Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ShogunX
#1555654
Som ett exempel avverkar S60 T4, utan Polestar-optimering, 0-100 km/h nästan en sekund fortare än S60 B4. Mildhybriden nosar just där på 8 sekunder och det anser jag vara en bit över vad man ska kunna förvänta sig, sett till omständigheterna.
av SL70
#1571002
Funderar på Polestaroptimering till min V60 T4 2020, men tycker inte Volvos information ger så mycket till svar på mina funderingar.
- Blir alla tre växellägen (Eco, Comfort och Dynamic) påverkade vid optimeringen och/eller läggs bara ett Polestarläge till som ett fjärde alt.?
- Om ett Polestarläge läggs till, hur påverkas övriga lägen?
- Om inte ett Polestarläge läggs till gissar jag att det främst i Dynamicläget effekthöjningen märks mest?
- Hur påverkas bränsleekonomin, vid lugn normal vardagskörning i ex.vis Eco- och Comfortläget?
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1571041
Vissa menar på att det endast är sport-/dynamic-körläget som påverkas av en Polestar-optimering. Varken min V60 D4 AWD MY20 eller S60 D4 MY16 var optimerade när jag fick dem och efter optimeringen märkte jag en tydlig skillnad på samtliga körlägen. Mycket riktigt har Volvo inte gått ut med hur det egentligen ligger till.

”Polestar Engineered” blir det körläge som ersätter ”Dynamic” på själva skärmen efter en optimering. Det blir också det läge där bilen beter sig som sportigast. Förbrukningen har Volvo däremot uttalat sig om; oförändrad.
av SL70
#1571056
Recharged skrev:Vissa menar på att det endast är sport-/dynamic-körläget som påverkas av en Polestar-optimering. Varken min V60 D4 AWD MY20 eller S60 D4 MY16 var optimerade när jag fick dem och efter optimeringen märkte jag en tydlig skillnad på samtliga körlägen. Mycket riktigt har Volvo inte gått ut med hur det egentligen ligger till.

”Polestar Engineered” blir det körläge som ersätter ”Dynamic” på själva skärmen efter en optimering. Det blir också det läge där bilen beter sig som sportigast. Förbrukningen har Volvo däremot uttalat sig om; oförändrad.
Tack för svar/info.n.
Hur märkte du skillnad på Eco-läget, ex.vis segdrog den mer eller ville den växla oftare? Har du noterat någon skillnad i bränsleförbrukning, även om Volvo nämner "oförändrad"? Har också sett det där med "oförändrad" men man tycker en optimering borde innebära bättre effektivitet (lägre bränsleforbr.) också om inte "Polestar Engineered" läget utnyttjas.
av III
#1571078
Jag tror (notera tror) att Skillnaden i motoreffekt gäller motorn generellt oavsett körläge, samma för förändringar i växellådans mappning. Dvs den växlar snabbare. Skillnaderna i de olika körlögen förblir som vanligt, dynamic växlar oftare och ligger på högre varv som byter namn till Polestar, eco segdrar mer som det gör idag men med lite starkare motor och snabbare växlingar. Standard som vanligt men med lite starkare motor och snabbare växlingar.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1571110
SL70 skrev: ons 21 feb 2024, 10:31Tack för svar/info.n.
Hur märkte du skillnad på Eco-läget, ex.vis segdrog den mer eller ville den växla oftare? Har du noterat någon skillnad i bränsleförbrukning, även om Volvo nämner "oförändrad"? Har också sett det där med "oförändrad" men man tycker en optimering borde innebära bättre effektivitet (lägre bränsleforbr.) också om inte "Polestar Engineered" läget utnyttjas.
Störst skillnad i Eco-körläget skedde på S60:n. I det körläget reagerade växellådan väldigt långsamt exempelvis vid kickdown, den processen förkortades avsevärt efter optimeringen. V60:n har ett mycket piggare Eco-körläge som påminner mer om det vanliga körläget i S60:n. Jag märkte en viss skillnad i hur växellådan jobbade även om skillnaden inte blev lika stor som hos S60:n.

Jag har märkt en lägre bränsleförbrukning, vad den beror på är svårt att säga men vanligt är att man får en likadan eller lägre förbrukning vid ”vanlig körning” efter en optimering. Vid mer dynamisk körning kan den också förbruka mer än den gjorde innan optimeringen. Om den lägre förbrukningen i mina fall beror på optimeringen eller att man lär sig köra bilen mer och mer effektivt för varje mil man avverkar vet jag inte.
av III
#1571152
Låt oss höra vad du tycker. En kompis har Polestar i sin D4. Just växellådan blev så trevlig den borde varit från fabriken. Hade det funnits till min B3 bensin hade jag köpte det. Kan ses som en liten hint till de som jobbar med den frågan.
av HeavyMetal
#1571163
Jag har P* i en T5 AWD och det märks tydligast i växellådan då den växlar smidigare och framförallt i mellanregistret vid typ omkörningar som känns betydligt snabbare än utan P*
Vid stillastående gaspådrag märks det inte så mycket men mindre turbolag överlag.
Lätt värt kostnaden enligt mig.
av Elgasen
#1571394
Jag är fortfarande väldigt nöjd med optimeringen. Jag kör oftast i comfort läget och växellådan och gasresponsen har blivit mycket bättre. Så här borde bilen varit programmerad som standard och hade därmed undvikit en hel del kritik som den fick vid olika biltester.

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]