Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1239776
Råkade hitta ASL (Automatic Speed Limiter) när jag läste manualen.
Har totalt missat detta.
Tydligen kan bilen hålla hastigheten som vägskyltarna visar automatiskt om jag uppfattade rätt.
Man också tydligen lägga till tolerans också på exempelvis +5km/h eller mer . :)
Tillsammans med autopilot styrningen så blir det ju riktigt bra.
Är det någon som provat det?
Fungerar det bra?
Användarvisningsbild
av X3JA
#1239900
ASL kan inte utgå från vägskyltarna.

Det du läst om varning om +5 km/h osv har endast med att bilen kommer varna dig om att du kör för fort jämfört med vad skyltarna visar. Tyvärr kan man inte kombinera dessa 2 funktioner. Säljaren har bekräftat för mig.
Användarvisningsbild
av Dex
#1240093
Tog tydligen ut glädjen i förskott.
Jag provade funktionen idag.
Auto Speed-limitern ändrar sig efter de avlästa skyltarna sedan kan man lägga till +5km/h eller max 10km/h.
Det betyder att man måste gasa själv till önskad hastighet med begränsning till avläst skylt. :(
Den håller alltså inte hastigheten själv i det läget.
Blev besviken där faktiskt.
Tappar hela kör känslan.
av Eiko
#1240135
Du...tapper du virkelig "hele kör känslan"? På en bil som nya xc60? Bilen har en fortreffelig adaptiv cruisekontroll funksjon der man kan justere farten opp/ned med +/- 1-5kmt.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1240139
Eiko skrev:Du...tapper du virkelig "hele kör känslan"? På en bil som nya xc60? Bilen har en fortreffelig adaptiv cruisekontroll funksjon der man kan justere farten opp/ned med +/- 1-5kmt.
Kan man justera 1 km/h åt gången på XC60n? I mina BMWs har det alltid gått och t o m i hustruns SEAT Leon går det - däremot, vad jag sett hittills, så fungerar justeringen på Volvobilar med 5 km/h åt gången. Jag överlever det när det äntligen blir aktuellt, men jag gillar verkligen att kunna peta några km/h, upp eller ned...
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1240142
Håll in +/- i mer än 2 sekunder (cirka) så hoppar den 1km/h istället för 5km/h :)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1240229
Nice ,funkade även på s60 -18.
Har stört mig länge på de stora stegen den gör med enbart ett tryck.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Dex
#1240251
Eiko skrev:Du...tapper du virkelig "hele kör känslan"? På en bil som nya xc60? Bilen har en fortreffelig adaptiv cruisekontroll funksjon der man kan justere farten opp/ned med +/- 1-5kmt.
Med "Automatic Speed limiter" tappar man hela körkänslan eftersom man måste hålla foten på gaspedalen annars tappar den fart.
Tanken var det att bilen skulle anpassa farten automatiskt efter skyltarna/fartkamera men så är det inte. :(
Ni får inte blanda ihop det med den excellenta "Adaptive Cruise Control" den fungerar riktigt bra.
Den går ändra +/-5km/h med ett snabbt tryck på minus eller plus.
Vill man ändra 1km/h kör man ett långt tryck på minus eller plus istället.
av troubleshooter
#1240255
Körkänsla tappar man väl oavsett vilka automatiska system,man än använder. :shock: Sist jag hade en bil med riktig körkänsla var när jag jag på min gamla Fiat X1/9 som inte inte hade körkänslan förstörd av vare sig elektronik, servostyrning eller servobromsar. 8) Men visst förtar det lite av lyx känslan när inte automatiska system funderar så som man själv vill att det ska fungera.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1240269
Tycker att "Automatic Speed limiter" skulle va kanon när det växlar mellan typ 30,40,50 i tätbebyggt område.
Jag har den tidigare versionen som man själv ställer på tex 30 så kan man inte köra fortare om man inte trycker hårt på fartreglaget.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]