Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369578
Hämtade min V60 T6 TE MY-20 för drygt 2 veckor sen. Det första jag reagerade på när jag körde iväg från handlaren var ljudnivån i kupén. Det låter nästan som om förardörren är öppen med tanke på ljudet som tar sig in i kupén. drog i knapparna för fönsterhissarna för att försäkra mig om att de var helt stängda, det var dem. Jag har inte några akustikrutor och det känns som att det inte hade gjort någon skillnad. Vägljudet hörs tydligt vid B stolpen.

Jag har inte lyckats kontrollera om det låter lika mycket på passagerarsidan eller där bak då jag inte haft någon annan som kört bilen hittills. Det är dock så pass störande att jag måste kolla om någon annan upplevt samma sak? Jag provade en V60 T8 innan köp och då reagerade både jag och min fru på hur tyst bilen gick.
#1369739
Tyvärr så låter det som att du har fått en bil med dåligt injusterade dörrar, eller åtminstone förrardörr.
Det verkar vara otroligt svårt för dom på fabriken att få till det bra på många Volvo modeller. Jag har kört många olika Volvo bilar på jobbet och framförallt V70 från 08-16 kan det skilja enormt på oljud och vindbrus , främst från förrardörrarna mellan olika bilar.

Akustikrutorna är kanon på en Volvo om dörrarna sitter fint så det tätar okej , men minsta feljustering av dörrarna så är vinsten med laminerade rutor helt borta!!

Min egen V70 från 2012 lät enormt mycket från förrardörren när jag köpte den , men efter många timmars justerande, inpassning av tätningslister och vissa förbättringar inuti dörren som de glömt på Volvo så är den nu riktigt tyst som det ska vara. Dörren lät så illa från början att jag störde mig på vindbruset även när man lyssnade på musik riktigt högt i bilen .

Jag gillar Volvo , men problemen med dörrarna som så manga bilar verkar lida av är grymt störande och passar inte in på så pass dyra bilar.

Förövrigt så hatar jag Tyska bilar, de är riktigt dåliga nuförtiden. Sämst är Vw och Audi .
Motor, växellådshaverier och elfel på löpande band är vardagsmat jag ser på jobbet.
Men en sak är de riktigt bra på Nazisterna!! De kan jävlar i mig justera in en dörr så det blir snyggt , tätt och allt linjerar fint!! 🙂. Volvo montörerna behöver lära sig av dom på den saken!
#1369851
Min nya V60 Tw6 är knäpptyst. Däremot har jag upplevt samma elände på andra bilar.
#1369965
Fick snedmonterade dörrar bak på min V90. Ljudnivån blev bättre efter justering men inte bra. Har fått köra nästan 15000 mil nu med väldigt hög ljudnivå. Många bilar på den nya SPA plattformen verkar lida av oljud och vibrationer. Sen verkar det vara olika från bil till bil. Vissa upplever inga problem andra har gjort återköp på sina.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]