Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239758
Hur funkar T8 AWD i djup snö på oplogade skogsbilsvägar undrar jag?

Det ska ju finnas ett läge med permanent AWD, driver det på bättre?

Min stuga ligger 2 km in på en oplogad vinterväg i Roslagen. Nu i helgen var det rätt hård skare och cirka 15 cm snö.

Det var precis att jag tog mig fram med min äldre XC 60 D5 och Haldex 4, då fick jag även köra rätt så inspirerat för att lyckas.

Hur skulle den elektriska AWD funka i sådana förhållanden?
Vintervag-2.jpg
Vintervag-2.jpg (352.4 KiB) Visad 820 gånger
#1239791
Har testat en del i år med XC90 T8 (21” friktion) och det har funkat super! Rekommenderar definitivt läget ”awd” när du vet att det kommer behövas. I awd driver den konstant bak mot t.ex hybrid där det tar ett litet tag för bakhjulen att snurra.

Har kört i ca 2dm som djupast och det var ingen match. Känns som vilken awd-Volvo som helst :mrgreen:

Finns ”off road” i XC90 också, men då går det bara att köra långsamt.
#1239805
XC90_Executive skrev:Har testat en del i år med XC90 T8 (21” friktion) och det har funkat super! Rekommenderar definitivt läget ”awd” när du vet att det kommer behövas.

...
Ah, ja, AWD-läget antog jag som självklart i sammanhanget :-).
#1240462
Men det där löser min framhjulsdrivna V60 med. Problemet brukar vara att det packar upp sig framför i en stor vall eller bli hängande i snön. Fast AWD löser ju ett motlut också. Det gör nog inte min V60 i den snön. Brukar få "ploga" mig fram till båten ibland men där är det ju plan yta.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]