Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239556
Provade att köra lite i Dynamic läge och köra "normalt" utan att utnyttja kraften nämnvärt.
Tro det eller ej men bilen tar 2dl/mil mer diesel än i comfortläget.
Känns som den skulle kunna ta 1,7l/mil utan vidare om jag pressat den lite.
Kunde likaväl haft en T6 med några hästar till. :lol:
Ska prova Dynamic läget lite mer när det blir lämpligare väder och se vad den hamnar på.
Rätt stor skillnad i förbrukning tycker jag.
Hur upplever ni det med era D4 ,T5 ,T6 och T8?
Ok bränsleförbrukningen är ju kostnadsmässigt liten jämfört med vad värdeminskningen på bilen är men det är intressant och diskutera det ändå.
#1239752
Aldrig testat Dynamic ännu faktiskt. Kör nästan uteslutande ECO, då det har blivit någon sorts sport att föröka köra så snålt som det bara går. Gubbvarning, big time.
#1239759
hållundan skrev:Aldrig testat Dynamic ännu faktiskt. Kör nästan uteslutande ECO, då det har blivit någon sorts sport att föröka köra så snålt som det bara går. Gubbvarning, big time.
Jag har bara kört på comfortläget hela tiden.(standardläge?)
Jag får testa ECO läget och se hur resultatet blir också.
Men comfort till dynamic ökade ju 20% bränsleförbrukning.
Det kanske var en tillfällighet jag vet inte.
#1240206
Norbert skrev:Har endast kört standardläge och tycker T5an dricker riktigt mycket soppa, har inte kommit under 12,6 l/milen och då har jag ändå kört lugnt :???:
FWD eller AWD? Jag tycker också att den drar som fan, men verkar ändå vara en rätt stor skillnad mellan kollegans T5 AWD och min T5 FWD. Har lyckats få ner min i ECO-mode, ~44 kilometer blandad körning (55% motorväg, 45% stad) till 0,76 enligt färddator under en (!) resa till jobbet. Inte overdriven snålkörning utan ~+10km/h där tillfälle gavs.

Mitt största issue är egentligen inte förbrukningen utan tankens storlek, men det har väl avhandlats i sjuttioelva trådar redan.
#1240215
hållundan skrev: men det har väl avhandlats i sjuttioelva trådar redan.
Typ så ja...
#1240287
hållundan skrev:Aldrig testat Dynamic ännu faktiskt. Kör nästan uteslutande ECO, då det har blivit någon sorts sport att föröka köra så snålt som det bara går. Gubbvarning, big time.
Har provat lite ECO körning jag också där varvräknaren försvann i displayen och ersattes av en ECO-nometer. :)
Bilen fick lite typ coasting/frihjulsfunktion och rullade längre än vanligt.
Bilen håller inte farthållaren så där perfekt som i Comfortläget ibland lite under och ibland lite över inställd hastighet.
Resultat 0,61-0,77l/mil. :)
Tror det går att få ner det ytterligare om man kör lite försiktigare.
Går att köra relativt snålt om man vill.
#1240555
hållundan skrev:
Norbert skrev:Har endast kört standardläge och tycker T5an dricker riktigt mycket soppa, har inte kommit under 12,6 l/milen och då har jag ändå kört lugnt :???:
FWD eller AWD? Jag tycker också att den drar som fan, men verkar ändå vara en rätt stor skillnad mellan kollegans T5 AWD och min T5 FWD. Har lyckats få ner min i ECO-mode, ~44 kilometer blandad körning (55% motorväg, 45% stad) till 0,76 enligt färddator under en (!) resa till jobbet. Inte overdriven snålkörning utan ~+10km/h där tillfälle gavs.

Mitt största issue är egentligen inte förbrukningen utan tankens storlek, men det har väl avhandlats i sjuttioelva trådar redan.
Min är AWD, så den lär dricka lite mer än din FWD men de siffror jag har så är det rena bs marknadsföring från Volvos sida. (N)
#1240696
Har inte kört mycket Dynamic ännu men växlingspunkterna ligger ju så högt där, så förbrukningen lär väl dra iväg, om det nu är ett problem. Däremot är det nästan så att man vill växla upp manuellt ibland för ljudkomfortens skull.

Det sades till mig att bilen är programmerad att gå fett de första 500 milen och att en överförbrukning på 1 dl/mil är normalt. Men Eco mode är en sparbössa. Jag har nog kört 90% av mina mil som långkörning, mest i Eco. Senast ett svep på 65 mil till fjälls och då mätte jag 0.74 l/mil vid pump. Medelförbrukning så långt runt 0.85, i tät morgontrafik kanske drygt 0.95.
#1247244
Ska displaygrafiken automatisk ändras till Performance när man väljer körläge Dynamic?

Jag måste tydligen gå in i inställningarna i centerdisplayen för att få Performancegrafik, även när jag valt det i körläge Individual. Annars verkar det som om den enda synliga förändringen blir att det just står Dynamic/Individual i varvräknaren.
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]