Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1524341
Körde första långresan igår med vår XC60 T6 MY23.
Resan gick från Sthlm - Skåne. Höll 120-125 med farthållare hela vägen, snittat runt 1 l/milen.

Ville passa på att laborera lite med laddfunktionen medans jag körde.

Nollställde trippen och körde konstant 2 mil i 125 km/h utan att ladda. Förbrukning 10.5 L/100 km

Gjorde samma sak fast med laddläget. nollställde trippen. Körde konstant 2 mil i 125 km/h. Fick i 1 hel mil i batteriet när jag körde i denna hastighet och förbrukning låg på 13.7 L/100 km.

Alltså drog den 0,64 liter extra dessa 2 milen för att få 1 mil räckvidd på el.
Tankade för 18.25 kr/l = 11,68 kr extra för att få 1 mil räckvidd på el.

Detta blir ju med andra ord lönsamt om jag inte har möjligt att ladda utan ska fortsätta åka vidare.
För att komma 1 mil med bensin behöver jag tanka för 18.25 kr.

Den laddade så här snabbt i början, när jag närmade mig 70% batterie slutade den nästan ladda helt. Då tog det närmare 1 mils körning i 120-125 km/h för att ens få 1 km räckvidd i batteriet.

Märkt att kör man i 70-80 verkar det inte lönsamt, man måste upp i ganska höga hastigheter samt måste batteriet ha ganska låg nivå, är det hög nivå i batteriet verkar den ladda sakta…

Men om det nu blir lönsamt är ju även frågan varför inte bilen/Google själv väljer att ladda på 120 väg. Om jag skriver in min slutdestination i Skåne 60 mil bort så beräknar den ju när den ska använda elen som finns i bilen under dessa 60 mil. Men den borde ju även själv kunna slå på ladd-läget om det nu visar sig vara lönsamt i högre hastighet.

Vad har ni andra för erfarenheter?
#1524359
Även om du kör på en rak, fin väg och håller jämn hastighet och har räknat ganska noggrant är det så här:
- Vägen kan luta upp eller ner, det påverkar förbrukningen jättemycket
- Batterimätaren har bra precision, det har däremot inte räckviddsmätaren, och ingen här kan väl formeln för den
- Det är omöjligt att få ut mer räckvidd genom att låta en bensinmotor ladda ett batteri, som sedan driver bilen. Detta oavsett förutsättningar.
#1524375
perhall skrev: lör 24 dec 2022, 00:15 Även om du kör på en rak, fin väg och håller jämn hastighet och har räknat ganska noggrant är det så här:
- Vägen kan luta upp eller ner, det påverkar förbrukningen jättemycket
- Batterimätaren har bra precision, det har däremot inte räckviddsmätaren, och ingen här kan väl formeln för den
- Det är omöjligt att få ut mer räckvidd genom att låta en bensinmotor ladda ett batteri, som sedan driver bilen. Detta oavsett förutsättningar.
Du verkar ju har ganska bra koll på detta, har du källa eller är det egen erfarenhet? Jag hittar nämligen ingen officiell info om detta från Volvo.
Det var i princip helt raka sträckor..Tänkte testa innan Jönköping men där är det ju berg och dalbana så väntade. Samt vad menar du med batterimätaren? Alltså staplarna? Kan säga att de ”flög” upp i samma takt som räckvidden. Finns även ett fiffigt sätt att få reda på batteri% medans man kör. Bara fråga Google…
Räckvidden efter 40 mils körning på konstant 120-väg måste väl ha anpassat sig något efter det? Vet att den fluktuerar en del när man kör på olika typer av vägar. Man när jag satte igång att testa så hade jag kört 40 mil på motorväg.

Tycker själv det lät lite bra för att vara sant, därav min fråga om andra har liknande erfarenheter.
#1524415
Som Zanders och jag skriver - men olika uttryckt: du kan aldrig få ut mer energi av att omvandla energi till batteri och sen använda den igen. Det är teoretiskt och praktiskt omöjligt i som detta fall ett slutet system där ingen annan energi tillförs.
#1524571
perhall skrev: sön 25 dec 2022, 00:11 Som Zanders och jag skriver - men olika uttryckt: du kan aldrig få ut mer energi av att omvandla energi till batteri och sen använda den igen. Det är teoretiskt och praktiskt omöjligt i som detta fall ett slutet system där ingen annan energi tillförs.
Fast jag har aldrig skrivit att jag får ut MER energi genom detta? Har påstått att det blir LÖNSAMT om man sätter bensinpriset i perspektiv. Så klar det inte blir lönsamt om bensinen kostar 9 kr. Men om bensinen nu kostar över 18 kr blir det lönsamt enligt den sträcka jag provade.

Var det som var hela grejen. Jag fattar ju att det är omöjligt att fylla batteriet om det inte går åt mer bränsle. Men hela min frågeställning handlade om det var lönsamt att göra det eller om det bara blev ännu dyrare.
#1524608
Keno13 skrev: fre 23 dec 2022, 20:27 ...

Ville passa på att laborera lite med laddfunktionen medans jag körde.

Nollställde trippen och körde konstant 2 mil i 125 km/h utan att ladda. Förbrukning 10.5 L/100 km

Gjorde samma sak fast med laddläget. nollställde trippen. Körde konstant 2 mil i 125 km/h. Fick i 1 hel mil i batteriet när jag körde i denna hastighet och förbrukning låg på 13.7 L/100 km.

Alltså drog den 0,64 liter extra dessa 2 milen för att få 1 mil räckvidd på el.
Tankade för 18.25 kr/l = 11,68 kr extra för att få 1 mil räckvidd på el.

Detta blir ju med andra ord lönsamt om jag inte har möjligt att ladda utan ska fortsätta åka vidare.
För att komma 1 mil med bensin behöver jag tanka för 18.25 kr.
...
Vad har ni andra för erfarenheter?
Det jag funderar på om det kan vara rätt osäkert hur pålitlig uppgiften är om: "1 mil räckvidd på el".
Beräknad körsträcka på el enligt mätaren (i min V90 Recharge MY22) stämmer väl sisådär enligt min erfarenhet. Men kan hända den visar mer precision vid vissa förutsättningar som jag inte vet nåt om. Jag sätter ett litet frågetecken i alla fall för mätaren i Volvon som visar beräknad körsträcka på el. Den är beroende av så många faktorer (i teorin) för att kunna visa pålitlig körsträcka på el, att beräkna uppskattat körträcka med hjälp av laddgraden t.ex. med bra precision är nog inte så lätt. Under förutsättning att körsträckan på el som räknas fram av bilen verkligen går att lita på skulle väl dina tankar/beräkningar kunna vara vettiga. Men det liksom gnager också i bakhuvet det skulle vara för bra om det stämde. Men vem vet, kanske det stämmer tillräckligt bra för att praktisera på långresor, som den du gjorde på mest plattmark. Händer att jag kör ibland med körläge "Hybrid" och "Ladda" valt när jag kör längre sträckor och det börjar bli lite kvar i hybridbatteriet. Det gör jag ibland för att jag vill kunna köra på Pure i stan när jag kommer fram, så min bevekelsegrund att köra på Ladda är lite annan än din i mitt fall.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1524613
bem skrev: tis 27 dec 2022, 09:13
Keno13 skrev: fre 23 dec 2022, 20:27 ...

Ville passa på att laborera lite med laddfunktionen medans jag körde.

Nollställde trippen och körde konstant 2 mil i 125 km/h utan att ladda. Förbrukning 10.5 L/100 km

Gjorde samma sak fast med laddläget. nollställde trippen. Körde konstant 2 mil i 125 km/h. Fick i 1 hel mil i batteriet när jag körde i denna hastighet och förbrukning låg på 13.7 L/100 km.

Alltså drog den 0,64 liter extra dessa 2 milen för att få 1 mil räckvidd på el.
Tankade för 18.25 kr/l = 11,68 kr extra för att få 1 mil räckvidd på el.

Detta blir ju med andra ord lönsamt om jag inte har möjligt att ladda utan ska fortsätta åka vidare.
För att komma 1 mil med bensin behöver jag tanka för 18.25 kr.
...
Vad har ni andra för erfarenheter?
Det jag funderar på om det kan vara en rätt osäkert hur pålitlig uppgiften är om: "1 mil räckvidd på el".
Beräknad körsträcka på el enligt mätaren (i min V90 Recharge MY22) stämmer väl sisådär enligt min erfarenhet. Men kan hända den visar mer precision vid vissa förutsättningar som jag inte vet nåt om. Jag sätter ett litet frågetecken i alla fall för mätaren i Volvon som visar beräknad körsträcka på el. Den är beroende av så många faktorer (i teorin) för att kunna visa pålitlig körsträcka på el, att beräkna uppskattat körträcka med hjälp av laddgraden t.ex. med bra precision är nog inte så lätt. Under förutsättning att körsträckan på el som räknas fram av bilen verkligen går att lita på skulle väl dina tankar/beräkningar kunna vara vettiga. Men det liksom gnager också i bakhuvet det skulle vara för bra om det stämde. Men vem vet, kanske det stämmer tillräckligt bra för att praktisera på långresor, som den du gjorde på mest plattmark. Händer att jag kör ibland med körläge "Hybrid" och "Ladda" valt när jag kör längre sträckor och det börjar bli lite kvar i hybridbatteriet. Det gör jag ibland för att jag vill kunna köra på Pure i stan när jag kommer fram, så min bevekelsegrund att köra på Ladda är lite annan än din i mitt fall.
Jag håller med, är också lite tveksam. Därav jag är här inne på forumet då Volvo inte sagt något mer om funktionen än att den just laddar. Just elräckvidden på el brukar stämma ganska bra för mig, räckvidden för bensin tycker jag fluktuerar väldigt mycket…

Men säg att 1 mil inte stämmer, utan jag fick bara i 7 km, bilen har då visat glädjesiffror. Då är det fortfarande lönsamt/lika dyrt som att tanka i en liter bensin i bilen förutsatt att priset håller sig runt 18-19 kr.

Hela den här teorin hänger ju på bensinpriset, spelar ingen roll om jag får i 1 km eller 25 km på 5 km körning, bensinpriset måste hela tiden sättas i perspektiv för att se om det är lönsamt..

Skulle vara väldigt intressant om Volvo själva kunde komma ut med lite mer info om ”ladda”-läget.

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]