Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1524882
En bensingenerator kan he typiskt 50% el av energin i bränslet. 30% gäller effekten till hjulen. Jag antar att bensinmotorn ger mer än 30% till generatorn vid ovan nämnda omstängigheter. Precis samma ide som med Toyotas icke laddbara hybrider.
#1524884
Bäckis skrev: tor 29 dec 2022, 11:12 Verkningsgraden på en bensinmotor är ungefär 30% (40% på en diesel).
En elbilsmotor har ungefär 90% verkningsgrad.
Och generatorn har runt 80-85% verkningsgrad.
Att ladda ett batteri ger förluster på 10-15%.
Om vi omvandlar till kWh (energi) och liter (bensin) så ser det ut som följer (mycket förenklat).
Av 1liter bensin får vi ut 9kWh. 30% av detta blir 2,7kWh att, genom generatorn, omvandla till el.
Av 2,7kWh blir 2,16kWh el ut från generatorn. Dessa går då in i batteriet med en förlust på 10%.
Batteriet tillgodoser sig med 1,94kWh som den senare kan skicka vidare till elmotorn.
Elmotorn har ytterligare 10% förlust vilket innebär att av 1liter bensin får vi 1,75kWh vid elmotorn.
Volvon drar i snitt 2,5kWh/mil vilket innebär att det åtgår 1,43 liter bensin för att komma 1mil på el.
Att ovanstående beräkning inte alltid stämmer mot din verklighet beror på att bilen trots allt drivs frammåt samtidigt som du laddar. Du åker i nedförsbackar och ibland hjälper elmotorerna (det finns faktiskt 2) till osv.

Själv kör jag ca 5 000mil per år med min T8 och har hunnit experimentera väldigt mycket under samma förhållanden på samma sträckor.
Det är helt omöjligt att få bilen att gå billigare med egenproducerad el än vad det gör med bara bensin.
Som en liten jämförelse lägsta förbrukningen med urladdat batteri jag lyckats nå är 0,39liter/mil (kördes på motorväg, dock inte i 110)...
Intressant läsning. Men att den drar 2,5 kWh/mil stämmer inte. Har du gamla motorn/batteriet?
Jag kommer cirka 7 mil (sommar) på min på blandad körning. Brukar få i cirka 15 kWh när jag laddar från 0%.
Det ger ju en förbrukning på cirka 2,2 kWh/mil. 12% lägre än det du beskrev vilket gör ganska stor skillnad.

Att du lyckas få ner förbrukning till 0,39 l/milen på bara förbränningen är ju helt sjukt. Är inte ens nära dessa siffror med fulladdat batteri om jag kör 12 mil (mellan Västerås-Stockholm). Så frågan är ju också om det gör skillnad på laddning med en V90/V60 (förutsätter du har detta med tanke på förbrukningen) och XC60. Som sagt gick ju inte min förbrukning upp med mer än 30-35%. Om din går från 0.39 l/milen till t ex 1.00 l/milen när du kör ”ladda” läget så är det en ökning med 156% så det går ju inte ens att jämföra.

Denna fråga är inte helt enkel märker jag, känns som VÄLDIGT mycket spelar in. Har fortfarande en tro om att man kan hitta det perfekta läget för att få det lönsamt om priset ligger runt 20 kr litern.
#1524899
En sak som spelar in är att en bensinmotors verkningsgrad varierar stort över både varvtal och effektuttag. Man vill hålla ner varvtalet så mycket som möjligt för att minska den inre friktionen, men man vill också hålla uppe effektuttaget. Det är vid medelhög belastning som motorn går som snålast. Det är därför man kan kosta på sig att ladda upp batteriet i låga hastigheter på en icke pluginhybrid när man puttrar runt i stadstrafik eftersom man fårbättre verkningsgrad, i exempelvis en prius. Men i motorvägsfart är det nog tveksamt om det övervinner förlusterna eftersom det brukar vara då motorn går som snålast redan. Volvo laddar väl främst genom att använda elmotorn i bakaxeln som en generator, så i princip all energi måste först ner i backen genom framhjulen för att driva "generatorn".
#1525033
Volvo laddar väl främst genom att använda elmotorn i bakaxeln som en generator, så i princip all energi måste först ner i backen genom framhjulen för att driva "generatorn".
Det är regenering vilket sker vid inbromsning, laddning sker väl via ISG (Integrated Starter/Generator) om jag inte minns fel.

/Thomas
#1525041
Jag har ju en Toyota RAV4 Hybrid. Den man inte laddar så det borde ju vara samma sak som körläge?

I alla fall, den laddar batteriet när det rullar, bromsar eller motorn laddar. Detta sker i statstrafik men knappt på landsväg, såvida man inte rullar.

Så, Hybriden drar ca 0.63/mil blandat bensin. Den vanliga motorn låg på 0.85/mil blandat.

Det borde vara samma skillnad med Volvo?
#1525306
Jag har den gamla modellen och, enligt Volvo, drar den 2,5kWh/mil i snitt.
Är rätt säker på att nya motorn inte är snålare. Starkare motorer drar mer ström...

Lägsta förbrukningen får man i stadig hastighet runt 70-75km/h.
Står bilen still på tomgång och bara laddar batteriet drar den ca 8dl/h.

Motorn, som driver bakaxeln, är på 60kW och 240Nm (lite högre värden på nya modellen).
Generator/startmotor, som även ibland hjälper till att driva bilen (monterad mellan motor och växellåda) är på 34kW (46hk) och 180Nm. En vanlig startmotor är på ungefär 1,5hk....

Om man då kör ett stycke och tror att man bara laddar med generatorn (34kW) så är inte det hela sanningen då bilen, om det går lätt, bromsas lite och laddar med motorn i bakaxeln.
Därav att man får helt olika förbrukning när man tvångsladdar bilen.
Men naturlagarna går aldrig att ta sig runt, det blir alltid förluster när man ska omvandla rörelseenergi till elenergi och vice versa.
#1559552
Väcker liv i tråden då jag har testat lite. Det finns en poäng med att ladda upp med motorn i motorvägsfart då Pure-läget är extra kostnadseffektiv när man kommer in i stadstrafik med rödljus etc. I stadstrafik drar bensinmotorn en bra bit över liter milen och på det stora hela blir l/m lägre.

D.v.s om du ska åka från Göteborg-Stockholm och kör Pure från start och tills du kommer ut på motorväg och upp i 100km/h. Kör slut på batteriet. Laddar det på motorväg och har kraft att köra de sista, låt säga 5 mil på Pure, så är garanterat förbrukningen per mil för totala resan lägre än det hade varit utan laddning med motorn. Bilen drar ju mest bensin när den startar och åker i stadstrafik.

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]