Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1541871
Ganska ofta, när jag backar in bilen hemma, eller nån annanstans i nåt trångt utrumme så autobromsar bilen nåt sjukt hårt. Hemma har vi en häck på höger sida när jag ska backa in åt vänster. Jag backar låååångsamt och kanske kommer åt ett litet löv i häcken med höger fram, och ibland (kanske 2-3 gånger i veckan) bromsar bilen orimligt hårt, så hela bilen dunkar och hoppar till. Om det är folk i bilen skriker de rent ut sagt rakt ut. Har en vän med en Polestar med exakt samma symptom, så det verkar ju vara en Volvogrejj. Kan jag få bort denna usla funktion? Jag har hund i bur i bagageluckan och han har fallit omkull flera gånger. Detta alltså trots att man backar långsamt. Inbromsningen är liksom extremt hård. Nån annan med samma bekymmer?
#1541878
Har du läst i manualen?
Bilagor
2023-05-22 09_16_55-V60_OwnersManual_MY20_sv-SE_TP30523.pdf - Foxit PDF Reader.png
2023-05-22 09_16_55-V60_OwnersManual_MY20_sv-SE_TP30523.pdf - Foxit PDF Reader.png (59.79 KiB) Visad 1373 gånger
#1541886
js1 skrev:Har du läst i manualen?
Vet inte om detta skulle hjälpa eftersom just Cross traffic alert samt Blind spot information inte fungerar i min bil (2023) eftersom det saknas halvledare. Jag är en av de lyckliga som fick 5.000:- i rabatt för att dessa försvann:
Cross Traffic Alert med autobroms
Cross Traffic Alert kan hjälpa dig när du backar ut från en parkeringsplats där sikten är skymd, med varningar för fordon som närmar sig och autobroms vid risk för kollision.

Kollisionsundvikande system
Intelligenta system kan hjälpa till att upptäcka och undvika kollisioner med andra bilar, fotgängare och cyklister – när som helst, dag som natt. Systemen stöder dig med hörbara och synliga varningar, samt vibrationer i ratten om det skulle behövas. Om en kollision är oundviklig eller om du skulle svänga ut framför ett mötande fordon kan bilen även bromsa automatiskt

Blind Spot Information System (BLIS)
Med hjälp av kameror och sensorer kan BLIS upptäcka fordon som närmar sig snabbt bakifrån eller som befinner sig i döda vinkeln. Systemet varnar dig genom ljussignaler på båda backspeglarna och kan även styra tillbaka bilen i rätt fil för att undvika en kollision
#1541887
bem skrev:För en Volvo med Google infotainment kan man avaktivera "autobroms vid backning" (Rear Auto Brake , RAB, och Cross Traffic Alert, CTA) så här (exempel XC60 MY23 late):

https://www.volvocars.com/se/support/ca ... anged=true
Det ser lovande ut. Dock står det ju såhär i artikeln: "Funktionerna aktiveras automatiskt efter varje motorstart." vilket betyder att man måste avaktivera den usla funktionen varje gång man startar bilen?
#1541891
leiwi skrev:Den skall inte bete sig så! du skall inte behöva stänga av systemet Häcken är ju inget rörligt mål .service /justering ?
Så känner jag också. Jag hade en kompis över med en XC90 i helgen och testade båda. Min autobromsade stenhårt 5/8 gånger och hans 0/8 gånger vi testade.
#1541892
PerFeckt skrev: mån 22 maj 2023, 11:07
bem skrev:För en Volvo med Google infotainment kan man avaktivera "autobroms vid backning" (Rear Auto Brake , RAB, och Cross Traffic Alert, CTA) så här (exempel XC60 MY23 late):

https://www.volvocars.com/se/support/ca ... anged=true
Det ser lovande ut. Dock står det ju såhär i artikeln: "Funktionerna aktiveras automatiskt efter varje motorstart." vilket betyder att man måste avaktivera den usla funktionen varje gång man startar bilen?
Ja det är ju en lite dum grej i ditt fall antar jag. Volvo tycker väl detta är så pass viktigt att de vill inte man skall glömma aktivera det senare. Det är nog bara bita i sura äpplet och inaktivera de gånger du behöver inaktivera det, och sen hålla i minnet att det återaktiveras automatiskt vid nästa start av bilen. Lite omständligt med andra ord men det går kanske stå ut med? Ibland får man ha en ängels tålamod med en Volvo, men mycket är bra också.
#1541924
PerFeckt skrev:
leiwi skrev:Den skall inte bete sig så! du skall inte behöva stänga av systemet Häcken är ju inget rörligt mål .service /justering ?
Så känner jag också. Jag hade en kompis över med en XC90 i helgen och testade båda. Min autobromsade stenhårt 5/8 gånger och hans 0/8 gånger vi testade.
mina 3 sista bilar har inte betett sig så det skal vara ett föremål som rör sig för att det skall aktiveras , i övriga fall med orörliga mål är det ju dom "vanliga" backsensorerna som skall ljuda , och att avaktivera säkerhetssystem vilka system det än är , blir ju en rätt dum åtgärd

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]