- fre 23 dec 2022, 20:27
#1524341
Körde första långresan igår med vår XC60 T6 MY23.
Resan gick från Sthlm - Skåne. Höll 120-125 med farthållare hela vägen, snittat runt 1 l/milen.
Ville passa på att laborera lite med laddfunktionen medans jag körde.
Nollställde trippen och körde konstant 2 mil i 125 km/h utan att ladda. Förbrukning 10.5 L/100 km
Gjorde samma sak fast med laddläget. nollställde trippen. Körde konstant 2 mil i 125 km/h. Fick i 1 hel mil i batteriet när jag körde i denna hastighet och förbrukning låg på 13.7 L/100 km.
Alltså drog den 0,64 liter extra dessa 2 milen för att få 1 mil räckvidd på el.
Tankade för 18.25 kr/l = 11,68 kr extra för att få 1 mil räckvidd på el.
Detta blir ju med andra ord lönsamt om jag inte har möjligt att ladda utan ska fortsätta åka vidare.
För att komma 1 mil med bensin behöver jag tanka för 18.25 kr.
Den laddade så här snabbt i början, när jag närmade mig 70% batterie slutade den nästan ladda helt. Då tog det närmare 1 mils körning i 120-125 km/h för att ens få 1 km räckvidd i batteriet.
Märkt att kör man i 70-80 verkar det inte lönsamt, man måste upp i ganska höga hastigheter samt måste batteriet ha ganska låg nivå, är det hög nivå i batteriet verkar den ladda sakta…
Men om det nu blir lönsamt är ju även frågan varför inte bilen/Google själv väljer att ladda på 120 väg. Om jag skriver in min slutdestination i Skåne 60 mil bort så beräknar den ju när den ska använda elen som finns i bilen under dessa 60 mil. Men den borde ju även själv kunna slå på ladd-läget om det nu visar sig vara lönsamt i högre hastighet.
Vad har ni andra för erfarenheter?
Resan gick från Sthlm - Skåne. Höll 120-125 med farthållare hela vägen, snittat runt 1 l/milen.
Ville passa på att laborera lite med laddfunktionen medans jag körde.
Nollställde trippen och körde konstant 2 mil i 125 km/h utan att ladda. Förbrukning 10.5 L/100 km
Gjorde samma sak fast med laddläget. nollställde trippen. Körde konstant 2 mil i 125 km/h. Fick i 1 hel mil i batteriet när jag körde i denna hastighet och förbrukning låg på 13.7 L/100 km.
Alltså drog den 0,64 liter extra dessa 2 milen för att få 1 mil räckvidd på el.
Tankade för 18.25 kr/l = 11,68 kr extra för att få 1 mil räckvidd på el.
Detta blir ju med andra ord lönsamt om jag inte har möjligt att ladda utan ska fortsätta åka vidare.
För att komma 1 mil med bensin behöver jag tanka för 18.25 kr.
Den laddade så här snabbt i början, när jag närmade mig 70% batterie slutade den nästan ladda helt. Då tog det närmare 1 mils körning i 120-125 km/h för att ens få 1 km räckvidd i batteriet.
Märkt att kör man i 70-80 verkar det inte lönsamt, man måste upp i ganska höga hastigheter samt måste batteriet ha ganska låg nivå, är det hög nivå i batteriet verkar den ladda sakta…
Men om det nu blir lönsamt är ju även frågan varför inte bilen/Google själv väljer att ladda på 120 väg. Om jag skriver in min slutdestination i Skåne 60 mil bort så beräknar den ju när den ska använda elen som finns i bilen under dessa 60 mil. Men den borde ju även själv kunna slå på ladd-läget om det nu visar sig vara lönsamt i högre hastighet.
Vad har ni andra för erfarenheter?