Bäckis skrev: ↑tor 29 dec 2022, 11:12
Verkningsgraden på en bensinmotor är ungefär 30% (40% på en diesel).
En elbilsmotor har ungefär 90% verkningsgrad.
Och generatorn har runt 80-85% verkningsgrad.
Att ladda ett batteri ger förluster på 10-15%.
Om vi omvandlar till kWh (energi) och liter (bensin) så ser det ut som följer (mycket förenklat).
Av 1liter bensin får vi ut 9kWh. 30% av detta blir 2,7kWh att, genom generatorn, omvandla till el.
Av 2,7kWh blir 2,16kWh el ut från generatorn. Dessa går då in i batteriet med en förlust på 10%.
Batteriet tillgodoser sig med 1,94kWh som den senare kan skicka vidare till elmotorn.
Elmotorn har ytterligare 10% förlust vilket innebär att av 1liter bensin får vi 1,75kWh vid elmotorn.
Volvon drar i snitt 2,5kWh/mil vilket innebär att det åtgår 1,43 liter bensin för att komma 1mil på el.
Att ovanstående beräkning inte alltid stämmer mot din verklighet beror på att bilen trots allt drivs frammåt samtidigt som du laddar. Du åker i nedförsbackar och ibland hjälper elmotorerna (det finns faktiskt 2) till osv.
Själv kör jag ca 5 000mil per år med min T8 och har hunnit experimentera väldigt mycket under samma förhållanden på samma sträckor.
Det är helt omöjligt att få bilen att gå billigare med egenproducerad el än vad det gör med bara bensin.
Som en liten jämförelse lägsta förbrukningen med urladdat batteri jag lyckats nå är 0,39liter/mil (kördes på motorväg, dock inte i 110)...
Intressant läsning. Men att den drar 2,5 kWh/mil stämmer inte. Har du gamla motorn/batteriet?
Jag kommer cirka 7 mil (sommar) på min på blandad körning. Brukar få i cirka 15 kWh när jag laddar från 0%.
Det ger ju en förbrukning på cirka 2,2 kWh/mil. 12% lägre än det du beskrev vilket gör ganska stor skillnad.
Att du lyckas få ner förbrukning till 0,39 l/milen på bara förbränningen är ju helt sjukt. Är inte ens nära dessa siffror med fulladdat batteri om jag kör 12 mil (mellan Västerås-Stockholm). Så frågan är ju också om det gör skillnad på laddning med en V90/V60 (förutsätter du har detta med tanke på förbrukningen) och XC60. Som sagt gick ju inte min förbrukning upp med mer än 30-35%. Om din går från 0.39 l/milen till t ex 1.00 l/milen när du kör ”ladda” läget så är det en ökning med 156% så det går ju inte ens att jämföra.
Denna fråga är inte helt enkel märker jag, känns som VÄLDIGT mycket spelar in. Har fortfarande en tro om att man kan hitta det perfekta läget för att få det lönsamt om priset ligger runt 20 kr litern.