för Core och Plus på ca 40-50.000 kr blir kvar, där Edition som tidigare betyder att klimatpaketet ingår.
Man inför en ny Core Special Edition med riktigt bra rabatt, men med begränsade tillvalsmöjligheter.
Sommardäck blir standard även på 18" och 19". Allvädersdäck går att få till extra kostnad, i MY2024 så var allvädersdäck standard för 18" och 19".
Utbudet på fälgar i stort samma som MY24.
I Core kan man numer få läderklädda motoriserade stolar med dynförlängare, dock bara med ljust läder.
I Plus så ingår inte laminerade rutor, utan det är ett prissatt tillval. I MY 2024 så ingick det i Plus.
I Plus finns nu head-up-display som ett prissatt tillval (tidigare bara i Ultimate, där HUD ingick).
Ultra är det nya namnet för Ultimate.
I Plus och Ultra så finns tillvalet Black Edition, även med T6-motor. Black Edition fanns även i MY24, men om jag minns rätt bara med T8-motor.

Det finns säkert fler skillnader, men något större lyft är det inte frågan om.

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]