Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av petewedi
#1523044
Har nu haft min XC60 recharge i 2 månader. I min version kommer värmen från bränslevärmare när man kör på eldrift. Det gör att vid resor under 6 mil (eldrift) är det uteslutande bränslevärmare som går med stor belastning på 12v batteriet + allt annat, även kallat startbatteriet (fast det inte inte används till att starta bränslemotorn...)

Sista veckan har det hänt ett par gånger att bränslemotorn drar igång redan från början vilket jag tror beror på att 12v batteriet behöver laddas. Trots att hybridbatteriet är fullt. Efter korta resor tar det inte lång tid att ladda hybridbatteriet fullt och därefter avbryts laddning av 12v batteriet som kan läsas tidigare i tråden.

"....under rubriken "Laddning av hybridbatteriet" även att laddningen av startbatteriet avbryts när hybridbatteriet laddats fullt."

Det är ingen bra lösning. Bilen står kopplad på laddboxen men enl manualen laddas inte 12v batteriet för att hybridbatteriet är fullt. Istället stödladdas det av bensinmotorn trots att hybridbatteriet är fullt.

Det blir helt enkelt för korta laddningar när man står kopplad på laddboxen. Kan ta flera timmar att ladda ett 12v batteri i dåligt skick.

Då rekomenderas att ladda 12v batteriet med extern laddare med informationen "Den negativa batteripolen på bilens startbatteri får aldrig användas för anslutning av externt startbatteri eller batteriladdare – enbart bilens chassi ska användas som jordpunkt." På min XC70 har jag aldrig fått det att funka med min CETEK-laddare då det finns en amperemeter mellan chassi och minuspol vilket tydligen förvirrar CETEK-laddaren så den börjar inte ladda utan indikerar att nåt är fel.

Någon som haft bättre framgång med extern laddare och i så fall vilken?
av LJN
#1523062
Blir allt mer skeptiskt till Volvos design-/konstruktionsteam... Att man låter 12 volts batteriet få gå ner sig så fort när det finns ett stort batteripaket att utnyttja, kan tom användas för att stödladda 12 voltsbatteriet om man designar för det.

Och kan det vara så att den installerade 12V batteriladdaren har låg/liten kapacitet? Kanske bara 4-5A, någon här på forumet kanske vet mer om laddaren?
Användarvisningsbild
av Bäckis
#1560748
Enligt Volvo finns det ingen 230V laddare för 12V batteriet (så det laddas samtidigt med laddningen av hybrid batteriet).
Däremot finns en krets som omvandlar ström från hybrid batteriet till 12V. Denna krets behövs ju även om bensinmotorn skulle behöva ladda batteriet eftersom det inte finns någon vanlig 12V generator på bilen.
Istället sitter en kombinerad startmotor/generator (som även används för framdrivning av bilen i vissa situationer) mellan motor och växellåda.
Den generatorn laddar hybrid batteriet som i sin tur laddar startbatteriet.

(Nicke, där fick du ditt svar du önskade :-) )

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]